اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان توسط اوباما

۱۰ آذر ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۱ کد : ۶۳۶۶ سرخط اخبار
رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با "حامد کرزای" جزئیاتی از راهبرد جدید واشنگتن در افغانستان را به اطلاع رئیس جمهوری این کشور رساند.
اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان توسط اوباما

رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با "حامد کرزای" جزئیاتی از راهبرد جدید واشنگتن در افغانستان را به اطلاع رئیس جمهوری این کشور رساند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا طی یک کنفرانس ویدئویی یک ساعته از جزئیات راهبرد جدید کشورش در افغانستان پرده برداشت.
کاخ سفید با انتشار این خبر اعلام کرد در این گفتگو دو طرف درباره وضعیت سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی این کشور در راهبرد جدید آمریکا به بحث و تبادل نظر پرداختند.
اوباما همچنین در این ویدئو کنفرانس به گفتگو با "آصف علی زرداری" رئیس جمهوری پاکستان پرداخته و به برخی نگرانیهای اسلام آباد در ارتباط با این راهبرد پاسخ داد. قرار است اوباما صبح چهارشنبه به وقت محلی طی یک سخنرانی در آکادمی علوم نظامی "وست پوینت" رسما جزئیات راهبرد جدید دولتش در افغانستان را به اطلاع همگان برساند.
گفته می شود طبق تصمیم جدید واشنگتن حدود 35 هزار نظامی دیگر به افغانستان اعزام می شوند، در عین حال انتظار می رود که اوباما برنامه دولتش برای خروج از افغانستان و چارچوب زمانی مشخص برای این کار را نیز اعلام کند.
اوباما در حالی راهبرد جدید خود برای افغانستان را به اطلاع مردم کشورش می رساند که روز گذشته نیز "گوردون براون" برنامه ای را برای یک سال آینده افغانستان ترسیم کرد که هدف از آن تسهیل روند خروج نظامیان انگلیسی از افغانستان اعلام شده است.



تاسيس 10سايت هسته‌اى جديد پاسخ شايسته‌اى به قطعنامه

دبيرکل حزب مؤتلفه اسلامى گفت: تاسيس 10 سايت جديد در مقياس سايت نطنز را بخشى از پاسخ شايسته دولت به قطعنامه آژانس مى‌دانيم. به گزارش فارس به نقل از روابط عمومى حزب موتلفه اسلامى، محمدنبى حبيبى دبيرکل حزب مؤتلفه اسلامى که در پايان نشست دبيران اين حزب سخن مى‌گفت، با اشاره به مصوبه دولت اظهار داشت: تاسيس 10 سايت جديد در مقياس سايت نطنز را بخشى از پاسخ شايسته دولت به قطعنامه آژانس مى‌دانيم و مراتب قدردانى خود را اعلام مى‌داريم.
وى افزود: دولت بايد برنامه‌اى براى کاهش سطح همکارى‌ها با آژانس به مجلس ارائه بدهد اين را بايد به عنوان يک علامت به کشورهاى موسوم به 1+5 تلقى کنيم علامتى که به دنبال آن حتما قطع روابط با آژانس از سوى مردم مطالبه خواهد شد.
دبير کل حزب موتلفه اسلامى با تشکر از هوشيارى نمايندگان مجلس تاکيد کرد: واکنش 226 نماينده مجلس به قطعنامه آژانس نشانه هوشمندى مجلس و پيگيرى نمايندگان ملت در خصوص حقوق هسته‌اى ملت ايران است.
حبيبى با اشاره به بيانات مقام معظم رهبرى در ديدار با بسيجيان خاطرنشان کرد: اينکه رهبرى معظم انقلاب مى‌فرمايند جنگ نرم اولويت اصلى کشور است به اين دليل که دشمن مى‌خواهد اوضاع کشور را آشفته کند تا يک عنصر خائن حقوق هسته‌اى و ساير حقوق ملت ايران را به نفع اجانب مصادره کند خوشبختانه تمام مسئولين کشور در مطالبه حقوق هسته‌اى ايران هم صدا هستند. عده‌اى با مخالفت با نظام و دولت مى‌خواهند منافع استکبار جهانى را تامين کنند آنها بايد بدانند سر به سنگ مى‌کوبند.


