درآمد 43 ميليارد دلاری ایران از فروش نفت

۰۹ آذر ۱۳۸۸ | ۲۰:۲۰ کد : ۶۳۶۱ سرخط اخبار
درآمد صادرات نفت ايران طى 10 ماهه نخست سال جارى ميلادى به 43 ميليارد دلار رسيد که اين رقم معادل 51 درصد کل درآمد نفتى ايران در سال 2008 است.
درآمد 43 ميليارد دلاری ایران از فروش نفت

درآمد صادرات نفت ايران طى 10 ماهه نخست سال جارى ميلادى به 43 ميليارد دلار رسيد که اين رقم معادل 51 درصد کل درآمد نفتى ايران در سال 2008 است.

به گزارش فارس، کاهش شديد قيمت نفت و اقدام اوپک در کاهش سقف توليد خود باعث افت شديد درآمدهاى نفتى کشورهاى عضو اين سازمان از جمله ايران طى 10 ماه نخست سال جارى ميلادى شده است به طورى که درآمد ايران در 10 ماهه نخست 2009 تنها معادل 51 درصد کل درآمد نفتى اين کشور در سال 2008 بوده است.
کل درآمد صادرات نفت ايران در سال 2008 ميلادى 83 ميليارد دلار اعلام شده است. اين رقم در ماه هاى ژانويه تا اکتبر 2009 تنها به 43 ميليارد دلار رسيده است.
اداره اطلاعات انرژى امريکا در جديدترين گزارش خود همچنين اعلام کرد درآمدهاى نفتى 12 عضو اوپک در 10 ماه نخست سال 2009 به 452 ميليارد دلار رسيدهاست. اين رقم در سال قبل 966 ميليارد دلار اعلام شده بود.
اين گزارش پيش بينى مى کند کل درآمد اوپک در سال 2009 به 576 ميليارد دلار برسد.
درآمد اوپک براى سال 2010 نيز 750 ميليارد دلار پيش بينى شده است.
بر اساس اين گزارش ايران از نظر حجم درآمدهاى نفتى دومين عضو اوپک طى 10 ماه نخست 2009 بوده است.عربستان 122 ميليارد دلار از محل فروش نفت خام طى اين مدت درآمد کسب کرد و در جايگاه نخست قرار گرفت. امارات نيز در اين مدت 40 ميليارد دلار از محل فروش نفت خام درآمد کسب کرد و رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
درآمد نفتى کويت طى اين مدت 38 ميليارد دلار و قطر 19 ميليارد دلار اعلام شده است.
درآمد نفتى عراق نيز 31 ميليارد دلار،‌ليبى 27 ميليارد دلار، الجزاير 33 ميليارد دلار،‌آنگولا 33 ميليارد دلار،‌نيجريه 35 ميليارد دلار، ‌ونزوئلا 28 ميليارد دلار و اکوادور 5 ميليارد دلار برآورد شده است.

امضای 4 سند همکاری میان ایران و روسیه

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر انرژی روسیه پس از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دوجانبه ، چهار سند همکاری امضا کردند.

به گزارش مهر، منوچهر متکی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی و اشماتکو وزیر انرژی روسیه امروزدوشنبه  با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند و بعد از انجام مذاکرات دوجانبه که به صورت خصوصی انجام شد 4 سند همکاری به امضا رساندند.

این اسناد در5 کمیته کاری آماده شده و در مجموع شامل 17 فصل و 120 ماده است.

اشماتکو و متکی سند کمیسیون مشترک، سند همکاری وزارتخانه های نفت ایران و انرژی روسیه ، سند همکاری مخابراتی دو کشور و یک سند همکاری دو شرکت مخابراتی ایران و روس را امضا کردند.

اتحادیه اروپا، بزرگترین قطب صادراتی جهان

اتحادیه اروپا با صدور 1952 میلیارد دلار کالا (بدون احتساب صادرات درون منطقه ای) بزرگترین قطب صادرات دنیا شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران، بر اساس آمارهای بین المللی ارزش کل صادرات دنیا در سال 2008 حدود 16280 میلیارد دلار بر آورد شده است.

بر اساس این گزارش 10 کشور تجاری مهم جهان در سال 2008 با صادرات 8048 میلیارد دلار کالا حدود 50 درصد صادرات کالا در دنیا را به خود اختصاص داده اند.

آلمان، چین، آمریکا، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، هلند، روسیه، بریتانیا و کانادا به ترتیب جزو 10 کشور تجاری مهم در دنیا هستند.

کره جنوبی در سال 2008 با صادرات 433.5 میلیارد دلار کالا یازدهمین قدرت صادراتی دنیا به شمار می رود.

همچنین ارزش صادرات ایران (بدون احتساب صادرات خدمات) در سال 2008 بر مبنای آمارهای بین المللی 106.4 میلیارد دلار بوده و جمهوری اسلامی ایران در بین 194 کشور دنیا مقام سی و پنجمین قدرت صادراتی را دارد.

