احمدی نژاد: توانایی تولید سوخت را داریم ولی آن را می خریم

۰۳ آذر ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۵ کد : ۶۳۲۷ سرخط اخبار
احمدی نژاد در نشست خبری خود در برزیل با تاکید بر توانایی تولید سوخت هسته ای در داخل کشور از خرید آن خبر داد.
احمدی نژاد: توانایی تولید سوخت را داریم ولی آن را می خریم

 به گزارش ايسنا، دکتر محمود احمدى نژاد و لوئيس ايناسيو لولا داسيلو پس از بيش از سه ساعت گفتگوى خصوصى درباره گسترش روابط تهران – برازيليا و مهمترين مسايل منطقه اى و جهانى، در نشست خبرى به تشريح توافقات و دستاوردهاى مذاکرات خود پرداختند.
در این نشست دکتر احمدى نژاد در پاسخ به سوال خبرنگارى مبنى بر اينکه لحن اظهاراتتان به گونه اى بود که اگر عدم امکان تهيه اورانيوم 20درصد وجود نداشته باشد ايران قابليت غنى سازى آن را دارد ،تصريح کرد: قصد تهديد کسى را نداريم ما فقط اعلام کرديم با اينکه مى توانيم غنى سازى 20درصد را انجام دهيم خواستار خريدارى آن مى باشيم و اين را به عنوان عامل همکارى و تعامل هر چه بيشتر مطرح کرده ايم و مطابق مقررات آژانس بين المللى اتمى مى توانيم نيازهاى خود را تامين کنيم. غنى سازى 20درصد تهديد نيست و فرق زيادى با سه و نيم درصد ندارد هر دو مصرف صلح آميز دارند وبراى مصارف انسان دوستانه و تهيه دارو براى بيمارى هاى سخت استفاده مى شود و درمان بيمارى تهديد نيست .
وی در پاسخ به سوال ديگرى درباره حمله نظامى احتمالى رژيم
صهيونيستى به ايران گفت:دوران حمله نظامى به پايان رسيده و امروز دوران گفتگو و انديشه است . سلاح ، تهديد و حمله متعلق به دوران گذشته و انسان هاى عقب افتاده سياسى است و آنهايى که شما اسم برديد جرات چنين کارى را ندارند و بسيار کوچکتر از آن هستند که بخواهند به ايران حمله نظامى بکنند .
احمدی نژاد در ادامه خاطر نشان کرد: صلح و دوستى پايدار در سايه عدالت
به دست خواهد آمد و کسانى که با ظلم و تهديد مى خواهند دنيا را اداره کنند هيچ گاه به نتيجه مطلوب نخواهند رسيد.


