ترس عراقى‌ها از استراتژى جديد القاعده در آستانه انتخابات

۱۳ دی ۱۳۸۸ | ۱۳:۱۶ کد : ۶۶۰۳ اخبار اصلی
دولت عراق در آستانه‌ برگزاری انتخابات سراسری در این کشور نسبت به خطر سوقصدها‌ی سنگین تروریستی از سوی شبکه القاعده هشدار داده است. مقامات عراقی همچنین از تغییر استراتژی القاعده در این کشور سخن می‌گویند.
ترس عراقى‌ها از استراتژى جديد القاعده در آستانه انتخابات

دیپلماسی ایرانی: دولت عراق در آستانه‌ برگزاری انتخابات سراسری در این کشور نسبت به خطر سوقصدها‌ی سنگین تروریستی از سوی شبکه القاعده هشدار داده است. مقامات عراقی همچنین از تغییر استراتژی القاعده در این کشور سخن می‌گویند.

حدود دو ماه مانده به برگزاری انتخابات سراسری در عراق صفا حسین مشاور امنیتی دولت عراق هشدار داده است که شبکه تروریستی القاعده به احتمال بسیار زیاد به سوءقصدها و عملیات تروریستی خود شدت خواهد بخشید. به گفته‌ وی عراق در هفته‌های پیش از برگزاری انتخابات که در ۷ ماه مارس انجام خواهد شد، شاهد موج تازه‌ای از خشونت‌ها خواهد بود.

مشاور امنیتی دولت عراق در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه همچنین تصریح کرد، شاخه القاعده در عراق در این میان تحت نفوذ افراطگرایان حزب بعث قرار گرفته و از این رو نیز در شش ماه گذشته دست به تغییر استراتژی خود زده است.

به گفته‌ وی در پی حمله امریکا به عراق و سرنگونی رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳ شماری از طرفداران و اعضای حزب بعث به گرو‌ه‌ها و دسته‌های شورشی پیوسته‌ که در نخست در رتبه‌های پایین قرار داشته‌اند، اما آنان پس از کشته شدن ابومصعب الزرقاوی رهبر القاعده در عراق، نفوذ و قدرت بیشتری در این شبکه کسب کرده‌اند.

صفا حسین در عین حال تصریح کرد، در مقایسه با سه سال پیش القاعده در عراق از قدرت کمتری برخوردار است و شمار اعضای آن از ۱۰ هزار نفر به دو هزار نفر کاهش یافته است. به اعتقاد مشاور امنیتی عراق اکثر این افراد تبعه عربستان سعودی، مصر و لیبی هستند. وی همچنین خاطرنشان کرد، القاعده در عراق از سوی شخصیت‌های ثروتمند و با نفوذ سعودی مورد پشتیبانی مالی قرار دارد.

هشدار مشاور امنیتی دولت عراق در حالی مطرح می‌شود که سازمان Iraq Body Count در گزارشی که روز جمعه اول ژانویه منتشر کرده، از نصف شدن شمار قربانیان غیرنظامی در این کشور در سال ۲۰۰۹ خبر داده است. این سازمان آمار مستقل درباره‌ قربانیان جنگ در عراق ارائه می‌دهد.

بنابر گزارش گزارش تازه‌ی این سازمان، در سال گذشته‌ی میلادی، ۹۲۲۶ غیرنظامی در عراق بر اثر سوقصدها و درگیری‌های گوناگون جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد، نصف شمار غیرنظامیانی است که در سال ۲۰۰۸ قربانی خشونت شده بودند.

با توجه به کاهش چشمگیر شمار قربانیان غیرنظامی در عراق مقامات عراقی و امریکایی از بهبود اوضاع امنیتی در این کشور سخن می‌گویند. در حالی که در اواخر سال ۲۰۰۶ و اوایل سال ۲۰۰۷ شمار سوقصدها بر ۱۷۰۰ مورد در هفته‌بالغ می‌شده این تعداد در اواخر تابستان ۲۰۰۹ به ۲۰۰ مورد در هفته کاهش یافته است.

علی‌رغم این روند بسیاری از عراقی‌ها بر این باورند که برگزاری انتخابات سراسری در این کشور موج تازه‌ای از خشونت به همراه خود خواهد آورد به ویژه آنکه امریکا در دوران اخیر از میزان حضور نظامی خود در عراق کاسته است.

دولت آمریکا قصد دارد که شمار سربازان خود در عراق را که در حال حاضر بر ۱۱۵ هزار نفر بالغ می‌شوند تا پایان ماه اوت سال جاری میلادی به ۵۰ هزار نفر برساند.


نظر شما :