دستور رئیس الازهر برای منع استفاده از حجاب جنجال آفرید

۱۵ مهر ۱۳۸۸ | ۱۵:۳۴ کد : ۵۹۱۷ اخبار اصلی
اعلام فتوای جدید محمد سید الطنطاوی رئیس الازهر که شرکت زنان در تمام مراکز این دانشگاه دینی با نقاب و روبنده را ممنوع اعلام کرد، جنجال گسترده‌ای در مصر و دیگر کشورهای عربی به وجود آورده است.
دستور رئیس الازهر برای منع استفاده از حجاب جنجال آفرید

دیپلماسی ایرانی: اعلام فتوای جدید محمد سید الطنطاوی رئیس الازهر که شرکت زنان در تمام مراکز این دانشگاه دینی با نقاب و روبنده را ممنوع اعلام کرد، جنجال گسترده‌ای در مصر و دیگر کشورهای عربی به وجود آورده است. آتش این اعتراض‌ها زمانی زبانه کشید که نگهبانان یکی از مراکز وابسته به دانشگاه‌ الازهر در مصر زنی را مجبور کردند که در ملا عام روبنده را از صورتش بردارد.

به گزارش روزنامه کویتی الجزیره، حمدی حسن یکی از نمایندگان جنبش اخوان المسلمین در مجلس ملی مصر ضمن اعتراض به این دستور طنطاوی خواستار برکناری وی از ریاست این دانشگاه شد. وی خطاب به احمد نظیف نخست وزیر مصر در پارلمانی ملی گفت: «طنطاوی به جای ریاست و اداره مهمترین موسسه دینی کشور در جایگاه توهین و افترا به آن نشسته و هر گونه توهینی را به این مرکز دینی مجاز می‌داند. او چگونه به خودش اجازه می‌دهد به زنانی که عمری از آنها گذشته این گونه توهین شود.»

وی سپس می‌پرسد، چرا شیخ الازهر بیانیه‌ای در محکومیت محاصره و به اسارت گرفتن ساکنین مسجد الاقصی صادر نمی‌کند؟ آیا مثل همیشه از این موضوع‌ها خبر ندارد؟

در همین رابطه جمال البنا مفکر و اسلام‌پژوه مصری نیز به دستور شیخ الازهر به کندن نقاب از صورت زنان به شدت اعتراض کرد و گفت: «هر گونه تعدی و فشار برای در آوردن نقاب و روبنده از چهره زنان محکوم است و هیچ بشری نمی‌تواند در مسائل شخصی فردی دیگر دخالت کند.»

اما شیخ فرحات المنجی یکی از علمای الازهر تاکید کرد، استفاده از نقاب در هیچ جا شرعا توصیه نشده کما این که نهی استفاده از آن نیز جایی نیامده است.

وی صدور هر گونه فتوایی برای منع استفاده از نقاب را رد کرد کما این که صدور هر فتوایی برای استفاده اجباری از حجاب را نیز قابل قبول ندانست.  


( ۱ )

نظر شما :