سیاست اوباما در برابر ایران تاکنون موفق نبوده است

واحد مرکزی خبر -جان مک کين، رقيب انتخاباتى سابق باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا ، در گفتگوى اختصاصى با فيگارو گفت : عدم تصميم گيرى اوباما درباره افغانستان به متحدان و دشمنان ما علامت مى دهد که ما دچار ترديد شده ايم
سناتور جان مک کين در حاشيه اولين نشست امنيت بين الملل در هاليفاکس کانادا در گفتگو با روزنامه لوفيگارو به تشريح ديدگاههاى خود درباره افغانستان ، ايران ، خاور ميانه ، روسيه و چين پرداخت و سياست هاى اوباما را مورد نقد قرار داد
مک کين با انتقاد از عدم تصميم گيرى دولت امريکا در باره افغانستان اظهار داشت : تاخير رئيس جمهور براى اعلام راهبرد خود موجب سردرگمى در ميان افکار عمومى و نظاميان شده است. بخصوص پس از حادثه فورت هود ، اين سوال مطرح شده است که ايا بايد به افغانستان نيروى بيشتر اعزام کنيم يا از اين کشور خارج شويم؟ به گفته ژنرال هاى ما ، اوضاع رو به وخامت است به اين معنى که ما بايد اين وضع را تغيير دهيم يا از ان خارج شويم.رئيس جمهور نبايد تصميم گيرى را به تاخير اندازد
سناتور جمهورى خواه درباره سياست خارجى اوباما در برابر روسيه و ايران گفت : نمى توانم سياست اوباما را در برابر ايران ساده انگارانه توصيف کنم.اما مى توانم بگويم که اين سياست تا کنون موفق نبوده است.بسيارى از ما پيش بينى کرده بوديم که ايرانى ها پيشنهاد جدى متقابلى در زمينه هسته اى نخواهند داشت.در واقع ما گفتگويى جهانى براى ايرانيان فراهم کرديم تا ديدگاههاى افراطى خود را تشريح کنند.به همين ترتيب ، من هيچگاه اشارات دميترى مدودف ، رئيس جمهور روسيه ، در نيويورک را درباره تحريم هاى احتمالى بر ضد ايران باور نکرده ام.بسيارى از جمهورى خواهان همچنان به رفتار استبدادى پوتين اعتراض مى کنند و نگران جاه طلبى هاى او در مقابل همسايگانش بخصوص اوکراين و گرجستان هستند.
بنظر من جنگ سرد ديگرى شروع نخواهد شد.اما پيش بينى مى کنم روسيه اهداف خود را در منطقه دنبال خواهد کرد و حقوق بشر به شدت سرکوب خواهد شد
جان مک کين در ادامه با انتقاد از سياست خاور ميانه اوباما گفت : اوباما پيامى به جهانيان فرستاد و به انها گفت ما اماده همکارى هستيم.اين پيام همه جا به گرمى پذيرفته شد.من ذوق و استعداد او را تحسين مى کنم اما من هيچگاه مانند او براى حل مسئله خاور ميانه از اسرائيلى ها درخواست نمى کردم که شهرک سازى را متوقف کنيد.
او ابتدا توقف شهرک سازى ها را مطرح کرد، اسرائيلى ها مخالفت کردند، کشورهاى عربى اعلام کردند در مذاکرات شرکت نمى کنند و پس از ان گفت اسرائيلى ها نيازى به توقف شهرک سازى ندارند، اينگونه اظهارات مسئله ساز است.بايد درک کنيد، من مى خواهم از رئيس جمهور امريکا حمايت کنم.اگر او تصميم درستى درباره افغانستان بگيرد از او حمايت خواهم کرد.

پادشاه اردن پارلمان این کشور را منحل کرد

پادشاه اردن روز دوشنبه پارلمان اردن را منحل و دستور برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اردن، در بیانیه صادره از دفتر پادشاهی اردن آمده است: عبدالله دوم روز دوشنبه دستور داد که پارلمان اردن از روز سه شنبه 24 نوامبر 2009 (سوم آذر) منحل شود و طبق قانون اساسی انتخابات پارلمانی برگزار شود.

در این بیانیه به دلایل انحلال پارلمان یا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی آتی اشاره ای نشده است.

خاطرنشان می شود که پارلمان اردن مجلس سنا و مجلس نمایندگان را در بر دارد.

مجلس نمایندگان 110 عضو دارد که انتخابات آن هر چهار سال یکبار برگزار می شود. اعضای مجلس سنا نیز طبق قانون اساسی اردن توسط پادشاه این کشور انتخاب می شود.

آخرین انتخابات پارلمانی اردن 20 نوامبر 2007 برگزار شد.

تایید ارسال شکايت 100 نماينده از موسوى به دادستانى

شکايت 100 نماينده مجلس از ميرحسين موسوى به دادستانى تهران جهت پيگيرى ارسال شده است.

 

به گزارش فارس، عباس جعفرى دولت‌آبادى دادستان عمومى و انقلاب تهران صبح امروز يکشنبه در حاشيه برگزارى مراسم معارفه سرپرست دادسراى ناحيه 5 تهران طى سخنانى در جمع خبرنگاران درخصوص شکايت بيش از 100 نماينده مجلس از موسوى، گفت: اين نامه از دادستانى کل کشور به دادسراى تهران ارسال شده و درحال تدبيرانديشى مى‌باشد.
گفتنى است حدود يک ماه پيش 100 تن از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى طى نامه‌اى از مير حسين موسوى به دستگاه قضايى شکايت کردند که حجت الاسلام محسنى اژه‌اى دادستان کل کشور نيز با حضور در جمع خبرنگاران ارائه اين شکايت نامه از سوى نمايندگان به دادستانى کل کشور را تائيد کرد.

