واکنش سخنگوى وزارت امور خارجه به اظهارات امير امارات

۰۲ آذر ۱۳۸۸ | ۲۰:۰۳ کد : ۶۳۱۸ سرخط اخبار
مهمانپرست ادعاهاى مرتبط با سه جزيره ايرانى تن بزرگ، تنب کوچک و بوموسى در پيام رئيس امارت عربى متحده به مجلس اين کشور را بى‌اساس دانسته و آن را رد کرد.
واکنش سخنگوى وزارت امور خارجه به اظهارات امير امارات

سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ايران ادعاهاى مرتبط با سه جزيره ايرانى تن بزرگ، تنب کوچک و بوموسى در پيام رئيس امارت عربى متحده به مجلس اين کشور را بى‌اساس دانسته و آن را رد کرد.
به گزارش ايلنا،مهمان پرست با اشاره به اينکه اين سه جزيره همواره در طول تاريخ جزءلاينفک سرزمين ايران بوده، بر مواضع اصولى جمهورى اسلامى ايران در اين خصوص تاکيد و اعلام کرد: ايران بارها آمادگى خويش را براى رفع سوءتفاهم در خصوص ابوموسى از طريق گفت‌وگوى دوجانبه بين جمهورى اسلامى ايران و امارات اعلام کرده است.

70 درصد کار در حوزه‌ رژيم حقوقى خزر نهايى شده است

منوچهر متکى در مورد اظهارات مداخله جويانه يک مقام وزارت خارجه آمريکا مبنى بر پيشنهاد کمک به ترکمنستان و آذربايجان در حل مباحث ميان اين دو کشور درمورد تقسيم خزر گفت: معتقديم کشورهاى منطقه خود يکديگر را درک مى‌کنند و اگر موضوعى وجود داشته باشد به راحتى مى‌توانند خودشان درباره‌ى آن تصميم‌گيرى کنند. حضور نيروهاى خارجى در اين دريا را درست نمى‌دانيم.

منوچهر متکى در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين اين که بايد ديد نقشه اصلى آمريکايى‌ها در مورد درياى خزر چيست؟ خاطرنشان کرد: ابعاد آن‌چه از قول آمريکايى‌ها در رسانه‌ها مطرح شده است براى ما روشن نيست. نمى‌دانيم آذربايجان و ترکمنستان چه مشکلى با هم دارند که آمريکا مى‌خواهد براى آن‌ها حل کند.

وى تاکيد کرد: رويکردهاى عضو سازمان کرانه درياى خزر، رويکرد مبتنى بر تصميم‌سازى بر اساس تصميمات 5 کشور ساحلى درياى خزر است. ما در اين دريا حضور نيروهاى خارجى را درست نمى‌دانيم. درياى خزر به درياى صلح و دوستى تعريف شده است و تصميم‌گيرى در مورد رژيم حقوقى اين دريا و يا هرگونه تصميم جدى درباره‌ى آن را انحصارا در اختيار تصميم اجماعى 5 کشور مى‌دانيم.

متکى هم‌چنين با اشاره به مذاکرات کشورهاى ساحلى درياى خزر در مورد تعيين رژيم حقوقى اين دريا گفت: رژيم حقوقى حوزه‌هاى متنوعى از سازماندهى همکارى کشورهاى ساحلى از جمله در زمينه‌ى آبزيان، محيط زيست، قاچاق، مسائل انتظامى و امنيتى درياى خزر و ... را در بر مى‌گيرد. يکى از اين موارد تحديد حدود کشورها در زير بستر است.

 ترکمنستان با قزاقستان، قزاقستان با روسيه، روسيه با آذربايجان، آذربايجان با ايران و ايران با ترکمنستان در اين موارد مذاکراتى را انجام مى‌دهند. مذاکرات ما براى تحديد حدود زير بستر مدت‌هاست که به صورت جداگانه با ترکمنستان و آذربايجان آغاز شده است. اين تحديد حدود بر اساس قوانين و مقررات بين‌المللى و اصل انصاف است و مطرح کرده‌ايم که حول اين چارچوب تصميم‌گيرى کنيم.

او با بيان اين‌که تحديد حدود به‌ويژه در دريا مباحث فنى زيادى را شامل مى‌شود و از موضوعات زمان‌بر است اضافه کرد: در خليج فارس با بعضى از کشورها ده‌ها سال است که موضوع تحديد حدود را داريم. بحث با اين کشورها از مدت‌ها قبل شروع شده است. اما در درياى خزر در چهار سال گذشته تقريبا توانستيم به مبانى مشترک براى تصميم‌گيرى برسيم و موارد اختلافى را تعريف کنيم و بر اساس قوانين و مقررات و "اصل نَصِفَت" بتوانيم به تصميم‌گيرى منصفانه برسيم. نمى‌توان زمان تعريف کرد اما اراده کشورها اين است که اين بحث نهايى شود.

