پیگیری پرونده چهار دیپلمات در دستگاه دیپلماسی

۱۱ آذر ۱۳۸۸ | ۲۰:۲۷ کد : ۶۳۷۶ سرخط اخبار
انتظار این است که برای پیگیری ومشخص شدن وضعیت چهاردیپلمات ربوده شده توسط عمال رژیم صهیونیستی بیش از یک وزارتخانه در کشوربسیج شوند تا در این رابطه زودتر به نتیجه برسیم
پیگیری پرونده چهار دیپلمات در دستگاه دیپلماسی

مهر- نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه با متجاوزین به حریم مرزهای آبی و خاکی ایران به شدت برخورد خواهد شد، سیاست غرب را در قبال جمهوری اسلامی ایران دوگانه توصیف کرد.
اسماعیل کوثری  شامگاه سه شنبه درسالن مرکز فرهنگی سید الشهدا درمراسمی که به مناسبت دهم آذرسالروز اسارت 4 دیپلمات کشورمان به دست عوامل رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان برگزار شد، با اشاره به ورود غیر قانونی پنج ملوان انگلیسی به آبهای کشورمان، اظهار داشت: این کشورها هنوز تفکرات چند دهه گذشته خود را دارند و تصور می کنند که چون عضو سازمانهای بین المللی مانند ناتو هستند می توانند همه جا پا بگذارند.
وی تصریح کرد: حریم مرزهای آبی وخاکی جمهوری اسلامی ایران مشخص است وهرکسی به هردلیلی وارد این حریم شود به شدت با آن برخورد خواهد شد.
مسئله پیگیری چهار دیپلمات ربوده شده به دستگاه دیپلماسی کشور سپرده شده است
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این پرسش که مجلس هشتم درخصوص مشخص شدن وضعیت چهار دیپلمات ربوده شده کشورمان تاکنون چه فعالیت هایی انجام داده، عنوان کرد: موضوع پیگیری وضعیت چهار دیپلمات ربوده شده در مجلس هفتم شروع شد و ما آن را در مجلس هشتم هم دنبال کردیم اما نهایتا مسئله پیگیری چهار دیپلمات ربوده شده را به دستگاه دیپلماسی کشور سپردیم.
نماینده مردم تهران تصریح کرد: انتظار این است که  برای پیگیری ومشخص شدن وضعیت چهاردیپلمات ربوده شده توسط عمال رژیم صهیونیستی بیش از یک وزارتخانه در کشوربسیج شوند تا در این رابطه زودتر به نتیجه برسیم.
کوثری در پایان با بیان اینکه  وقتی مسئله ای برای غرب بوجود آید آنان با تمام امکانات خود از جمله رسانه هایشان به تکاپو می افتند و در عرصه بین المللی مظلوم نمایی می کنند تا به نتیجه برسند، یادآورشد: اما این درصورتی است که ما بعد از گذشت 27سال هنوز نتوانستیم از سازمانهای بین المللی جواب مشخصی از زنده بودن یا شهادت این اسراء بگیریم که این نشاندهنده دوگانه بودن سیاست غرب در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

قول طالبان به اوباما

گروه طالبان قول داد که مبارزه علیه نیروهای آمریکایی و 30 هزار سرباز این کشور را که قرار است بنا به قول باراک اوباما وارد افغانستان شوند، شدت بخشد.

به گزارش ایسنا، قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان در یک گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا شاهد تعداد زیادی از تابوت‌های سربازان آمریکایی از افغانستان خواهد بود.

وی افزود: امید آنها برای کنترل افغانستان به شیوه نظامی هرگز به واقعیت بدل نخواهد شد.30 هزار سرباز آمریکایی که قرار است به افغانستان بیایند تنها نبرد ما را قوی‌تر و انگیزه ما را برای این جنگ جدی‌تر می‌کند.

سخنگوی طالبان تاکید کرد: آنها با شرم‌سازی و خجالت از افغانستان عقب نشینی خواهند کرد. آنها نمی‌توانند به امید‌ها و اهدافشان در کشور ما دست یابند.