اعتمادسازی در تعامل ايران و قدرت‌هاى جهانى ضرورى است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از طرف‌های دخيل در موضوع برنامه‌ هسته‌ای ایران خواست برای اعتمادسازی بیشتر تلاش کنند.
به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه خبرى يورونيوز، «خاوير سولانا» دستیابی به ضمانت‌های عینی را برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بسیار مهم دانست و گفت که امکان افزايش تهدیدهای فزاینده یا تکثیر سلاح‌های اتمی در منطقه فاجعه‌آمیز خواهد بود.
مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با شبکه «یورونیوز»، همچنین میزان بی‌اعتمادی بین دو طرف را عمیق دانست و تصریح کرد که سياست خارجی همواره بر پايه اعتماد استوار بوده است.
وی بر لزوم اعتمادسازی در موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرد و گفت که اعتماد در دراز مدت به دست می‌آید و مستلزم تلاش پایدار است.

احمدی‌نژاد: تولید بومی اورانیوم غنی‌شده در صورت خواست مردم

خبرآنلاین- پس از جلسه 3 ساعته روسای جمهور برزیل و ایران که پشت درهای بسته صورت گرفت، دسیلوا و احمدی نژاد در کنفرانس خبری مشترکی حاضر شدند.

 

بنا بر گزارش اسوشییتدپرس رییس جمهور برزیل گفت جهان باید با ایران تعامل داشته باشد نه این که ایران را منزوی سازد، ایران نیز باید برای حصول راه حلی «عادلانه و متوازن» در مورد برنامه هسته ای بحث انگیزش با غربی ها مذاکره کند

اما به نوشته اسوشییتدپرس احمدی نژاد هیچ قولی نداد و مشخصا گفت که ایران خواهد کوشید در صورت عدم خریداری اورانیوم از کشورهای دیگر، تکنولوژی غنی سازی اورانیوم خود را بهبود بخشد. او به خبرنگاران گفت:« اگر مردم از ما بخواهند که خودمان تولید کنیم، ما باید چنین کنیم و این فرصت که ما تلاش می کنیم برای طرف مقابل بوجود آوریم از دست خواهد رفت».

احمدی نژاد بدون ذکر نام رژیم صهیونییستی در طول سخنانش، گفت که ایران خواهان موفقیت، پیشرفت و امنیت تمامی ملت های خاورمیانه است.  

خبرگزاری فرانسه نیز از کنفرانس خبری مشترک رئسای جمهور ایران و برزیل خبر داد که در آن دسیلوا حمایت کشورش از خواست ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز را تکرار کرده است.او از احمدی نژاد خواست برای حصول راه حلی منصفانه و متوازن در مورد برنامه هسته ای ایران به تماس ها با کشورهای ذی نفع ادامه دهد

احمدی نژاد نیز از عضویت غیر دائمی برزیل در شورای امنیت پشتیبانی کرد. برزیل برای دو سال آینده (2010 و 2011) یکی از 9 کرسی غیر دائم شورای امنیت را، بدون حق رأی، از آن خود خواهد کرد.  

احمدی نژاد همچنین با انتقاد از عملکرد 60 ساله شورای امنیت، آن را منشاء امنیت برای کشورهای معددی خواند.  

دسیلوا در نطق رادیویی روز دوشنبه خود که پیش دیدار او با احمدی نژاد پخش شد گفت:« با منزوی کردن ایران، شما نمی توانید به جلو حرکت کنید. اگر ایران بازیگر مهمی در تمامی این منازعات است، اهمیت دارد که کسی با ایران بنشیند، صحبت کند و بکوشد به نقطه تعادلی برسد. بدین شکل است که ما می توانیم شرایطی عادی در خاورمیانه بوجود آوریم». دسیلوا در پاسخ به منتقدانش که مخالف رابطه برزیل و ایران هستند گفت «منزوی کردن ایران کمکی نخواهد کرد».

پیش از احمدی نژاد و طی هفته های اخیر محمود عباس و شیمون پرز نیز مهمان دسیلوا بودند. روز دوشنبه دسیلوا اعلام کرد که اوائل سال آینده میلادی به سرزمین های اشغالی و اردن سفر خواهد کرد

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه 300 نفر از مسوولان ایرانی احمدی نژاد را در این سفر همراهی می کنند.

جلیلی: تامين سوخت رآکتور تهران بحثى تجارى است

دبير شوراى عالى امنيت ملى گفت: بحث راکتور تهران و تامين سوخت آن بحث سياسى نيست و ارتباطى با گفتگوهاى ما با کشورهاى 1+5 ندارد و حتى جنبه فنى و حقوقى هم ندارد و يک بحث تجارى است.

