بخارا (شماره 71)

۱۴ مهر ۱۳۸۸ | ۱۸:۵۹ کد : ۵۹۱۱ کتابخانه
هفتاد و یکمین شماره مجله فرهنگی بخارا با مطالبی از هوشنگ دولت آبادی، عزت الله فولادوند، محمدرضا شفیعی کدکنی و محمد صنعتی منتشر شد.
بخارا (شماره 71)

مجله بخارا (شماره 71)

به سردبیری علی دهباشی

بیش از 500 صفحه

در این شماره می خوانیم: سرمقاله، فلسفه، یاد استاد، نقد ادبی، ایران شناسی، تاجیکستان، تاریخ، کتاب و کتاب خوانی، آویزه ها، گفتگو، داستان و شعر، در غرب چه خبر؟، گزارش و...

سرمقاله این شماره بخارا را دکتر هوشنگ دولت آبادی با عنوان "گوشه امن" نوشته است. او در این یادداشت نگاهی می اندازد به مفهوم وطن، محدوده شخصی و زیست‌بوم انسان که موجب رشد و تحول و زمینه ساز رخدادهای تاریخی بسیار بوده است.

دکتر عزت الله فولادوند نیز ترجمه ای دارد از یکی از مهم ترین مقالات جورج اورول - نویسنده انگلیسی - با نام "نویسندگان و ایدئولوژی". موقعیت نویسندگان در عصر کنترل دولتی و حاکمیت نظام های ایدئولوژیک و نقد رژیم های سوسیالیستی بن مایه اصلی این مقاله خواندنی را تشکیل می دهد.

در بخش ایران شناسی به مطالبی از ایرج افشار (تازه ها و پاره های ایران شناسی) هاشم رجب زاده (بازیابی نزد امپراتور ژاپن پس از یک قرن) و تورج دریایی و سیما سلطانی (مشکلات مطالعه تاریخ جهان و ایران باستان) برمی خوریم.

"تاریخ، خاطره، افسانه" مقاله ای به قلم دکتر احمد اشرف است که در آن سه گونه ادبی تاریخ و خاطره و افسانه همراه با روش های وقایع نگاری، خاطره نویسی و اتوبیوگرافی نویسی بررسی شده است.

گفتگوی بلند سیروس علی نژاد با دکتر محمد صنعتی - منتقد ادبی و روان شناس - با موضوع "روشنفکری دهه 40" به بررسی جریان های فرهنگی و فکری ایران در یکی از پر افت و خیزترین دهه های معاصر کشور پرداخته است.

در غرب چه خبر؟ نوشته ایرج هاشمی زاده، گزارش کنفرانس میراث عمر خیام در دانشگاه لیدن هلند به قلم علی دهباشی، معرفی کتاب ها و نشریاتی از تاجیکستان از مسعود عرفانیان، معرفی نشریه مطالعات ایرانی نوشته یاسمین ثقفی و معرفی و نقد چند کتاب از دیگر بخش های مجله بخاراست.


نظر شما :