سولانا میانجی احتمالی در مذاکرات

ایلنا- منبعى آگاه در شوراى اتحاديه اروپا اعلام کرد که احتمال مى‌رود مسئول سابق سياست خارجى اين اتحاديه به‌عنوان ميانجى مذاکرات اتحاديه اروپا و ايران انتخاب شود.
منبعى آگاه اعلام کرد که «خاویر سولانا» ممکن است به‌عنوان میانجی اتحادیه اروپا در مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور منصوب شود.
وى تاکيد کرد: «چنین انتصابى غیرممکن نیست».
سولانا طی 10 سال سمت مسئول رياست خارجى اتحاديه اروپا را برعهده داشت که بر اساس قرارداد لیسبون که اصلاحاتی در نهادهای حکومتی اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند، در عوض آن سمت نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور بین‌الملل و سیاست امنیتی ایجاد شد.
از تاريخ اول دسامبر، «کاترین اشتون» جايگزين سولانا در اتحاديه اروپا شده است.

حمایت انگلیس و فرانسه از استراتژی اوباما

نخست‌وزير انگليس از متحدان لندن خواست تا از استراتژى جديد آمريکا در افغانستان حمايت کنند

.

به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزارى فرانسه، پس از آنکه «باراک اوباما»، رئيس‌جمهورى آمريکا از تصميم خود مبنى بر اعزام 30 هزار نيروى بيشتر به افغانستان خبر داد، «گوردون براون»، نخست‌وزير انگليس چهارشنبه ـ‌امروز‌ـ با انتشار بيانيه‌اى گفت: «از متحدانمان مى‌خواهم تا در پس استراتژى رئيس‌جمهور اوباما با يکديگر متحد شوند».
گوردون براون گفت: «انگليس به تلاش خود براى ترغيب ديگر کشورها به‌منظور اعزام نيروى بيشتر به افغانستان ادامه خواهد داد».
براون گفت که از تمامى 43 کشورى که عضو ائتلاف به رهبرى آمريکا در افغانستان هستند دعوت شده تا در کنفرانس بين‌المللى افغانستان که قرار است 28 ژانويه در لندن برگزار شود، نقش ويژه‌اى ايفا کنند.
در بيانيه براون آمده است که اين کنفرانس فرصتى خواهد بود تا بر سر چگونگى انتقال نيرو، کنترل ولايات و مناطق افغانستان و همچنين کمک به «حامد کرزى»، رئیس‌جمهورى اين کشور براى تحقق وعده اصلاح ساختار امنيتى توافق حاصل شود.
بنا بر اين گزارش، انگليس که دومين کشور عضو پيمان آتلانتيک شمالى(ناتو) به لحاظ تعداد نيروى اعزامى به افغانستان است، دوشنبه تائيد کرد که 500 نيروى بيشتر به اين کشور اعزام خواهد کرد.
با اعزام اين تعداد نيرو، نيروهاى انگليسى در افغانستان به ده‌هزار تن خواهد رسيد.
همچنين خبرگزارى فرانسه نيز گزارش داد که «نيکلا سارکوزى»، رئيس‌جمهورى فرانسه نيز با شجاعانه خواندن استراتژى نظامى جديد باراک اوباما در افغانستان از جامعه جهانى خواست تا از آن حمايت کنند.
در بيانيه‌اى که توسط دفتر رياست‌جمهورى فرانسه منتشر شد، به نقل از سارکوزى آمده که وى کاملا از استراتژى جديد آمريکا حمايت کرده و از تمامى کشورهايى که مى‌خواهند به مردم افغانستان کمک کنند نيز خواسته است که آن حمايت کنند.
رئيس‌جمهورى فرانسه با اشاره به سخرانى سه‌شنبه اوباما در آکادمى وست‌پوينت گفت: «این سخنرانی شجاعانه ، مصمم و شفاف فضای تازه‌ای را نسبت به تعامل‌هاى بین‌المللی و چشم‌اندازهای جدید باز کرد».
سارکوزى با اين حال گفت که فرانسه براى تصميم‌گيرى درباره افزايش نيروها در افغانستان تا زمان برگزارى کنفرانس بين‌المللى افغانستان در ماه ژانويه در لندن منتظر مى‌ماند.


انگیسی ها آزاد شدند

دريابانى جزيره سيرى از آزادى 5 انگليسى دستگير شده در ساعتى پيش خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومى کل سپاه، دريابانى جزيره سيرى اعلام کرد: 5 انگليسى که در پى ورود غير قانونى يک شناور به آبهاى جمهورى اسلامى ايران در محدوده جزيره سيرى دستگير شده بودند، ساعتى پيش آزاد شدند.
اين دريابانى با اشاره به اظهارات سرنشينان اين شناور مبنى بر ورود اشتباه به محدوده آبهاى سرزمينى جمهورى اسلامى ايران در خليج فارس افزود: با بررسى‌هاى به عمل آمده و بازجويى از 5 سرنشين انگليسى شناور مشخص شد که ورود غير قانونى آنان به اشتباه صورت پذيرفته است. لذا با اخذ تعهدات لازم تصميم به آزادى بازداشت شدگان گرفته شد.