به گزارش فارس، سعيد جليلى دبير شوراى عالى امنيت ملى در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالى در خصوص موضع ايران در قبال بيانيه کشورهاى 1+5 در بروکسل گفت: همانطور که قبلا هم اعلام کرديم ايران آمادگى دارد تا حول بسته پيشنهادى خود و محورهايى که در آن بسته مطرح شده گفتگو کند.
وى افزود: اين توافق موضوعى بود که ما در ژنو به صراحت اعلام کرديم و قرارمان اين بود که ادامه گفتگو را در حول بسته پيشنهادى و محورهايى که در آن مطرح شده دنبال کند.
دبير شوراى امنيت ملى با بيان اينکه ظاهرا کشورهاى 1+5 دچار يک سرى بحث‌هايى در درون خودشان هستند و آمادگى لازم را ندارند، اظهار داشت: هر وقت آن‌ها آمادگى داشته باشد درباره بسته پيشنهادى ايران و محورهايى که درباره نگرانى‌هاى مشترک که در آنجا مطرح شده صحبت کنند ما هم استقبال مى‌کنيم.
جليلى در پاسخ به سوال ديگرى مبنى بر اينکه پافشارى ايران در ارتباط با مذاکرات در چه موضوعى بوده است، تاکيد کرد: ما فکر مى‌‌کنيم بسته پيشنهادى ايران محورهاى خوبى را مطرح کرده است براى اينکه همکارى‌هايى درباره نگرانى‌هاى مشترک شکل بگيرد اين مى‌تواند موضوع گفتگو باشد.
وى در پاسخ به سوالى در خصوص تامين سوخت رآکتور تهران تصريح کرد: بحث راکتور تهران و تامين سوخت راکتور تهران همانطور که گفتيم نه تنها يک بحث سياسى نيست و ارتباطى با گفتگوهايى که ما با کشورهاى 1+5 داريم، ندارد بلکه يک بحثى است که حتى جنبه فنى و حقوقى هم ندارد و يک بحث تجارى است.

دبير شوراى امنيت ملى افزود: ايران يک خواسته‌اى‌ دارد و آن را در بسته حقوقى که ارائه کرده و از آژانس خواسته به وظيفه حمايتى و تسهيلاتى خودش عمل کند البته ما گزينه‌هاى ديگرى را براى تامين سوخت داريم اگر کسانى نتوانند در آن زمينه به موقع و مطابق با خواستى که ما داريم عمل کند برگى ديگر بر بى‌اعتمادى ملت ما نسبت به رفتار آنها اضافه مى‌شود. ضمن اينکه ما گزينه‌هاى ديگرى هم براى تامين سوخت داريم.
جليلى در خصوص ارسال سوخت ترکيه و مباحث مربوط به آن گفت: اين بحثى است همانطور که قبلا گفتيم صرفا از طريق آژانس به عنوان حقى که داريم اين موضوع را مطرح کرديم آژانس وظيفه دارد اين خواست جمهورى اسلامى ايران را به کشورهايى که مى‌توانند اين موضوع را تامين کنند منعکس کند بدنبال آن بايد گفتگوهايى شکل بگيرد که اين گفتگوها صرفا جنبه تجارى و اقتصادى دارد که نبايد ابعاد سياسى به آن بدهند.
وى افزود: ايران سوختى را نياز دارد و مى‌خواهد آنرا بخرد بنابراين کسانى که مى‌خواهند اين را مى‌توانند در اختيار ايران قرار دهند، کشورهاى ديگر ممکن است اظهاراتى داشته باشند ولى اصلا نقشى ندارند.
دبير شوراى عالى امنيت ملى خاطرنشان کرد: آن بحثى که از جانب ايران مطرح شد اين است که براى تامين سوخت بايد تضمين‌هاى عينى داشته باشيم و اگر اين تضمين‌هاى عينى براى ما فراهم نشود گزينه‌هايى داريم که آن‌ها را مطرح مى‌کنيم.

