توافق هسته‌ای ایران:

طفره رفتن ایران چقدر جدی است؟

۱۶ آبان ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۱ کد : ۶۰۸۰ اخبار اصلی
ممکن است که ایران با به تاخیر انداختن پاسخ خود در ارتباط با انتقال اورانیوم غنی‌شده ...
طفره رفتن ایران چقدر جدی است؟

دیپلماسی ایرانی: آیا اقدام ایران یک چانه زنی دیپلماتیک عادی است یا خود را آماده می‌کند تا در را به روی جامعه بین ‌المللی ببندد؟

ممکن است که ایران با به تاخیر انداختن پاسخ خود در ارتباط با انتقال اورانیوم غنی‌شده با درصد پایین به خارج از ایران درصدد چانه‌زنی برای موقعیت بهتر در توافقی است که در نهایت خواهد پذیرفت.

اما با ایستادگی در مقابل سه قدرت جهانی یعنی امریکا، روسیه و فرانسه که درحال حاضر توافقنامه‌ای را که محتوای آن با مقامات ایرانی در اوایل هفته گذشته بحث شده بود زمینه را برای تحریم‌های بیشتر که هدف آنها برنامه هسته‌ای ایران است آماده کرده است.

با وجود آنکه ایران روز جمعه پیامی را به آژانس ارسال کرد اما در عین حال اعلام کرد که یک هفته دیگر زمان می‌خواهد تا نتیجه نهایی را اعلام کند. در این توافقنامه، حدود سه چهارم از اورانیوم غنی‌شده با غلظت پایین به روسیه و از آنجا به فرانسه ارسال خواهد شد تا به غنای بیشتری برسد و قابل استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران باشد.

دولت اوباما از این توافقنامه حمایت می‌کند، چراکه به طور قابل توجهی از ذخیره اورانیوم غنی شده ایران می‌کاهد و پنجره‌ای از فرصت‌های مختلف برای مذاکره با ایران برای جلوگیری از تولید بمب توسط این کشور باز می‌کند.

برخی از کارشناسان روابط ایران و امریکا معتقدند که بازی تهران برای خرید زمان بیشتر هیچ جای تعجبی ندارد، به خصوص وقتی که رهبران ایرانی در داخل ایران مخالفان زیادی دارند.

فریبرز قدر، یکی از کارشناسان مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک می‌گوید: این مثل همان چیزی است که در بازار فرش اتفاق می‌افتد. چانه‌زنی اتفاقی است که درحال حاضر در ارتباط با این پیش‌نویس وجود دارد. به ویژه در شرایط فعلی که رهبران ایران از نظر سیاسی درگیر هستند و آخرین چیزی که می‌خواهد مشکلات اضافی در جامعه بین‌المللی است.

امریکا روز جمعه اعلام کرد که تا هفته آینده در انتظار پاسخ ایران باقی خواهد ماند، این درحالی است که این کشور این سوژه را اولویت دار می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا با اعلام این خبر گفت که ما امیدواریم که ایران هفته آینده پاسخی مثبت بدهد.

اگر ایران به این توافقنامه پاسخ مثبت ندهد، کشورهایی مانند چین و روسیه باید در ارتباط با تحریم‌های اقتصادی ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای اش دوباره بیاندیشند.

اوباما، اعلام کرده بود که خواهان پیشرفتدر حل مشکل برنامه هسته‌ای ایران تا پایان سال جاری میلادی است، در غیر این صورت، دولت وی به هم‌پیمانان خود در شورای امنیت سازمان ملل فشار می‌آورد تا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کنند. به نظر می‌رسد که اعلام وجود تاسیسات هسته‌ای قم در نزدیکی تهران این ضرب الاجل را تغییر داده است و فرصت را کوتاه‌تر کرده است، اما پذیرش ایران برای بازدید از تاسیسات قم کمی از نگرانی‌ها را کاسته است.

این بازدید توسط ماموران آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای این هفته انجام خواهد شد.

درحال حاضر سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران که تولید کننده ایزوتوپ‌ها برای مصارف پزشکی است، درحال اتمام است.

روسیه در واقع طرف مستقیم ایران برای غنای بیشتر اورانیوم این کشور است و درحال حاضر روس‌ها نیز بازی خود را با دقت بیشتری انجام می‌دهند تا بتوانند نفوذ خود را اثبات کنند.

آقای قدیر معتقد است که روسیه یک بازی دوگانه انجام می‌دهد، روس‌ها خواهان تحریم ایران هستند: آنها در تاثیری که در بالا نگه داشتن نرخ نفت و گاز جهانی دارند راضی هستند اما در عین حال نمی‌خواهند که فشاری که به ایران وارد می‌کنند در حدی باشد که ایرانی‌ها به سمت امریکایی‌ها روی گردانند.

منبع: The Christian Science Monitor


نظر شما :