چین: حل مسئله هسته‌ای ایران از راه‌هاى دیپلماتیک

وزارت خارجه چین اعلام کرد بهترین راه‌حل مشکل هسته‌ای ایران، مذاکره است.
به گزارش ايلنا به نقل از ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت پکن از همه طرف‌ها می‌خواهد تا به تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این مسئله بیفزایند.
اين ديپلمات چينى با اعلام اين‌که تحريم‌ها هدف راه‌حل مسئله هسته‌اى ايران نيست، گفت: «ما بايد اين مسئله را از طريق گفت‌وگو حل کنيم».
به گزارش ايلنا، «برنارد کوشنه»، وزير خارجه فرانسه نيز پيش از اين در گفت‌وگویی با روزنامه فرانسوی‌ زبان « فیگارو» گفت: «بايد به ايران آخرين فرصت را براى گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌اى بدهيم».
بنا بر اين گزارش، پیشنهاد دادن «آخرین شانس» به ايران توسط وزیر خارجه فرانسه تائیدی است بر خواسته رئیس‌جمهورى این کشور که گفته است باید به ایران تا «پایان سال جاری ميلادى» برای پذیرش پیشنهادهاى جامعه بین‌الملل درباره ادامه مذاکرات وقت داده شود.
دولت ايران يکشنبه گذشته در مصوبه‌اى سازمان انرژى اتمى را مکلف کرد که تا دو ماه آينده نسبت به آغاز احداث پنج سايت جديد غنى‌سازى اورانيوم و همچنين طراحى پنج سايت ديگر در مقياس تاسيسات هسته‌اى نطنز اقدام کند.

مسکو باید درباره رای به قطعنامه علیه ایران پاسخگو باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به آشنایی کامل روسیه با ماهیت برنامه هسته ای ایران در پی مشورتها و گفتگو های تهران و مسکو ، اقدام روسیه در دادن رای مثبت به قطعنامه غیر عادلانه اخیر شورای حکام در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را سئوال برانگیز خواند و تاکید کرد که مسکو باید در این رابطه پاسخگو باشد .
رامین مهمانپرست در گفتگو با مهر در خصوص موضع وزارت خارجه  در برابر رای مثبت روسیه در شورای حکام اظهار داشت: ما در ارتباط با برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان با روسها مشورتها و گفتگوهای منظمی داشته ایم و این کشور با ماهیت قانونی و صلح آمیز این فعالیتها کاملا آشنا است.
وی افزود: با توجه به این شناخت و آگاهی روسها و همچنین منطق روشن و شفاف جمهوری اسلامی ایران در خصوص حق قانونی و مشروع کشورمان در برخورداری از فن آوری هسته ای صلح آمیز، اقدام اخیر روسیه سئوال برانگیز است و این کشور باید پاسخگو باشد که دلیل این اقدام چیست و مواضع خود را روشن و شفاف نماید.
مهمانپرست با ابراز تاسف از این گونه اقدامات که به اعتبار شورای حکام لطمه وارد می سازد، ابراز امیدواری کرد: کشورهایی که با رای ناعادلانه و تبعیض آمیز خود نهادهای بین المللی را تضعیف می کنند، یک بار دیگر در مورد تصمیم نادرست خود اندیشه و بررسی نمایند.  



کاترین اشتون جايگزين خاویر سولانا شد

پیمان لیسبون که در برگیرنده اصلاحات و تغییرات در اتحادیه اروپا است، از سه‌شنبه ـ‌امروز‌ـ به‌طور رسمى به اجرا گذاشته می‌شود.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزارى فرانسه، در شاخص‌ترین تغییرات در اتحادیه اروپا «کاترین اشتون»، از اول دسامبر (امروز) جایگزین «خاویر سولانا»، مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا شده و هدایت سیاست خارجی اين اتحادیه را برعهده می‌گیرد.
بر اساس پیمان لیسبون، اختیارات و مسئولیت‌های رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گسترش بیشتری یافته است.
«هرمان ون رومپوی»، نخست‌وزیر بلژیک هم قرار است ریاست اتحادیه اروپا را عهده‌دار شود که پست او از یک ماه دیگر و با شروع سال آینده میلادی، رسمیت می‌یابد.