به مذاکرات هسته‌اى با روسيه کاملا اميدواريم

ايالات متحده آمريکا دوشنبه اعلام کرد که در حال انجام مذاکراتى با روسیه برای حفظ نظارت بر مقررات کاهش تسليحات بر اساس پيمان استارت است.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزارى فرانسه، «ايان کلى»، سخنگوى وزارت خارجه آمريکا دوشنبه گفت که دولت «باراک اوباما»، رئيس‌جمهورى آمريکا همچنان اميدوار است که دو طرف براى پيش‌نويس معاهده جديدى که قرار است جايگزين پيمان کاهش و منع تسليحات استراتژيک و هسته‌اى که پنجم ماه دسامبر به پايان مى‌رسد، تلاش کنند.
وى با اين حال اعتراف کرد، زمان براى تائيد اين معاهده جديد توسط نمايندگان دو کشور وجود ندارد.
ايان کلى گفت: «البته مى‌دانيم ما قرار نيست معاهده‌‌اى را تائيد کنيم که مى‌تواند به اجرا در آيد (چرا که اين پيش‌نويس معاهده است) بنا بر اين مذاکرات با روسيه را ادامه مى‌دهيم تا ببينيم که چگونه مى‌توان برخی ‌شفافیت‌ها و تدابیر امنیتی را ايجاد کرد، اين اقدام‌ها می‌تواند تا زمانی که معاهده به تصویب برسد، ادامه پيدا کند».
کلی گفت که هنوز ممکن است که دو طرف پیش‌نویس کامل پیمان جانشین را تا اوایل ماه دسامبر تنظيم کنند.
سخنگوى وزارت خارجه آمريکا گفت: «تيم‌هاى مذاکره‌کننده در ژنو به سختى به‌کار خود ادامه مى‌دهند و درباره برخى از مسائل به توافق‌هايى دست يافتند اما همچنان در حال کار بر روى قسمت‌هاى هستند که هنوز نياز به توافق بر سر آنها وجود دارد».
وى افزود: «کاملا اميدواريم که قادر خواهيم بود به پيش‌نويس توافق‌نامه‌اى برسيم که دو طرف کاملا با آن راحت هستند».

روس‌ها فراتر از تفاهمات فعاليت مى‌کنند

رئيس سازمان انرژى اتمى ايران با بيان اينکه غرب خواهان ايجاد اختلال در روابط ايران با روسيه است، افزود: در خصوص نيروگاه بوشهر تفاهماتى که با روسيه در وين داشتيم در حال پيشروى است و حتى فراتر از تفاهمات روسيه فعاليت مى‌کند.
به گزارش فارس على اکبر صالحى رئيس سازمان انرژى اتمى ايران امروز سه‌شنبه در حاشيه مراسم تشييع پيکر على کردان در جمع خبرنگاران اظهار داشت‌: ‌کارمان به طور خيلى خوبى با روسيه جلو مى‌رود اما يک سوء‌تفاهمى بود که غربى‌ها به آن دامن زدند چرا که غربى‌ها نمى‌خواهند شرايط خوب سياسى ايران و روسيه پايدار باشد.
وى با بيان اينکه غربى‌ها مى‌خواهند رابطه ايران با روسيه را با اختلال روبرو کنند، افزود: در خصوص نيروگاه بوشهر طبق تفاهماتى که با روسيه در وين داشتيم در حال پيشروى است و حتى فراتر از تفاهمات روسيه فعاليت مى‌کند.
رئيس سازمان انرژى اتمى ايران در پاسخ به سوال خبرنگارى مبنى بر اينکه رئيس‌جمهور روسيه در ديدار با اوباما گفته است که نيروگاه بوشهر تا سال 89 راه‌اندازى نخواهد شد و در خصوص تامين سوخت هسته‌اى ايران اظهار نگرانى کرده ‌است، گفت:‌ دامنه فعاليت‌هاى ايران و روسيه وسيع‌ است و در خصوص نيروگاه بوشهر فعلا تفاهماتى که با روسيه داريم فعاليت‌هاى آن‌ها بسيار خوب است و حتى فراتر از اين تفاهمات فعاليت مى‌کنند بر همين اساس ما با روسيه مشکلى نداريم.

اخبار قبلی

واکنش سخنگوى وزارت امور خارجه به اظهارات امير امارات
ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد
جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران
128نماینده، شاکی از میرحسین
ايران «پاسخى پيش‌برنده» به پيشنهاد آژانس بدهد
برای تامین سوخت نباید امتیاز بدهیم
دولتی ها روایتگر مستند هسته ای بودند
انتقاد شديد از هتک حيثيت موسوى و کروبى
توقیف‌کشتی‌ایرانی به اتهامحملسلاح ‌‌برایشیعیانیمن

 
11 ايرانى در پاکستان دستگير شدند


نظر شما :