چراغ سبز روسها برای تحریم‌ ایران

آینده-به گفته یک دیپلمات عالی رتبه روسی در صورتی که قدرت‌های جهانی بر سر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به اجماع دست یابند، روسیه بر مخالفت خود با تشدید تحریم‌ها پافشاری نخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ «رویترز» یک دیپلمات عالی‌رتبه روسی که نخواست نامش فاش شود، روز سه‌شنبه در تشریح رویکرد کشورش نسبت به تنش بر سر برنامه اتمی ایران با بیان این که روسیه قصد ندارد خود را در جهان منزوی کند، گفته است: «در صورتی که در باره (تشدید تحریم‌های) ایران اتفاق‌نظر حاصل شود، ما در حاشیه نخواهیم ماند».
این سخنان در حالی بیان شده است که تنش میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی بر سربرنامه هسته‌ای تهران به ویژه در روزهای اخیر رو به فزونی نهاده است.
به نوشته رویترز چنین اظهارنظرهایی می‌تواند، نمایانگر نارضایتی مسکو از عدم موفقیت ایران در زدودن نگرانی‌های جامعه جهانی نسبت به ماهیت برنامه اتمی‌اش باشد و روسیه را به حمایت از گزینه تحریم‌ها نزدیک‌تر می‌کند.
پس از آن که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدور قطعنامه ای ایران را به سبب «پنهانکاری در برنامه اتمی‌اش» سرزنش کرد، دولت محمود احمدی نژاد، سازمان انرژی اتمی این کشور را مکلف کرده است، تا ظرف دو ماه آینده نسبت به آغاز احداث پنج سایت جدید غنی سازی اورانیوم و نیز طراحی پنج سایت دیگر در مقیاس تاسیسات هسته‌ای نطنز اقدام کند.
این دیپلمات روسی از تصمیم ایران برای ساخت ده مرکز دیگر غنی‌سازی اورانیوم به عنوان اقدامی یاد کرد که به گفته وی، «به افزایش خوشبینی در روند گفت و گوها برای حل مساله هسته‌ای ایران منجر نشده است».
قطعنامه تازه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند راه را برای تشدید تحریم‌های ایران از جانب شورای امنیت سازمان ملل متحد هموار سازد.
روسیه و چین که به قطعنامه شورای حکام علیه ایران رای مثبت داده‌اند، پیشتر با تشدید تحریم‌ها علیه این کشور مخالفت کرده بودند.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه رای مثبت روسیه به قطعنامه تازه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «سئوال برانگیز» خواند و خواستار «پاسخگویی و شفاف‌سازی» مسکو در این رابطه شد.
پیشتر سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه هنگام بازدید از نیروگاه اتمی در دست ساخت بوشهر با بیان این که کشورش «هیچ معامله‌ای بر سر برنامه هسته‌ای ایران انجام نداده»، قطعنامه شورای حکام را صرفاً تصمیمی از جانب گروه پنج به علاوه یک خوانده بود.
با این حال رییس جمهور روسیه نیز چندی پیش استفاده از ابزار تحریم علیه ایران را منتفی ندانسته بود.
دیپلمات مورد اشاره روس با بیان این که کشورش زودتر از آمریکا و قدرت‌های اروپایی به تشدید تحریم‌های ایران نمی‌اندیشد، گفته است: « ما موضوع تحریم‌ها را بررسی خواهیم کرد، اما این مسئله‌ای نیست که به چند ساعت یا چند هفته مربوط شود
وی گفت که کشورش «همکاری موثر و شفاف ایران» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور «زدودن نگرانی‌ها» را به تشدید تحریم‌ها علیه این کشور ترجیح می‌دهد و خاطر نشان کرد: روسیه قصد ندارد از طریق تهدید ایران موجب پیچیده‌تر شدن شرایط موجود شود.

اخبار قبلی

اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان توسط اوباما
سفر پنهانی برای پرونده هسته‌ای ایران
احمدی نژاد: توانایی تولید سوخت را داریم ولی آن را می خریم
واکنش سخنگوى وزارت امور خارجه به اظهارات امير امارات
ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد
جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران
128نماینده، شاکی از میرحسین
ايران «پاسخى پيش‌برنده» به پيشنهاد آژانس بدهد
برای تامین سوخت نباید امتیاز بدهیم


نظر شما :