خوشحالی نتانیاهو از خیانت چین و روسیه به ایران

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در سخنانی درکنفرانس  روزنامه نگاران اسراییلی  " ایلات " ، فشار بر دولت ایران در مقطع کنونی را بهترین تاکتیک برای بازداشتن این کشور از آنچه که خطر دست یابی به سلاح های هسته ای خواند ، دانست .
به گزارش عصر ایران ، نتانیاهو در سخنان خود در این کنفرانس گفت : " تلاش های بین المللی باید در جهت افزایش فشار و اعمال تحریم های واقعی علیه  حکومت ایران باشد . "
نتانیاهو افزود : " من معتقدم حکومت ایران مشروعیت بین المللی خود را از دست داده و در آسیب پذیر ترین موقعیت از نظر اقتصادی قرار دارد و حالا زمان  افزایش تحریم های فلج کننده و شدید علیه این کشور فرارسیده است  و من امیدواریم به زودی شاهد اعمال تحریم های واقعی  علیه ایران باشیم ".
نخست وزیر اسراییل در ادامه نتوانست شادمانی خود را  از رای مثبت چین وروسیه به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پنهان کند و در این زمینه گفت : " آنچه که در زمینه قطعنامه اخیر آژانس باعث خوشحالی بیشتر است ، این است  که دیگر ما از آمریکا و اتحادیه اروپا سخن نمی گوییم و چین و روسیه هم با رای مثبت خود نشان دادند که مایلند به تحریم بین الملل علیه ایران بپیوندند ."
نتانیاهو در ادامه با اشاره به اینکه اسراییل در تلاش است تا جهت فشار های بین المللی را به برنامه هسته ای ایران سوق دهد افزود که اسراییل از هر گونه اقدامی که به تحریم فزاینده بین المللی ایران بینجامد استقبال می کند.
وی همچنین قطعنامه اخیر آژانس را پیشرفتی خوب و قابل توجه دانست و افزود که با این قطعنامه باید ابعاد و زوایای پنهان برنامه های هسته ای ایران روشن شود !
اسراییل تا کنون نه عضویت در پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را پذیرفته است و نه به بازرسان آزانس اجازه بازرسی از زرادخانه هسته ای خود را می دهد و با وجودی که طبق تخمین های غیر رسمی بیش از 200 کلاهک هسته ای تولید و انبار کرده است ، مدعی خط مقدم برنامه هسته ای صلح آمیز ایران است .
 
اخیراً نیز با تصویب گزارش گلدستون ، سازمان ملل متحد ، رهبران اسرائیل را رسماً به عنوان جنایتکار جنگی معرفی کرده است.

انگليسى‌ها توسط نيروى دريايى سپاه دستگير شده‌اند

فرمانده منطقه يکم نيروى دريايى سپاه با بيان اينکه سپاه تسلط کامل بر آب‌هاى خليج فارس دارد گفت: مقابله با نيروى هاى بيگانه و دستگيرى آنها در خليج فارس به عهده سپاه است.

عليرضا تنگسيرى امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در بندرعباس با بيان اينکه موضوع دستگيرى اتباع انگليسى در خليج فارس تاکنون رسانه‌اى نشده است، بيان کرد: به محض رسانه‌اى شدن موضوع در اين باب اطلاع‌رسانى هاى لازم صورت مى‌گيرد.
وى با بيان اينکه تحرکات در خليج فارس کاملا تحت نظر سپاه است ادامه داد: اگر انگليسى‌ها در خليج فارس دستگير شده‌‌اند مطمئنا معلوم است که توسط چه نيرويى از کشور دستگير شده‌اند.
وزارت خارجه بريتانيا در بيانيه‌اى که منتشر کرده است، گفته است که نيروى دريايى ايران، روز چهارشنبه، 25 نوامبر قايق تفريحى حامل دريانوردان بريتانيايى را متوقف کرده و آنها را تحت بازداشت قرار داده است.
گفتنى است در سال 2007 ميلادى 15 ملوان انگليسى به هنگاور ورود غير‌قانونى به کشورمان در مرز اروند رود دستگير و پس از چندى در پى عذرخواهى دولت انگليس، آزاد شدند.


