ادعاى روزنامه نيويورک تايمز:

ناآرامى‌هاى ايران به نفع تحريم تمام شد

۲۶ دی ۱۳۸۸ | ۱۴:۰۸ کد : ۶۶۱۹ اخبار اصلی
ناآرامى‌هاى اخير در تهران و گره کور در پرونده هسته اى اين کشور مسير را براى ...
ناآرامى‌هاى ايران به نفع تحريم تمام شد

دیپلماسی ایرانی: پرونده هسته‌اى ايران باراک اوباما امريکايى را گيج کرده‌است. از يک سو باراک در طول يک سال گذشته همواره بر ديپلماسى براى برون رفت از بحران سخن گفته است و از سوى ديگر تندروهايى در کابينه او و کنگره کشورش هستند که قصد ايجاد ارتباط ميان ناآرمى‌هاى اخير در تهران و تحريم دولت را دارند.

روزنامه نيويورک تايمز گزارش امروز خود را به پرونده هسته‌اى ايران و چالش‌هاى پيش‌روى کاخ سفيد اختصاص داده است. اين روزنامه به نقل از مقام‌هاى امريکايى مى‌نويسد: ناآرامى‌هاى اخير در تهران و گره کور در پرونده هسته اى اين کشور مسير را براى اعمال تحريم‌هاى جديد عليه اين کشور هموار کرده است.

در ادامه اين گزارش آمده است: تشديد تحريم‌ها اخرين راهکار باقى‌مانده براى دولت اوباما متحدان غربى اش است چرا که ايران يک سال فرصت داشت تا برنامه توليد سوخت هسته‌اى خود را متوقف کند اما از اين کار سرباز زد!

مشاور باراک اوباما در اين خصوص با تکرار ادعاهاى پيشين در مورد تلاش ايران براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى مى‌گويد: دولت ايران به دنبال تسليحات هسته‌اى است. همزمان ناآرامى‌ها در اين کشور شدت گرفته است. ما اين‌بار به دنبال اعمال تحريم عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامى هستيم.

نيويويرک تايمز با طلايى خواندن فرصت به وجود آمده در ايران براى تشديد تحريم‌ها مى‌نويسد: ظرف چند سال گذشته چندين دور تحريم ايران ره به جايى نبرده است. اما در حال حاضر ناآرامى‌ها در ايران مى‌تواند پنجره‌اى باشد براى عملى کردن دور جديد تحريم‌ها . ما بايد ايران را به نقطه‌اى برسانيم که دولتمردان اين کشور به اين حقيقت واقف شوند که تسليحات هسته‌اى ارزش هزينه کردن از بقاى نظام را ندارد.

اين روزنامه امريکايى در ادامه ادعا مى‌کند که شايد جهانيان برنامه هسته‌اى ايران را چندان خطرناک ندانند اما حقيقت اين است که دولت باراک اوباما به خوبى بر خطر تسليحات هسته‌اى ايران واقف است. افشاى تاسيسات هسته‌اى در قم زنگ خطرى براى واشنگتن بود.

اين روزنامه در ادامه با اشاره به سيگنال‌هاى مختلفى که ايران در اين مدت به جامعه جهانى داده است مى‌ نويسد: همين با دست پس کشيدن‌ها و با پا پيش‌کشيدن ها است که جامعه جهانى را در چرايى و چگونگى محصور کرده است. امريکا نمى‌توان زمان دستيابى ايران به تسليحات هسته‌اى را تخمين بزند.

يک کارشناس مسائل ايران در گفتگو با اين روزنامه مى‌گويد: ايران در حال حاضر راهى براى خروج از اين بن‌بست ندارد. اين روند ناچارى تا هجده ماه آينده يا شايد سه سال آتى هم ادامه خواهد داشت.

امريکا در حال حاضر سعى در متقاعد کردن متحدان اروپايى خود براى تشديد تحريم‌ها دارد. استدلال واشنگتن هم بر اين پايه استوار است که تحريم‌ها در دراز مدت مانع از پيشرفت ايران در پرونده هسته‌اى مى‌شود.

در واشنگتن اما کم نيستند کسانى که ادعا مى‌کنند تحريم باز هم در پرونده هسته‌اى ايران ره به جايى نخواهد برد. استدلال اين طيف هم ناکارآمدى تحريم‌هاى پيشين است.

ايالات متحده به دنبال جلب حمايت کشورهاى منطقه در تحريم ايران نيز هست. واشنگتن و متحدانش در اروپا اعتقاد دارند که تحريم سپاه پاسداران ايران مى‌تواند ضربه مهلکى به دولت ايران بزند. در اين ميان بسيارى اعتقاد دارند که چين و روسيه در دقيقه نود در برابر کاخ سفيد قد علم خواهند کرد.

نيويورک تايمز در ادامه به گزارش تيم رئيس‌جمهورى سابق ايالات متحده در مورد ايران اشاره کرده و مى‌نويسد: تيم جورج بوش ادعا مى کرد که ايران در سال 2003 ميلادى به توانايى لازم براى توليد تسليحات هسته‌اى دست يافته است. در دولت اوباما اما کمتر کسى اين ادعا را باور دارد.

کشورهاى غربى ادعا مى‌کنند که تهران در حال طراحى تسليحات ‌هسته‌اى آن هم در حجم کم است.
 
منبع: نيويورک تايمز 


نظر شما :