انتقاد شدید متکی در حضور وزیر روسی

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری مشترک با وزیر انرژی روسیه از صادرکنندگان قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت به شدت انتقاد کرد و این کنفرانس در حالی خاتمه یافت که در آن از زمان راه اندازی نیروگاه بوشهر سخنی به میان نیامد.

به گزارش خبرنگار مهر ، سرگی اشماتکو وزیر انرژی روسیه امروز دوشنبه در محل وزارت امورخارجه در تهران با منوچهر متکی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

وزیر انرژی روسیه در پایان این نشست در جمع خبرنگاران در خصوص قطعنامه اخیر شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: من اینجا نمی خواهم در رابطه با این موضوع صحبت کنم چرا که مسائلی که امروز مطرح شده است ، اقتصادی و تجاری است و این مسائل متفاوت از تصمیماتی است که از سوی سازمانهای بین المللی گرفته می شود.

اشماتکو در عین حال بیان اینکه قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران را بررسی کرده است، خاطرنشان کرد: نظر شخصی من این است که باید با خوشبینی به آینده نگاه کرد و من خوب می دانم مذاکرکنندگان ایرانی با تجربه هستند و لازم نیست این مسئله را سیاسی کنیم.

وزیر انرژی روسیه در ادامه تاکید کرد: ظرفیت خوبی برای ادامه مذاکرات وجود دارد و من امیدوارم طرفین با احترام به یکدیگر به راه حل مسالمت آمیز برسند.

وی افزود: بر اساس منافع روسیه توافق سازنده بین تهران و 1+5 حائز اهمیت است و ما به هیچ عنوان علاقمند به وخیم شدن اوضاع پیرامون این موضوع نیستیم.

در ادامه متکی وزیر امورخارجه نیز در پاسخ به این سئوال که علت رای ناعادلانه برخی کشورها در شورای حکام علیه ایران چه بوده است گفت: علت را کسانی که رای داده اند باید بگویند چون ما هرچه گشتیم دلیلی برای این قطعنامه پیدا نکردیم.

به گفته متکی یکی از سرفصل هایی که مد نظر ایران است این است که ایران در مناسبات بین المللی تبعیض را نمی پذیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خطاب به کشورهای غربی خاطرنشان کرد: یا حقی وجود دارد یا ندارد و اگر حق بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای وجود دارد دلیل این مخالفت ها چیست؟

متکی اضافه کرد: کسانی در دنیا فکر می کنند که می شود با نگاه تبعیض آمیز با کشورهای دیگر برخورد کرد در حالی که این دوران این نگاه بسر آمده است. شاید در قانون جنگل این گونه بوده اما الان در جنگل نیز این مسائل را رعایت می کنند چه برسد در رابطه با ملت ها.

وزیر امورخارجه با انتقاد از القای کشورهای غربی در افکار عمومی جهان مبنی بر اینکه ایران پاسخ مذاکرات وین را نداده است یادآور شد: این حرف غلط است . ما در زمان مقرر پاسخ خود را دادیم و اقدام شورای حکام موجب تضعیف یک نهاد بین المللی شد و ما برای آژانس بین المللی انرژی اتمی شورای حکام و شورای امنیت نگرانیم.

وی عنوان کرد: تمرکز برخی رسانه های خاص نشان می دهد که آن پایتخت های خاص بدنبال بازی جدید هستند اما ایران در آینده بیشتر در رابطه با این موضوع سخن خواهد گفت.

وزیر خارجه در پایان از کشورهای مالزی، کوبا و ونزوئلا به دلیل رای مخالف به قطعنامه شورای حکام علیه ایران تقدیر کرد و گفت: به خاطر این رای شجاعانه از این سه کشور تشکر می کنیم و مراتب تاسف عمیق خود را نسبت به کشورهایی که ناعادلانه به قطعنامه تبعیض آمیز رای دادند اعلام می کنیم.

در حالی که تعدادی از خبرنگاران ایرانی قصد داشتند موضع وزیر انرژی روسیه پیرامون زمان راه اندازی نیروگاه بوشهر را جویا شوند به دلیل آنچه که سفر اشماتکو به بوشهر اعلام شد اجازه طرح سئوالات بیشتر به خبرنگاران داده نشد.


اخبار قبلی

سفر پنهانی برای پرونده هسته‌ای ایران
احمدی نژاد: توانایی تولید سوخت را داریم ولی آن را می خریم
واکنش سخنگوى وزارت امور خارجه به اظهارات امير امارات
ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد
جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران
128نماینده، شاکی از میرحسین
ايران «پاسخى پيش‌برنده» به پيشنهاد آژانس بدهد
برای تامین سوخت نباید امتیاز بدهیم
دولتی ها روایتگر مستند هسته ای بودند
انتقاد شديد از هتک حيثيت موسوى و کروبى


نظر شما :