نگرانى آلمانى‌ها از آينده روابط تجارى‌شان با ايران

۱۷ مهر ۱۳۸۸ | ۱۶:۱۲ کد : ۵۹۴۲ اخبار اصلی
روابط تجاری و اقتصادی ایران و آلمان به دلیل پایبندی دولت آلمان به سیاست‌های تحریمی علیه تهران رو به کاهش است. شرکت‌های آلمانی دریافته‌اند که نمی‌توانند به حمایت برلین از پروژه‌های اقتصادی با ایران امید ببندند.
نگرانى آلمانى‌ها از آينده روابط تجارى‌شان با ايران

دیپلماسی ایرانی: روابط تجاری و اقتصادی ایران و آلمان به دلیل پایبندی دولت آلمان به سیاست‌های تحریمی علیه تهران رو به کاهش است. شرکت‌های آلمانی دریافته‌اند که نمی‌توانند به حمایت برلین از پروژه‌های اقتصادی با ایران امید ببندند.

"اتاق بازرگانی آلمان و ایران" که در سال‌های نه چندان دور یکی از موفق‌ترین نمایندگی‌های آلمان در منطقه خاورنزدیک و میانه به شمار می‌رفت امروز دچار رکود شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، سیاست خارجی آلمان با جمهوری اسلامی سر سازش ندارد. دولت آلمان که زمانی از گسترش هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی و تجاری با ایران دم می‌زد، امروزه به روابطی هرچه محدودتر متمایل شده است. به دنبال وخیم شدن روابط ایران و غرب و تشدید تحریم‌ها بر سر مناقشه هسته‌ای دولت آلمان فدرال تمایل چندانی به عقد قراردادهای تازه و گسترش روابط نشان نمی‌دهد.

از چندی پیش محافل بازرگانی و دفاتر اقتصادی آلمان دریافته‌اند که در رابطه با ایران از سوی دوایر اقتصادی و گمرکی زیر فشار قرار دارند و نمی‌توانند از دولت انتظار حمایت داشته باشند. در ماه‌های اخیر چند برنامه و سفر که برای تدارک همکاری‌های اقتصادی در نظر گرفته شده بود، لغو شده است. حجم مبادلات در نیمه‌ اول سال جاری بیش از ۱۰ درصد پایین‌تر از سال گذشته بوده است.

سیاست سرسختانه‌ دولت فدرال در مناقشه هسته‌ای شرکت‌های آلمانی را برای معامله با ایران دچار تردید کرده است. به گفته فلیکس نویگارت متخصص اتاق بازرگانی آلمان در برلین، شرکت‌های آلمانی در معامله با ایران چشم‌انداز روشنی در برابر خود نمی‌بینند.

به گفته نویگارت حدود یک‌صد شرکت آلمانی در ایران حضور دارند. حدود هزار شرکت آلمانی با افراد و بنگاه‌های ایرانی همکاری می‌کنند. ایران پس از امارات متحده عربی و عربستان سعودی سومین شریک تجاری آلمان در خاورمیانه و خاور نزدیک است. در سال ۲۰۰۸ حجم صادرات کالایی آلمان به ایران حدود چهار میلیارد یورو بود. اما صادرات در سال جاری نسبت به سال گذشته به میزان ۲۲ درصد کاهش داشته است.

آلمان یکی از کشورهایی است که قصد دارد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را به مسیری صلح‌آمیز هدایت کند. به همین دلیل از میزان ضمانت‌های مالی دولت آلمان برای حمایت از صادرات، موسوم به هرمس، مدام کاسته می‌شود. حجم ضمانت مالی دولتی برای صادرات به ایران در سال ۲۰۰۴ بیش از دو میلیارد یورو بود اما در سال گذشته به حدود یک‌صد میلیون یورو کاهش یافت.

افزون بر این اداره کنترل اقتصاد و صادرات با شدت بیشتری بر معاملات با ایران نظارت می‌کند. کالاهایی که هم کاربرد مدنی و هم کاربرد نظامی دارند با دقت بیشتری کنترل می‌شوند. مؤسسه‌های مالی و گمرکی از دادن پروانه‌ صدور کالا به ایران خودداری می‌کنند و معمولا تا صدور مجوز از سوی ادارۀ کنترل دولتی انتظار می‌کشند.

معاملات تجارتی با ایران پیوسته با موانع بیشتری روبرو می‌شود. به گفته نویگارت این خطر وجود دارد که آلمان بازار ایران را تا حد زیادی از دست بدهد. در سال‌های اخیر میزان معاملات ایران با چین و روسیه گسترش زیادی پیدا کرده است. باید امیدوار بود که شرایط سیاسی ایران به سمتی برود که موانع موجود از همکاری تجاری و اقتصادی دو کشور برداشته شود.


نظر شما :