پچپچه‌ها/ رویدادهای اخیر ایران در کتاب‌های درسی کانادا/ توپولوف ما چه شد؟

۱۴ مهر ۱۳۸۸ | ۲۰:۴۷ کد : ۵۹۱۲ اخبار اصلی
در این بخش: معاون وزیر انرژی امریکا: برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای دنیاست، توپولوف ما چه شد؟، نیکاراگوئه نمی‌خواهد بدهی 164میلیون دلاری ما را بدهد؟، رویدادهای اخیر ایران در کتاب‌های درسی کانادا.
پچپچه‌ها/ رویدادهای اخیر ایران در کتاب‌های درسی کانادا/ توپولوف ما چه شد؟

معاون وزیر انرژی امریکا: برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای دنیاست

دانیل پونمان معاون وزیر انرژی امریکا گفته است که برنامه هسته ای ایران نه تنها برای منطقه بلکه تهدیدی برای تمامی دنیاست.

به گزارش تریند نیوز، پونمان روز دوشنبه در باکو گفت: تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران در حال اجراست و اجرای تحریم های جدید بستگی به نتایج گفتگوها خواهد داشت. گفتگوها در نتیجه آشکار شدن دومین کارخانه غنی سازی اورانیوم در هفته گذشته در ایران آغاز شده است.

وی با بیان اینکه امریکا چون گذشته علاقه مند به حل مسئله از راه های دیپلماتیک است، افزود: باید منتظر ماند و به پیشرفت روند مسائل دقت کرد.

توپولوف ما چه شد؟

با گذشت حدود سه ماه از سقوط هواپیمای توپولوف شرکت هواپیمایی کاسپین هنوز علت این حادثه برای کارشناسان ایرانی و روسی مشخص یا به مردم اعلام نشده است.

خبر آنلاین در گزارشی در این باره می نویسد: حدود 80 روز پیش بود که خبرگزاری‌های ایران، از سقوط مرگباری خبر دادند که این بار ابعادش بیشتر از دیگر حادثه‌های هوایی چند سال پیش بود. سقوط هواپیمای توپولوف شرکت هواپیمایی کاسپین در قزوین و کشته شدن 168 نفر از مسافران و خدمه این پروازبا وجود گذشت حدود سه ماه هنوز علت این حادثه برای کارشناسان ایرانی و روسی مشخص نشده است و هر بار مسئولان نتیجه نهایی را به اظهار نظر‌های تیم‌های کارشناسی موکول می‌کنند.

این برای اولین بار نیست که پرونده سانحه ای هوایی با وجود تلفات جانی بسیاری که بر جا می گذارد، بدون پاسخگویی و اطلاع رسانی درباره علت حادثه مفتوحه می ماند.

نیکاراگوئه نمی‌خواهد بدهی 164میلیون دلاری ما را بدهد؟ 

ابلاغ قانون وصول مطالبات معوق جمهوری اسلامی ایران در حالی شانزدهمین ماه عمر خود را سپری می کند که به نظر می رسد با وجود پافشاری های رییس دولت، حداقل طرف نیکاراگوئه ای حاضر به پرداخت بدهی 164 میلیون دلاری نفتی خود به ایران نیست.

به گزارش جهان، پس از بایگانی 20 ساله در رسیدگی به پرونده بدهی های نفتی نیکاراگوئه، بار دیگر این پرونده در شرکت ملی نفت ایران به جریان افتاده است؛ به طوری که اخیرا برای پیگیری مطالبات مالى ناشى از صدور نفت خام ایران در اوایل انقلاب (1986 میلادی) به نيکاراگوئه، نماينده اى از وزارت نفت به همراه هيات وزارت اقتصاد و دارائى به "ماناگوآ" عزيمت کرده تا در مورد نحوه بازپرداخت ديون مذکور مذاکراتى به عمل آورد.

اما پیگیری ها حاکی از آن است که با وجود مذاکرات متعدد در این نشست اما طرف نیکاراگوئه ای با ارائه پیشنهادهای متعدد قصد وقت کشی و خروج مذاکرات از مسیر اصلی را داشته که در نهایت هیات ایرانی نیز بدون گرفتن نتیجه ای، دست از پا درازتر به تهران برگشته است.

در همین حال یکی از مسئولان ارشد شرکت ملی نفت در گفتگو با جهان با بیان اینکه بدهی اولیه نیکاراگوئه بابت خرید نفت خام از ایران حدود 53 میلیون دلار بوده است، گفت: در حال حاضر با احتساب بهره هاى متعلقه و تاخير در بازپرداخت حجم این بدهی به 164 ميليون دلار افزایش یافته است.

رویدادهای اخیر ایران در کتاب‌های درسی کانادا

به نوشته سایت ایرانتو در کانادا، در حالی که هنوز یک ماه از شروع سال تحصیلی جدید در کانادا نگذشته، تحلیل رویدادهای اخیر ایران و بحث انتخابات ریاست جمهوری، به محتوای درس دانش اجتماعی مدارس ابتدایی این کشور، اضافه شده است.

موضوع "اغتشاش در ایران" یا (Turmoil in Iran) از جمله مباحثی است که با همکاری موسسه ای بنام Critical Thinking Consortium (TC²) تهیه شده و به انعکاس دیدگاه ها و مواضع دولت کانادا درباره رویدادهای پس از انتخابات اخیر ایران می پردازد.

از آنجا که دانش آموزان مقطع ابتدایی در کانادا (کلاس های اول تا ششم) فاقد کتاب یا سرفصل های درسی یکسان هستند، معمولا اداره آموزش و پرورش مناطق مختلف، متناسب با سیاست های روز و تشخیص مسئولان، اقدام به انتخاب یا افزودن سرفصل های درسی کرده و آنها را به صورت جزوه در اختیار مدارس قرار می دهند.

در مقاله مذکور، ابتدا اشاره ای گذرا به روابط غرب با ایران از دوران دکتر مصدق تاکنون شده و سپس روند برگزاری انتخابات اخیر، اعتراض های مربوط به نتایج آن، درگیری های خیابانی و سایر رویدادهای مربوطه به زبان ساده و از زاویه سیاست خارجی این کشور تشریح شده است.


نظر شما :