اقدامات بدون خروجی از سوی اسرائیل

۱۲ دی ۱۳۸۸ | ۱۷:۱۳ کد : ۶۵۹۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: امیر موسوی
اسرائیل قبل از صدور هر قطع نامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل این نقش را ایفا کرده است ... گفتاری از امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک.
اقدامات بدون خروجی از سوی اسرائیل

درست در روزهایی که رسانه‌های بین‌المللی از به پایان رسیدن مهلت یک‌ساله باراک اوباما به ایران برای دست کشیدن از برنامه هسته‌ایش سخن می‌گویند، نشریات اسرائیلی همچنان به بزرگ‌نمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌دهند و تلاش دارند رویکرد مقابله با ایران را تقویت کنند.

گفتاری از امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک:

 اسرائیل قبل از صدور هر قطع نامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل این نقش را ایفا کرده است و همچنان نیز ادامه خواهد داد اما تلاش‌های تبلیغاتی اسرائیل برای تقویت گزینه مقابله با ایران به مانند گذشته هم کارایی نخواهد داشت. تلاش‌های اسرائیل برای ایجاد جو تبلیغاتی علیه ایران است و صرفا می‌تواند اروپاییان را تحت تاثیر قرار دهد اما تل آویو تاکنون نتوانسته است برای جلب نظر چین و روسیه اقدامی انجام دهد.

به نظر می‌رسد که چین و روسیه کماکان نسبت به تعهد خود در قبال جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ممانعت از تشدید فشارها علیه این کشور پایبند هستند. در شرایط کنونی تمایلی از سوی چین و روسیه برای حرکت در مسیر خواسته‌های اسرائیل را شاهد نیستیم اما این پکن و مسکو در عین حال ابزارهای فشار خود را برای تاثیرگذاری بر نظر ایران به کار گرفته و تلاش دارند همسو را جامعه بین المللی گام بردارند.

اهمیت تلاش‌های اسرائیل در بعد رسانه‌ای علیه ایران تنها در بعد تشدید جو روانی و تبلیغاتی است اما در نهایت این اقدامات اسرائیل خروجی خاصی نخواهد داشت.

در بعد بین المللی تحریم‌های بیشتر علیه ایران با کسب همراهی چین و روسیه قابل تصور است و تحریم‌های جدید به طور قطع در حد بالا نخواهد بود. همچنین به نظر می‌رسد که بحث تحریم فروش بنزین به ایران نیز منتفی باشد چراکه روسیه و چین به طور کامل مخالف این نوع تحریم هستند. بحث تحریم‌های مالی کل کشور نیز کمتر قابل بررسی خواهد بود و این گزینه برای برخی مقام‌های کشور احتمال اجرا دارد که در این صورت نیز به دلیل این که مقام‌های ایران در خارج از کشور حساب‌های مالی ندارند چندان از این تحریم متاثر نخواهند شد.

با این حال اگر ما بتوانیم در داخل کشور به نوعی مصالحه ملی دست یابیم می‌توانیم در بیرون از مرزها و در مباحث بین المللی بسیار قوی‌تر از گذشته حاضر باشیم اما اگر شرایط داخلی به شکل کنونی ادامه یابد بعید نیست که طرف‌های مقابل ایران بیش از گذشته تجری کرده و بر اعمال فشارهای سخت‌تر متمرکز شوند.

در شرایط کنونی امریکا، انگلیس و فرانسه به تحریم ایران تمایل دارند اما به دلیل مخالفت چین و روسیه، اجماع بین المللی موجود نیست اما چنانچه روسیه و چین به تحریم‌های جدید در مورد ایران تن دادند، قطعا این تحریم‌ها در سطح بالا نبوده و به مانند سه قطع نامه پیشین شاهد تحریم‌هایی سطحی، کمرنگ و بی اثر خواهیم بود.

تلاش امریکا و اسرائیل شکل دادن به اجماع علیه ایران است و ایجاد اجماع برای آنها مهمتر از اعمال تحریم‌هاست؛ با شکل گیری اجماع امریکا می تواند نشان دهد که کل جامعه بین المللی در برابر ایران قرار دارد اما نوع تحریم ها در صورت تصویب به نظر نمی‌رسد که گسترده و فراگیر باشد.

مهمترین تحریم که می تواند بر وضعیت ایران اثرگذار باشد ممانعت از فروش یا صادرات نفت کشور همچنین تحریم ارتباطات ماهواره‌ای است. چنانچه این تحریم‌ها در مورد ایران اعمال نشود، سایر تحریم‌ها چندان بر وضعیت کشور اثرگذار نخواهد بود ضمن آن که دو‌ تحریم نامبرد به طور مستقیم بر مردم ایران تاثیر می‌گذارد و کشورهای غربی در ظاهر تاکید دارند که خواهان اعمال فشار بر مردم ایران نیستند.

امیر موسوی

نویسنده خبر


نظر شما :