نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۲۳ مهر ۱۳۸۸ | ۱۹:۱۷ کد : ۶۰۰۵ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
 نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته


جايزه صلح نوبل براى اوباما 

باراک اوباما ریيس‌جمهورى مريکا به عنوان برنده جايزه صلح نوبل سال 2009 معرفى شد.

قانونگذاران آمريکايى لايحه بودجه نظامى 680 ميليارد دلارى را تصويب کردند  

مجلس نمايندگان امريکا متن نهايى لايحه بودجه نظامى سال ‌٢٠١٠ اين کشور را بالغ بر ‌٦٨٠ ميليارد دلار تصويب کرد. طرح بودجه نظامى آمريکا که با ‌٢٨١ راى موافق و ‌١٤٦راى مخالف تصويب شد، نتيجه توافق دو مجلس آمريکا و تقريبا مطابق با درخواست پنتاگون بود.

ترکيه و ارمنستان توافقنامه‌هاى عادى سازى روابط را امضا کردند

وزراى خارجه ترکيه و ارمنستان شنبه شب توافق نامه‌هايى را به منظور عادى سازى روابط خود که از حدود يک قرن پيش و در پى کشتار ارمنى‌ها بدست حکومت عثمانى متشنج شده بود امضا کردند.

لهستان پيمان ليسبون را تاييد کرد

رييس جمهور لهستان روز شنبه معاهده اصلاحات اتحاديه‌ اروپا (پيمان ليسبون) را امضا کرد. پيمان ليسبون تا زمانى که از سوى تمامي27 عضو اتحاديه اروپا مورد تاييد قرار نگيرد، قابل اجرا نیست.

توافق زلایا و دولت موقت در هندوراس برای تشکیل کابینه ائتلافی

مانوئل زلایا و دولت موقت این کشور در مورد تشکیل یک کابینه مشترک و عفو رهبران کودتا به توافق رسیدند.   

ترکيه بازگشايى مرزهایش با ارمنستان را مشروط کرد

نخست وزير ترکيه بازگشايى مرزهاى اين کشور با ارمنستان را مشروط به پيشرفت در مذاکرات قره باغ کرد.

نامه مبارک به اسد برای سفر به مصر

منابع خبری از تلاش پادشاه عربستان برای بهبود روابط سوریه و مصر و دعوت مبارک از بشار اسد برای سفر به قاهره طی نشست اخیر دمشق خبر دادند. عربستان در نظر دارد با وساطت میان قاهره و دمشق به اختلافات این دو کشور در عرصه سیاسی اعراب خاتمه دهد.

تایید تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

"کای ایده" نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور را تایید کرد.

شش تن در ارتباط با ناآرامى‌هاى چين به اعدام محکوم شدند

دادگاهى در استان سين کيانگ چين شش نفر را در پرونده مربوط به درگيرى ميان اويغورها وهان چينى‌ها که منجر به کشته شدن حدود 200 تن در ماه ژوئيه شد، محکوم به مرگ کرد.

کره‌ جنوبى مذاکرات با کره‌ شمالى را خواستار شد

پس از انتشار گزارش‌هايى مبنى بر تمايل کره شمالى براى ارتقای سطح روابط با کره جنوبى پس از ماه ها خصومت‌، کره جنوبى روز دوشنبه خواهان مذاکرات با کره شمالى در خصوص کنترل سيل و تجديد ديدار خانواده‌هاى کره‌اى شد.

پيروزى حزب پوتين در انتخابات محلى روسيه

پس از شمارش ‌٩٠ درصد آرا در انتخابات محلى مسکو، کميته انتخابات مسکو گزارش داد که حزب "روسيه متحد" متعلق به ولاديمير پوتين، ‌١٠/٦٦ درصد آرا و حزب کمونيست با اختلاف زياد، ‌٢٨/١٣ درصد آرا را کسب کرده‌اند و بدين ترتيب حزب کمونيست سه کرسى از ‌٣٥ کرسى شوراى مسکو را از آن خود مى‌کند.

13 هزار نظامی آمریکایی به افغانستان اعزام می شوند

باراک اوباما در ماه مارس اعلام کرد که 21 هزار نظامی جدید به افغانستان اعزام خواهند شد. در همین حال پنتاگون روز دوشنبه از اعزام 13 هزار نظامی بیشتر به این کشور جنگ زده خبر داد که این نیروهای امنیتی علاوه بر آن 21 هزار نفر هستند.

پارلمان عراق توافق‌نامه‌ امنيتى با انگليس را تصويب کرد

عباس البياتى يکى از نمايندگان فهرست ائتلاف يکپارچه‌ شيعه‌ عراق و عضو کميته‌ امنيت و دفاع پارلمان، تاکيد کرد: در جلسه‌ روز سه شنبه پارلمان عراق پيش نويس توافق نامه‌ امنيتى عراق و انگليس با اکثريت آرا به تصويب رسيد.

کلینتون: به حمايت از ارتش گرجستان ادامه مى‌دهيم

هیلاری کلینتون وزير امور خارجه‌ امريکا پس از دیدار با مقام های روسی در مصاحبه‌اى گفت که واشنگتن به رغم مخالفت‌هاى روسيه، به حمايت و آموزش ارتش گرجستان ادامه خواهد داد.

 نشست وزیران کشور همسایگان عراق آغاز شد

وزیران کشور همسایگان عراق ششمین نشست خود را روز چهارشنبه در شهر توریستی شرم الشیخ مصر آغاز کردند.


نظر شما :