واکنش ایران به خبر بازداشت 5 ملوان انگلیسی

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعای وزارت خارجه انگلیس مبنی بر بازداشت 5 تبعه این کشور توسط ایران گفت: این موضوع در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز سه شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که باشاره به بیانیه وزارت خارجه انگلیس مبنی بر بازداشت 5 ملوان این کشور توسط ایران خواستار توضیح در این باره شد ، گفت: اصل موضوع که اتفاق افتاده یا نیفتاده در دست بررسی است و زمانی که صحت و سقم خبر مشخص شود به اطلاع خواهد رسید.

وی همچنین از ارسال نامه منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به 35 عضو شورای حکام خبر داد و گفت: متکی در این نامه ها بر اساس رای اعضای شورای حکام موضع خود را اعلام کرده است.

همچنین مهمانپرست گفت که در این نامه گلایه شدید از کشورهایی که رای مثبت به قطعنامه شورای حکام علیه فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران داده اند اعلام شده است.

بازداشت5انگلیسی درخلیج فارس

آینده-وزارت خارجه انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد، جمهورى اسلامى پنج سرنشین انگلیسی یک قایق تفریحى را در آب هاى خلیج فارس بازداشت کرده است که احتمال مى رود به اشتباه وارد آب هاى ایران شده اند.

رادیو بی بی سی  افزود: به گفته بریتانیا، این قایق از بحرین، عازم شیخ نشین دوبى در امارات متحده عربى بود که روز چهارشنبه گذشته از سوى نیروى دریایى ایران توقیف شد. اعلام خبر بازداشت این افراد پس از آن صورت مى گیرد که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه قطعنامه اى علیه فعالیتهای هسته اى ایران صادر کرد.

بی بی سی گفت:گفته می شود که این پنج نفر در سلامت هستند و خانواده هایشان از بازداشت آنها با خبر شده اند.هنوز محل نگهداری این پنج نفر معلوم نیست اما وزارت خارجه تایید کرد که این قایقرانان رهسپار شرکت در مسابقه قایقرانی میان دوبی و مسقط بودند.

بریجیت کندل خبرنگار دیپلماتیک بی بی سی می گوید که وزارت خارجه انگلیس می خواست که مساله را علنی نکند تا شاید شانس آزادی این افراد بیشتر شود.اما او می افزاید که با گذشت پنج روز از حادثه جزئیات آن به تدریج آشکار شد و وزارت خارجه چاره ای جز تایید خبر نداشت.

دیوید میلیبند گفته که امیدوار است مساله "به زودی" حل شود.وزیر خارجه انگلیس گفت: "مقام های وزارت خارجه فورا در عصر روز 25 نوامبر با مقام های ایرانی در لندن و در تهران تماس گرفتند، تا هم خواستار روشن شدن قضیه شوند و هم برای حل سریع مساله تلاش کنند."

او افزود: "سفیر ما در تهران مساله را با وزارت خارجه ایران در میان گذاشته و ما در مورد موضوع با سفارت ایران در لندن صحبت کرده ایم."

قصد این پنج نفر رفتن به دوبی برای شرکت در مسابقه ای تحت عنوان "قایقرانی بحرین" اعلام شده است.این مسابقه به طول 360 میل دریایی روز 26 نوامبر شروع شد و سه روز بعد در پایتخت عمان پایان یافت.

بی بی سی همچنی اعلام کرد:در ماه مارس 2007 نیز هشت ملوان و هفت تفنگدار دریایی بریتانیایی که در چارچوب عملیات جلوگیری از قاچاق به عراق در حال گشتزنی در آبهای خلیج فارس بودند، توسط سپاه پاسداران بازداشت شدند، اما پس از دوازده روز به دستور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران آزاد شدند.

ایران آن 15 نظامی  را متهم به ورود غیرقانونی به آب های خود کرد، اما بریتانیا گفت این افراد در آب های عراق بازداشت شده بودند.

اخبار قبلی

سفر پنهانی برای پرونده هسته‌ای ایران
احمدی نژاد: توانایی تولید سوخت را داریم ولی آن را می خریم
واکنش سخنگوى وزارت امور خارجه به اظهارات امير امارات
ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد
جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران
128نماینده، شاکی از میرحسین
ايران «پاسخى پيش‌برنده» به پيشنهاد آژانس بدهد
برای تامین سوخت نباید امتیاز بدهیم
دولتی ها روایتگر مستند هسته ای بودند


نظر شما :