سفر پنهانی برای پرونده هسته‌ای ایران

۰۹ آذر ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۶ کد : ۶۳۳۶ سرخط اخبار
پایگاه اینترنتی المحیط از سفر نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آلمان و گفت‌وگو درباره ایران خبر داد.
سفر پنهانی برای پرونده هسته‌ای ایران

پایگاه اینترنتی المحیط از سفر نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آلمان و گفت‌وگو درباره ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو روز گذشته به همراه شش تن از وزیران کابینه رژیم صهیونیستی در سفری پنهانی و یک روزه عازم برلین پایتخت آلمان شد و طی دیدار با آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان به بررسی پرونده‌ی هسته‌ای ایران و تلاش‌های انجام شده برای از سرگیری مذاکرات سیاسی،‌ طرف فلسطینی پرداخت.

وی همچنین در جریان این دیدار از تلاش‌های میانجیگرانه‌ی آلمان برای آزادی گلیعاد شلیط، سرباز صهیونیستی قدردانی کرد.

دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که سفر نتانیاهو در پاسخ به سفر قبلی مرکل به سرزمین‌های اشغالی بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران: دیپلمات‌هایی که در داخل جلسه‌ی امروز شورای حکام حضور داشتند گفتند که بیست و پنج کشور از سی‌ و چهار کشور حاضر در این نشست به نفع قطعنامه‌ای که تحت حمایت آمریکا، روسیه، چین، انگلیسف فرانسه و آلمان قرار دارد رای دادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این قطعنامه ایران را به خاطر آنچه بی‌اعتنایی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و خودداری از توقف غنی‌سازی اورانیوم خوانده شد سرزنش می‌کند.

این قطعنامه علاوه بر آن از ایران به خاطر آنچه ساخت پنهانی دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم ایران خوانده شد انتقاد کرده و از تهران می‌خواهد که بلافاصله ساخت این مرکز را متوقف کند.

در این قطعنامه ادعا شده است که آژانس نمی‌تواند تایید کند که برنامه هسته‌یی ایران صرفا برای کاربردهای صلح‌آمیز است.

این قطعنامه بدون توجه به تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی‌اش "نگرانی جدی" را نسبت به اینکه ایران ممکن است یک برنامه هسته‌یی نظامی را پنهان کرده باشد ابراز می‌دارد.

به گزارش خبرگزاری رویتر این قطعنامه با 25 رای مثبت، 3 رای منفی و شش رای ممتنع تصویب شد.

روسیه و چین در اقدامی نادر از این قطعنامه حمایت کردند، اما هنوز مشخص نیست آیا این اقدام موجب حمایت روسیه و چین از تحریم‌هایی که کشورهای غربی احتمالا بعدها در صدد اعمال آن علیه ایران برخواهند آمد خواهد شد یا خیر.

اکثر کشورهای در حال توسعه با این اقدام مخالفت کرده و گفتند که این اقدام تحریک کننده بوده و نتایج عکس خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در حالی کشورهای 1+5 اقدام به تهیه و تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام کردند که البرادعی در گزارش نوامبر خود اعلام کرد که آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌یی اعلام شده در ایران ادامه می‌دهد.

البرادعی در پاراگراف سه تایید می‌کند که کلیه مواد هسته‌ای در کارخانه صنعتی نطنز (شامل تزریق، محصول و دورریز) علاوه بر همه زنجیره‌های نصب شده (سانتریفیوژ) و ایستگاه‌های تزریق و خروجی مواد، همگی تحت نظارت و کنترل دوربین‌ها و بازرسان آژانس می‌باشند و برنامه بازرسی بعدی برای انجام راستی‌آزمایی فیزیکی مواد در نطنز، برای ‌22 تا ‌30 نوامبر برنامه‌ریزی شده است و مورد توافق قرار گرفته است.

هم‌چنین در پاراگراف پنج اعلام می‌کند، مواد هسته‌ای در کارخانه نیمه صنعتی نطنز، علاوه بر مناطق زنجیره‌های سانتریفیوژ و تزریق و خروجی مواد تحت نظارت و کنترل بازرسان و دوربین‌های آژانس می‌باشد.

