بازتاب ترور دانشمند هسته‌اى در رسانه‌هاى بين‌المللى

۲۳ دی ۱۳۸۸ | ۱۷:۵۸ کد : ۶۷۱۸ اخبار اصلی
خبر ترور هسته‌ای مسعود علی محمدی دانشمند ایرانی خبر ناگهانی‌ای بود که به سرعت در صدر اخبار بسیاری از رسانه‌های جهان قرار گرفت.
بازتاب ترور دانشمند هسته‌اى در رسانه‌هاى بين‌المللى

دیپلماسی ایرانی: خبر ترور هسته‌ای مسعود علی محمدی دانشمند ایرانی خبر ناگهانی‌ای بود که به سرعت در صدر اخبار بسیاری از رسانه‌های جهان قرار گرفت.

روزنامه لس آنجلس تایمز، ترور این علی‌محمدی را تروری غیر سیاسی ولی علمی و مهم دانسته و نوشته است، به رغم این که جمهوری اسلامی ایران دستگاه‌های جاسوسی امریکا و اسرائیل را عامل ترور وی معرفی کرده اما این حادثه بسیار مشکوک است و از آنچنان پتانسیلی برخوردار است که بتواند عواقب سیاسی بسیاری را در داخل ایران به وجود آورد.

این روزنامه در ادامه با استناد به سایت‌های اینترنتی اصلاح طلبان این گونه تحلیل کرده که به اعتقاد گروه‌های اصلاح طلب این حادثه وسیله‌ای است برای پراکنده کردن مخالفان تندروی دولت از عرصه سیاسی کشور و تضعیف و مضمحل ساختن فعالیت مخالفان دولتی.

خبرگزاری شینهوا در این باره گزارش داد، دکتر مسعود علی محمدی یکی از دانشمندان و استادن فیزیک هسته‌ای در ایران بود. آنچه درباره فعالیت او گزارش می‌شود، متناقض است. شبکه پرس‌ تی‌وی و خبرگزاری ایسنا وی را یکی از فعالان سازمان انرژی اتمی گزارش دادند در حالی که بعدا مشخص شد وی هیچ سمتی در سازمان انرژی اتمی نداشته است. آن گونه که خبرگزاری فارس گزارش داده، سخنگوی سازمان انرژی اتمی استخدام او را در این سازمان رد کرده است. برخی شایعات حاکی از آن است که سازمان انرژی اتمی با استخدام وی در این سازمان به شدت مخالف بوده است.

روزنامه واشنگتن پست نیز با انتخاب عنوان مخالفان و موافقان دولت هر دو ترور دانشمند هسته‌ای را محکوم کردند، نوشت: "بر اساس آنچه شاگردان مسعود علی محمدی می‌گویند، وی هیچ گونه فعالیت سیاسی‌ای نداشته اما هم حامیان دولت و هم مخالفان دولت هر دو تاکید دارند که وی از فعالیت آنها حمایت می‌کرده است."

این روزنامه در ادامه به جهان نیوز، سایت حامی دولت و راه سبز، سایت حامی میر حسین موسوی اشاره می‌کند و می‌نویسد: "سایت جهان نیوز وی را معتقد به نظام جمهوری اسلامی دانسته و نوشته وی از کسانی بوده که اخیرا خواستار گفت و گوی دو طرف برای حل اختلافات شده بود. اما راه سبز نامه‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد وی به همراه 419 استاد و دانشمند دیگر از میر حسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری که در 12 ژوئن برگزار شد، حمایت می‌کردند. "

روزنامه ایندیا تایمز نیز به سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و مذاکره کننده سابق پرونده هسته‌ای ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: "وی بر اساس آنچه خبرگزاری ایسنا گزارش داده، گفته است که بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده سازمان امنیتی اسرائیل با همکاری امریکا ترور مسعود علی‌محمدی استاد دانشگاه فیزیک و دانشمند هسته‌ای را انجام داده‌اند."

این روزنامه در ادامه می‌نویسد، دانشمند مقتول چندان از دولت ایران حمایت نمی‌کرده است. نام او را در فهرست منتشر شده استادانی که از میر حسین موسوی رقیب جدی محمود احمدی نژاد در انتخابات اخیر ریاست جمهوری که 12 ژوئن برگزار شد، می‌بینیم. وی از کسانی بوده که نسبت به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد معترض بوده است.   


نظر شما :