وى با بيان اين‌که 70 درصد کار در حوزه‌ى رژيم حقوقى نهايى شده است، افزود: ما در چارچوب‌ها و مبانى تصميم‌گيرى و توافق کرديم. چگونگى تعيين ساحل هر کشور را مورد بحث قرار داديم. بخشى از مباحث مختلف حل و فصل شده و بخشى باقى مانده است.

وزير امور خارجه کشورمان در زمينه بيست و هفتمين اجلاس گروه کارى کشورهاى ساحلى درياى خزر براى تهيه کنوانسيون رژيم حقوقى درياى خزر که قرار است در تهران برگزار شود گفت: جلسه‌هاى دوره‌يى در پايتخت‌هاى مختلف کشورهاى ساحلى مرتب تشکيل مى‌شود. هم‌چنين بر اساس تصميم سران کشورهاى ساحلى درياى خزر قرار است اجلاس تخصصى ديگرى در باکو نيز برگزار شود که در آن در امور انتظامى، مبارزه با قاچاق بحث و تبادل نظر شود.

مدرن سازی ارتش روسیه با کمک فرانسه

روسیه در نظر دارد با بهره گرفتن از آخرین فناوری های نظامی فرانسه، ارتش خود را مدرن کند.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، درهمین رابطه ظهر امروز دوشنبه یک فروند ناو فرانسوی که دارای قابلیت حمل بالگرد نیز هست وارد بندر سن پترزبورگ روسیه شد.

هدف از ورود این ناو جنگی به آبهای روسیه تمایل کرملین برای مدرن سازی ارتش روس اعلام شده است.  

ورود این ناو فرانسوی به روسیه در حال انجام می شود که قرار است در آخر هفته جاری "ولادیمیر پوتین" نخست وزیر روسیه به پاریس سفر کند.

بر اساس این گزارش، برخی از مقامات روسی اعلام کرده اند که مسکو قصد خرید این ناو فرانسوی را دارد.

از این ناو که قابلیت حمل بیش از 10 بالگرد بزرگ و سنگین نظامی را دارد می توان در عملیاتهای جنگی بویژه عملیاتهای زمینی استفاده کرد.

مبادلات نظامی روسیه و فرانسه در حالی انجام می شود که دو کشور ( البته پیشتر شوروی ) از زمان جنگ دوم جهانی تا چندی قبل مناسباتی در این زمینه نداشتند.   

خرید بنزین از ونزوئلا با بیش از دو برابر قیمت!

در حالی‌که مطاق با آمار بانک مرکزی، بیش از 19 میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی می‌کنند، پرداخت مبالغ هنگفت برای دلالی بنزین به دولت ونزوئلا هیچ توجیه منطقی ندارد.

به گزارش خبرنگار «آینده»، کشور ونزوئلا که فاصله هوایی آن با ایران بیش از 17 ساعت پرواز می‌باشد و خود هم‌اکنون در حال خرید بنزین از کشورهای اروپایی می‌باشد، قرار است در سفر اخیر دولت دهم به این کشور، با اجرایی شدن قرارداد قبلی، به ایران بنزین بفروشد.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان بنزین موردنیاز خود را از پالایشگاه‌های منطقه خلیج‌فارس تأمین می‌کنند و به گفته وزیر نفت کشور هیچ مشکلی برای تأمین بنزین از این منطقه ندارد و وزیر نفت تصریح کرد: حتی برای تولید بنزین در حد خودکفایی، تنها با 10 درصد بیشتر از قیمت جهانی در داخل کشور هیچ مشکلی وجود ندارد.

با این وجود اصرار بر خرید بنزین از ونزوئلا به حدود دو برابر قیمت فوب خلیج فارس در حالی‌که مردم ایران با مشکلات شدید معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

اقدام 6 ماه قبل دولت نهم در انعقاد تفاهمنامه خرید بنزین از ونزوئلا به قیمت هر لیتر 850 تومان در حالی صورت گرفت که نمایندگان مجلس با اعلام این‌که هم‌اکنون قیمت بنزین در خلیج فارس حدود 350 تومان است، این تفاهمنامه را خلاف منافع ملی دانسته و خواهان لغو آن شدند، اما گفته می‌شود در سفر اخیر قرار است این تفاهمنامه اجرایی شود.

هوگوچاوز که از سوی رسانه‌های دولتی تحسین و تقدیس می‌شود، پیش از این علناً به مصرف روزانه گیاه مخدر کوک افتخار کرده و در مقابل دوربین‌های تلویزیونی به دستان روسپیان و رقاصان زن بوسه زده است.