آژانس در پاراگراف 10 گزارش تایید می‌کند که اطلاعات طراحی سایت فردو که توسط ایران ارائه شده است با آنچه در سایت توسط بازرسان مشاهده گردیده مطابقت دارد. با توافق ایران زمان بازرسی بعدی از سایت برای پایان نوامبر برنامه‌ریزی شده است.

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از تصویب قطعنامه کشورهای 1+5 در شورای حکام در جمع خبرنگاران گفته بود که این قطعنامه در روابط ایران با آژانس و کشورهای غربی اختلال ایجاد خواهد کرد و آن را بهبود نخواهد داد.

سلطانیه گفت که در صورتی که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را در محکومیت برنامه هسته‌ای ایران تصویب کند، ایران همکاری خود با آژانس را به حداقل خواهد رساند.

وی گفت که رای گیری درباره قطعنامه علیه ایران که پس از چهار سال تکرار می شود "به فضای سازنده کنونی آسیب خواهد رساند و عواقب درازمدتی خواهد داشت".

ایران و همکاری هسته ای با ونزوئلا

سفیر ونزوئلا در تهران با بیان اینکه تاکنون 280 قرارداد میان ایران و ونزوئلا امضاء شده است، تصریح کرد: تهران و کاراکاس بیش از 80پروژه مشترک را اجرایی کرده اند.

داوید بلاسکز کارابایو سفیر ونزوئلا در تهران در گفتگو با ایرنا در پاسخ به سوالی در رابطه با جوسازی های رسانه های غربی در مورد همکاری های هسته ای میان ایران و ونزوئلا با توجه به اظهارات هوگو چاوز، تاکید کرد: نه، آن چیزی را که آقای چاوز اعلام کرده اند، حمایتشان از برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران بوده است. در هیچ کدام از قراردادها و جنبه های همکاری که بین ایران و ونزوئلا وجود دارد، همکاری هسته ای نیست.

این دیپلمات ونزوئلایی تصیح کرد: البته من این موضوع را تکذیب نمی کنم که در آینده امکان دارد که چنین روابطی مانند سایر روابطی که داریم ایجاد شود در حال حاضر اما ایران و ونزوئلا در زمینه زمین شناسی و معدن با یکدیگر قراردادی دارند.

این دیپلمات بلندپایه ونزوئلایی خاطرنشان ساخت: در تحقیقات به این نتیجه رسیدند که یکسری از منابع اورانیوم در ونزوئلا وجود دارد. ما در حال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم استفاده از منابع مختلف در معادنمان را گسترش و افزایش دهیم.

فرستاده کاراکاس به تهران اضافه کرد: ما اورانیوم را تولید نکرده ایم، و به صورت مخفیانه هم اورانیوم را به تهران نمی فروشیم. بلکه براساس گفته رییس جمهورمان تنها در حال بررسی راه هایی هستیم که براساس آن می توانیم به کشورمان خدمت کنیم.

توافق جدید نفتی 6.5 میلیارد دلاری ایران و چین

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت سینوپک چین برای سرمایه گذاری 6.5 میلیارد دلاری در ساخت و توسعه پالایشگاههای نفت به توافق رسیدند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت سینوپک چین یادداشت تفاهمی به منظور تامین فاینانس 6 میلیارد و 500 میلیون دلاری برای ساخت و توسعه پالایشگاههای نفت در کشور امضا کردند.

هم اکنون مذاکرات گروه های کارشناسی دو شرکت برای عملیاتی کردن این توافق نامه در حالی ادامه دارد که پیش بینی می شود تا دو ماه آینده قراداد رسمی بین سینوپک چین و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران امضا شود.

 در حال حاضر مطالعات امکان سنجی، توجیه اقتصادی و تحصیل اراضی پالایشگاههای جدید نفت به پایان رسیده است، ضمن اینکه با اقدامات انجام شده ساخت این پالایشگاه ها به مرحله برگزاری مناقصات EPC نزدیک شده است که با تامین منابع مالی عملیات اجرایی این پالایشگاه ها آغاز خواهد شد.

