بازتاب پيشنهادهاى ميرحسين موسوى در رسانه‌های خارجی

۱۲ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۴ کد : ۶۵۹۷ اخبار اصلی
پیشنهاد پنجگانه میرحسین موسوی برای حل بحران موجود در کشور بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.
بازتاب پيشنهادهاى ميرحسين موسوى در رسانه‌های خارجی

دیپلماسی ایرانی: پیشنهاد پنجگانه میرحسین موسوی برای حل بحران موجود در کشور بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.

شبکه العربیه در این باره گزارش داد، میر حسین موسوی با ارائه این پیشنهادها توپ را در زمین حریف انداخت. این پیشنهادهای پنج‌گانه که امکان اجرای آنها برای حکومت در صورت توافق طرفین امکان‌پذیر است، می‌تواند عاملی برای کاهش تنش‌های داخلی ایران شده و طرف‌های درگیر داخلی را پای مذاکره بکشاند.

این شبکه همچنین گزارش داد، با نزدیک شدن به زمان ضرب الاجل امریکا و کشورهای غربی بر سر پرونده هسته‌ای ایران و احتمال افزایش تنش‌های ایران با غرب بر سر این مسئله که در پی آن ممکن است تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع شود، توافق بر سر پیشنهادی میر حسین موسوی می‌تواند تا اندازه‌ای از اختلاف‌های داخلی کشور بکاهد و نوعی یکپارچگی در برابر فشارهای خارجی به وجود آورد.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز با انتخاب تیتر میر حسین موسوی دولت را به سخت‌گیری بیش از اندازه متهم کرد، نوشت: "در نخستین واکنش رسمی پس از ناآرامی‌های اخیر تهران، میر حسین موسوی رهبر مخالفان دولت خواستار بازگشت آزادی‌های شهروندی شد و گفت که تهدیدهایی که علیه حیاتش می‌شود به هیچ وجه باعث ترساندنش نخواهد شد."

این روزنامه در ادامه نوشت، بسیاری از صاحب‌نظران و ناظران ایرانی از این می‌ترسند که مشکلات پیچیده داخلی وسیله‌ای برای تضعیف نظام شود و فشارهای بین‌المللی به ایران را بر سر برنامه هسته‌ای‌اش بیش از پیش افزایش دهد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز گزارش داد، میر حسین موسوی نامزد آخرین دوره ریاست جمهوری ایران که در رقابت با محمود احمدی نژاد شکست خورد، از دولت خواست که از برخورد شدید با تظاهرکنندگان بپرهیزد.

این شبکه در ادامه گزارش داد، موسوی همچنین با اشاره به تظاهرات اخیر مردم ایران در مخالفت با دولت که در روز عاشورا یکی از مهمترین روزهای مذهبی ایرانیان برگذار شد و طی آن 7 نفر کشته شدند، هشدار داد که اصلاح طلبان از قوه قهریه دولت که تلاش دارد با استفاده از آن آنها را وادار به سکوت کند، نمی‌ترسند و به راه خود ادامه خواهند داد.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز گزارش داد، پس از برخورد پلیس با تظاهرکنندگان ایرانی در روز عاشورا میر حسین موسوی رهبر مخالفان دولت ایران در نخستین بیانیه رسمی خود پس از آن واقعه گفت از این که زندگی‌اش را برای مردم فدا کند، نمی‌ترسد.

این روزنامه در ادامه به نقل از میر حسین موسوی گزارش داد، موسوی خطاب به مخالفان و طرفداران دولت ایران گفت: «با مرگ من نه تنها اعتراض‌های مردمی خاموش نمی‌شود بلکه باعث تقویت جنبش سبز نیز خواهد شد.» موسوی همچنین نسبت به افزایش بحران و پیچیده‌تر شدن آن که از شش ماه پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شده است، هشدار داد.

شبکه خبری الجزیره انگلیسی نیز با انتخاب عنوان موسوی به پایان یافتن بحران در ایران تمایل نشان داد، گزارش داد، میر حسین موسوی یکی از مقام‌های ارشد سیاسی مخالفان دولت گفت: «از مرگ نمی‌ترسم و دفاع از مردم را به حق می‌دانم.» وی همچنین از دولت خواست از سخت‌گیری علیه فعالان و موسسات مخالف دولت نیز پرهیز کند.

این شبکه در ادامه گزارش داد، میر حسین موسوی در بیانیه خود تاکید کرد که از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن تا کنون کشور وارد بحران جدی شده است و موقعیت سختی را می‌گذراند که این وضعیت با فشارهای بین‌المللی نیز افزایش خواهد یافت. باید قانون انتخابات تغییر کند و زندانیان سیاسی نیز آزاد شوند تا این بحران تا اندازه‌ای فروکش کند.

روزنامه تایمز لندن نیز در این باره نوشت، میر حسین موسوی رهبر مخالفان دولت در پاسخ به تهدیدهای طرفداران دولت از جمله بازداشتش گفت که از هیچ چیز نمی‌ترسد و برای شهادت آماده است. میر حسین موسوی هنگامی که خواهرزاده‌اش در ناآرامی‌های روز عاشورا در تهران که در راستای اعتراض به فعالیت‌های دولت پس از انتخابات ریاست جمهوری انجام ‌شد، کشته شده بود نیز گفته بود: «خون من از دیگران سرخ‌تر نیست.»

این روزنامه در ادامه می‌نویسد، موسوی حتی پس از حمله به جماران محل زندگی آیت الله خمینی موسس جمهوری اسلامی که در شب عاشورا انجام شده بود نیز گفته بود: «ما را بکشید، ما با این کار شما قوی‌تر خواهیم شد.»

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیز گزارش داد، در حالی که طرفداران دولت در تریبون‌های نماز جمعه سراسر ایران خواستار برخورد شدید و قاطع با رهبران اصلاحات و مخالفان دولت شدند، میر حسین موسوی رهبر مخالفان دولت با ارائه یک راهکار پنج‌گانه خواستار پایان دادن به بحران موجود در کشور شد.

این شبکه در ادامه همچنین گزارش داد، موسوی در پاسخ به اتهامات مخالفانش و کسانی که خواستار محاکمه و مجازات او شدند نیز گفت: «من آماده شهادت برای ملتم و از هیچ چیز نمی‌ترسم.» 


نظر شما :