از چاوز که در ماه مبارک رمضان توسط دکتر احمدی‌نژاد به حرم امام رضا(ع( برده شده و بر سر سفره افطاری رضوی نشانده شده است، اکنون انتظار می‌رود از دریافت دلالی هنگفت از حق مردم مظلوم و رنج کشیده ایران صرف‌نظر کرده و هزینه‌های سنگین خود را از محل دیگری تأمین کند.

سفیر انگلیس: گذشته افتخار آمیزی در ایران نداریم

عصر ایران- سایمون گس سفیر دولت بریتانیا در ایران ، در گفتگویی اختصاصی با برنامه " صفحه دو " شبکه فارسی بی بی سی درباره روابط بریتانیا و ایران و وقایع روی داده در روابط دو جانبه در ماه های پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران ، به اظهار نظر پرداخت.

به گزارش عصر ایران ، سفیر بریتانیا در این گفتگو با اشاره به اینکه عدم صدور ویزا به شهروندان ایرانی پس از انتخابات ریاست جمهوری موضوعی سیاسی نبوده است افزود که علت آن اخراج کارمند بریتانیایی مسئول صدور ویزا بوده است .

این دیپلمات انگلیسی در ادامه با اشاره به وقایع روی داده در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت که دولت بریتانیا  خشونت های به کار گرفته شده از سوی ماموران حکومت ایران علیه معترضان به نتایج انتخابات را به دلیل پیروی از موازین حقوق بشر محکوم کرده است . وی در ادامه افزود که دولت ایران باید به ابهامات و سوال های شهروندانش درباره نتایج انتخابات اخیر ایران پاسخ دهد.

سایمون گس در ادامه با اشاره به گذشته تاریخی بریتانیا در ایران گفت : ما وقتی به رفتارهای گذشته خود در قبال ایران نگاه می کنیم و آن را با معیارهای امروزی می سنجیم ، در می یابیم که گذشته ای نداریم که بتوانیم به آن افتخار کنیم ، اما در عین حال باید به آینده نگریست و در گذشته ها متوقف نماند.

این دیپلمات بریتانیایی حضورش در مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی را طبیعی دانست و کفت : ما احمدی نژاد را رییس جمهور ایران می دانیم و دلیلی ندارد که من به عنوان سفیر از حضور در این مراسم خودداری می کردم.

گس در ادامه با اشاره به موضوع هسته ای ایران ، تهران را تلویحا تهدید کرد که در صورت عدم قبول پیشنهادهای گروه 1+5 درباره غنی سازی اورانیوم در خارج از ایران ، غرب آماده برداشتن گام های بیشتر در راه تشدید تحریم های ایران خواهد بود .

سایمون گس از سال گذشته به عنوان سفیر بریتانیا در ایران مشغول به کار شده است .

آمادگی ترکيه برای پيوستن به مذاکرات 1+5

وزير خارجه ترکيه در گفت‌وگو با روزنامه اماراتى «گلف‌نيوز» از آمادگى کشورش براى تلاش فعالانه در راستاى حل ديپلماتيک مسئله هسته‌اى ايران و پيوستن به روند مذاکرات گروه 1+ـ5 خبر داد.
به گزارش ايلنا به نقل از نووستى، «احمد داوود اوغلو» گفت: «یقین داریم که حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران ممکن و لازم است. با در نظر داشتن اوضاع بی‌ثبات در منطقه، دیپلماسی تنها وسیله ممکن برای حل اين مسئله است».
وى ادامه داد: «دیدار گروه 1+5 با ایران که اول ماه اکتبر در ژنو انجام شد نشان داد که روند دیپلماتیک توسعه می‌یابد، اکنون از دست ندادن فرصت مهم است. اگر نیاز شود، ترکیه آماده حضور فعال در جست‌وجوی راهکار دیپلماتیک است».
وزير خارجه ترکيه پيش از نيز بر حمايت کشورش از برنامه صلح‌آميز هسته‌اى ايران و لزوم حل سياسى‌ـ ديپلماتيک پرونده هسته‌اى اين کشور تاکيد کرده بود.

اخبار قبلی

ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد
جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران
128نماینده، شاکی از میرحسین
ايران «پاسخى پيش‌برنده» به پيشنهاد آژانس بدهد
برای تامین سوخت نباید امتیاز بدهیم
دولتی ها روایتگر مستند هسته ای بودند
انتقاد شديد از هتک حيثيت موسوى و کروبى
توقیف‌کشتی‌ایرانی به اتهامحملسلاح ‌‌برایشیعیانیمن

 
11 ايرانى در پاکستان دستگير شدند
برای 30 کیلو سوخت نباید همه اورانیوم غنی شده را بدهیم


نظر شما :