تا کنون برای تامین منابع مالی ساخت و توسعه پالایشگاههای نفت کشور راهکارهایی همچون فروش اوراق مشارکت، منابع فاینانس و وام های بانکی در نظر گرفته شده است.

پالایشگاههای میعانات گازی ستاره خلیج فارس با ظرفیت 360 هزار بشکه، خوزستان با ظرفیت 180 هزار بشکه، هرمز با ظرفیت 300 هزار بشکه، پارس با ظرفیت 120 هزار بشکه، آناهیتا با ظرفیت 150 هزار بشکه، شهریار با ظرفیت 150 هزار بشکه و کاسپین با ظرفیت 300 هزار بشکه 7 پالایشگاه جدید نفت خام و مایعات گازی کشور هستند.

برای ساخت و بهره برداری از این 7 واحد پالایشی در مجموع به حدود 23 میلیارد دلار منابع مالی نیاز است که با توجه به محدودیت منابع سرمایه ای در حال حاضر اولویت بندی برای ساخت این پالایشگاه‌ها در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تعریف شده است.

با ساخت 7 پالایشگاه جدید نفت ظرفیت پالایش نفت خام و مایعات گازی کشور از یک میلیون و 670 هزار بشکه فعلی به حدود سه میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

روسیه: با ایران همکاری هسته ای نظامی نمی کنیم

وزارت خارجه روسیه ادعای «هنری سوکولسکی»، کارشناس آمریکایی که گفته بود روسیه در توسعه برنامه هسته‌ای نظامی به ایران کمک کرده است را بی‌اساس خواند.
به گزارش ايلنا به نقل از نووستى، وزارت خارجه روسيه طى بيانيه‌اى اعلام کرد: «مسکو که عضو قرارداد منع گسترش سلاح هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است، به‌طور کامل به تعهدات خود در زمینه عدم اشاعه طبق این قرارداد عمل می‌کند؛ همکاری خود با ایران را بر این اساس و با احتساب همه محدودیت‌هایی که به واسطه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد الزام می‌شوند، برقرار می‌کنیم».
مقاله سوکولسکی که مدیر اجرایی یکی از سازمان‌های غیردولتی واشنگتن است، چندی پیش در روزنامه «واشنگتن تایمز» به چاپ رسیده بود.
وزارت خارجه روسيه همچنين اعلام کرد که همکاری مسکو و تهران در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌اى به ساخت نیروگاه اتمی بوشهر محدود می‌شود که کاملاً بر اساس تعهدات روسیه و خواسته‌هاى آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا می‌شود و اين همکارى کاملا قانونى و شفاف است.
برخى کشورهاى غربى در حالى ايران را به تلاش براى دستيابى به سلاح هسته‌اى متهم مى‌کنند که مقام‌هاى اين کشور همواره بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاى هسته‌اى خود تاکيد دارند و آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نيز در گزارش‌هاى خود عدم انحراف هسته‌اى اين کشور را تائيد کرده است.

مطهری: نمی توانند هاشمی را حذف کنند

يک عضو کميسيون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى درباره تخريب چهره‌هاى شناخته شده نظام و تاثير آن بر فضاى سياسى کشور گفت:« بديهى است که تخريب شخصيت افرادى که براى انقلاب و نظام اسلامى زحمت کشيده‌اند و متهم کردن سريع افراد به انحراف از خط اصيل انقلاب و رهبرى يک خطا و مخالف سيره پيشوايان دين مبنى بر اولويت جاذبه بر دافعه و نيز مخالف سياست رهبر انقلاب مبنى بر جذب حداکثرى و دفع حداقلى است».

 

على مطهرى در گفت‌و‌گو با ايسنا، با بيان اين که اين گونه اقدامات کار افراد کم ظرفيت است که حضور بزرگان را مزاحم خود مى‌پندارند، اظهار کرد: « تز حذف آقاى هاشمى رفسنجانى از انقلاب که توسط برخى حاميان متعصب دولت دنبال مى‌شود يک تز اشتباه است و بايد کنار گذاشته شود، البته قدرت اين کار را هم ندارند، زيرا آقاى هاشمى پايگاه مردمى خوبى دارد».

