حدیث نفس

۲۷ مهر ۱۳۸۸ | ۱۴:۳۸ کد : ۶۰۳۶ کتابخانه
این کتاب دربرگیرنده خاطرات و وقایع زندگی حسن کامشاد در حوزه های مختلف سیاست، نفت، روابط خارجی و ادبیات و فرهنگ است.
حدیث نفس

حدیث نفس
حسن کامشاد
328 صفحه
نشر نی

کتاب "حدیث نفس" نوشته حسن کامشاد از چند جهت کتابی مهم و خواندنی است. شاید خواندنی بودن آن بیشتر مرهون زبان داستان گونه و خاطره وار نویسنده ای باشد که از وقایع 1320 به این سو را به روشنی روایت کرده و در نقل وقایع، زبان داستان و گزارش را به هم آمیخته است.

اما اهمیت این کتاب به شخصیت نویسنده برمی گردد که ضمن شرکت در محافل ادبی و فرهنگی و مراودات با زبده ترین نویسندگان و ادبای زمان خود، در ساختار دولتی شرکت نفت و نشست های داخلی و خارجی مرتبط با امور اقتصادی و سیاسی ایران حضور داشته است.

روایت او از تصمیم گیری های محمدرضا پهلوی و مجموعه دربار، نشست و برخاست با وزیران و سفیران و نمایندگان هیئت های خارجی، زد و بندهای دولتی و... کاملا از زاویه دید شخصی نوشته شده ولی عاری از قضاوت های سلیقه ای است.

"حدیث نفس" بخش اول زندگینامه حسن کامشاد است که بیش از ابعاد سیاسی و اجرایی دارای شهرت نویسندگی و پژوهشگری است. این مجلد بیش از 120 قطعه را دربر می گیرد که با رعایت توالی زمانی از کودکی تا میانسالی راوی را روایت کرده است.

او در پایان جلد نخست به عنوان مدیر عامل شرکت ملی نفتکش ایران در لندن انتخاب می شود و به همراه خانواده اش ترک وطن می کند.

بخشی از خاطرات کامشاد به نقل وابستگی های حزبی او در زمان فعالیت و ممنوعیت فعالیت حزب توده و دوستان نزدیکش چون شاهرخ مسکوب اختصاص دارد. علاوه بر مسکوب، با مراودات ادبی او با چهره هایی چون مجتبی مینوی، فروغ فرخزاد، ابراهیم گلستان و سهراب سپهری هم آشنا می شویم.  

حسن کامشاد متولد 1304 مترجم، محقق و از مدیران نفتی ایران در زمان قبل از انقلاب است. او دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه تهران و دکترای ادبیات فارسی از دانشگاه کیمبریج است.

«در خدمت تخت طاووس»، «خاورمیانه»، «استالین مخوف»، «قبله عالم»، «سرگذشت فلسفه»، «دنیای سوفی»، «تاریخ چیست» و «دریای ایمان»، «پایه‌گذاران نثر جدید فارسى» (تالیف به دو زبان فارسى و انگلیسى) و «مترجمان، خائنان» (تالیف) از ترجمه ها و تالیفات اوست.


( ۸ )

نظر شما :