اين نماينده اصولگراى مجلس با اشاره به اين بيان از قرآن که تفرقه و اختلاف موجب سستى و بى‌خاصيت شدن جامعه مى‌شود، ادامه داد:« مبارزه با انحراف انقلاب و حذف منحرفين يک هنر است و تخصص مى‌خواهد و کار افرادى مانند امام خمينى و استاد مطهرى و رهبر انقلاب است؛ نه کار چند آدم خام از راه رسيده و بى ريشه که معلوم نيست از کجا پيدا شده‌اند».

نماينده مردم تهران در خانه ملت ابرازعقيده کرد:« البته رسيدگى به مقصران حوادث مربوط به انتخابات بحث ديگرى است و بايد در جاى خود انجام شود. من اولين فردى بودم که در سال 1380 در مصاحبه با کيهان اعلام کردم که بايد براى پايان دادن به شايعات، فعاليت‌هاى اقتصادى برخى فرزندان آقاى هاشمى شفاف شود، اما آقاى احمدى‌نژاد از اين مساله به عنوان يک ابزار براى افزايش آراى خود در انتخابات استفاده کرد و اين يک خطا و زمينه ساز فتنه بود».

مطهرى يادآور شد:« وظيفه نخبگان است که از تندروى افرادى که درصدد حذف شخصيت‌هاى خوش سابقه انقلاب هستند و کارشان نوعى فرصت طلبى است که مى‌خواهند مانند انقلاب مشروطه، فرزندان انقلاب را به حاشيه برانند جلوگيرى کنند. بايد ثابت کنيم که برخلاف نقل مشهور، انقلاب فرزندخور نيست، بلکه غفلت و کوتاهى انقلابيون است که باعث مى‌شود فرزندان انقلاب به حاشيه رانده شوند و فرصت‌طلبان و ميوه‌چينان ميدان‌دار شوند».

روسها منتظر پاسخ مثبت ایران

سخنگوى وزارت خارجه روسيه گفت که مسکو انتظار دارد ایران به پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر ارسال ذخیره اورانیوم غنی‌شده این کشور به خارج برای تبدیل به سوخت اتمی، به سرعت پاسخ مثبت دهد.

به گزارش ايلنا به نقل از بى‌بى‌سى، «آندره نسترنکو»، در کنفرانسى خبری در پاسخ به پرسشى درباره احتمال اعمال تحريم‌هاى بيشتر عليه ايران، گفت: «روی پاسخ مثبت و سریع ایران حساب می کنیم، بنابراین موضوع تحریم‌های ویژه نامربوط است».

موضع‌گيرى سخنگوی وزارت خارجه روسیه ساعتی پس از آن منتشر شد که همتای ایرانی وى گفته بود که کسی در ایران با پیشنهاد مبادله سوخت مخالفت اصولی ندارد.

اروپا دوباره نگران شد!

ميدودف از رييس جمهور بلاروس خواست تا ادب و نزاکت را در سخنانش درباره مقامات روسيه رعايت کند.

به گزارش ايسنا در اروپاى شرقى، وى در ديدار با خبرنگاران بلاروسى در منطقه باروخياى استان مسکو گفت: روسيه همواره از بلاروس در تمامى زمينه‌ها حمايت کرده، اما برخى اظهار نظرهاى اخير لوکاشنکو باعث مى‌شود که مسکو نيز اصول اخلاقى ديپلماتيک را زير پا بگذارد.

رييس جمهور روسيه ادامه داد: ارسال گاز صادراتى به بلاروس با تخفيف‌هاى 40درصدى به بلاروس و اعطاى وام سه ميليارد دلارى در دوسال گذشته نمونه بارزى از کمک‌هاى مسکو به مينسک است، اما ادامه رفتارهاى غير اصولى رييس جمهور بلاروس باعث خواهد شد تا دولتمردان روسيه نيز در رفتارشان مقابله به مثل کنند.

وى در عين حال تاکيد کرد که روسيه به تمامى تعهداتش در قبال بلاروس عمل خواهد کرد.

اين اظهارات در حالى صورت مى گيرد که رييس جمهور بلاروس، هفته گذشته ولاديمير پوتين - نخست وزير روسيه - را متهم کرد که تلاش مى‌کند تا جنگ گازى جديدى ميان بلاروس و روسيه به راه اندازد.

لوکاشنکو همچنين در خصوص مخالفت کودرين ـ وزير دارايى روسيه ـ با ارائه کمک‌هاى مالى بيشتر به اين کشور وى را "ديوانه‌اى" خوانده بود که "نيازمند درمان" است.



روس‌ها حرفی از عدم تحویل سامانه موشکی S300 نزده‌اند

وزير دفاع در خصوص تاخیر دولت روسيه نسبت به تحویل به موقع سامانه موشکی اس 300 اظهار داشت: همانطور که قبلا گفته‌ام روس‌ها حرفی از عدم تحویل اس 300 ها نزده‌اند بلکه یک بد قولی در زمان تحویل صورت گرفته است.
به گزارش ايلنا، سردار وحیدی، وزیر دفاع در پاسخ به سوالی مبنی بر تاخیر دولت روسيه نسبت به تحویل به موقع سامانه موشکی اس 300 اظهار داشت: همانطور که قبلا گفته ام روس ها حرفی از عدم تحویل اس 300 ها نزده اند، بلکه یک بد قولی در زمان تحویل صورت گرفته است و در مذاکرات نیز فقط از تاخیر بحث کرده اند ولی ما انتظار داشتیم که همین تاخیر ها نیز نباشد و طرف روسی در عرصه وقت به تعهدات خود عمل کند.

احتمال تعطیلی سفارت ایران در یمن

روزنامه "الوطن" عربستان به نقل از منابع خود در پایتخت یمن، در شماره امروز خود نوشت: صنعا مسئله اخراج سفیر ایران از یمن و تعطیلی سفارت ایران را بررسی می کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از «ریانووستی» در این گزارش تاکید شده که چند کشور عربی دیگر نیز تصمیم مشابهی در سر دارند. دلیل این تصمیم کمک های ایران به گروهک "الحوتی" است که طی چندین سال مبارزات مسلحانه ای را علیه دولت یمن انجام می دهد.

اوضاع در شبه جزیره عربستان نشان می دهد که مناقشه داخلی یمن به تدریج از مرز این کشور خارج شده و باعث نگرانی جدید در کشورهای عرب همسایه شده است. جنگجویان گروه "الحوتی" به تدریج وارد خارج عربستان سعودی شده و در آنجا اقدام به احداث شبکه پایگاه ها، انبارهای سلاح و مهمات خود می کنند که در اوائل نوامبر به برخوردهای مسلحانه شورشیان یمنی با نیروهای نظامی عربستان سعودی منجر شد. در نتیجه عملیات ارتش عربستان سعودی، این جنگجویان از خاک عربستان رانده شدند.

دولت و مجلس ایران نیز تا کنون نسبت به کشتار مسلمانان در یمن اعتراض کرده و این قتل‌عام را محکوم کرده‌اند.

اخبار قبلی

احمدی نژاد: توانایی تولید سوخت را داریم ولی آن را می خریم
واکنش سخنگوى وزارت امور خارجه به اظهارات امير امارات
ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد
جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران
128نماینده، شاکی از میرحسین
ايران «پاسخى پيش‌برنده» به پيشنهاد آژانس بدهد
برای تامین سوخت نباید امتیاز بدهیم
دولتی ها روایتگر مستند هسته ای بودند
انتقاد شديد از هتک حيثيت موسوى و کروبى
توقیف‌کشتی‌ایرانی به اتهامحملسلاح ‌‌برایشیعیانیمن

قطعنامه‌شورای حکام علیه ایران

آسوشیتدپرس گزارش داد که اکثر کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به انتقاد از ایران به خاطر برنامه‌ی هسته‌ای‌اش رای دادند.

نظر شما :