اورشلیم پست مدعی شد

ایران خطرناک است

۱۴ مهر ۱۳۸۸ | ۲۲:۱۳ کد : ۵۹۱۰ اخبار اصلی
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر این باور است که او به این دلیل انتخاب شده است تا از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کند. اگر توافق با روسیه به نتیجه برسد، دلایل او به خاطر دولت باید تغییر کند.
ایران خطرناک است

دیپلماسی ایرانی: اجازه بدهید فرض را بر این بگیریم که ایران فردا اعلام کند که آماده است تا در خاک روسیه غنی‌سازی کند و به تمام تعهدات سازمان ملل در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود عمل کند و به ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد تا از تاسیسات هسته‌ای آن بازرسی کنند.

درحالی که امریکایی‌ها، روس‌ها و اروپایی‌ها سعی دارند با شور و شوق موفقیت دیپلماتیک خود را نشان دهد، اسرائیل تنها با سوال خود برجای مانده است – آیا اسرائیل می‌تواند در همسایگی خود با ایران هسته‌ای زندگی کند؟

روز دوشنبه، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که توافقنامه برای همکاری تهران با 6 قدرت جهان برای غنی‌سازی اورانیوم ایران توسط روسیه صورت گرفته است.

بحثی که در اسرائیل مطرح است این است که آیا چنین توافقی را اسرائیل می‌پذیرد. ایران درحال حاضر می‌داند که چگونه سلاح هسته‌ای تولید کند. ایران موشک‌های بالیستیک دور برد دارد و اورانیوم غنی شده این کشور می‌تواند به شکاف اتمی منجر شود.

با توجه به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، ایران در حال حاضر دارای یک تن اورانیوم غنی شده با خلوص پایین است که با آن می‌توان 25 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با درجه بالا تولید کرد که برای ساخت یک بمب کافی است.

سوال این است که آیا اسرائیل می‌تواند با چنین وضعیتی زندگی کند؟ یعنی در شرایطی که ایران دانش ساخت بمب را دارد اما به دلایل سیاسی و دیپلماتیک تصمیم دارد چنین کاری نکند.

چنین موقعیتی مانند موقعیت ژاپن است، که می‌تواند به سرعت سلاح هسته‌ای خود را توسعه دهد اما به دلایل متفاوت چنین نمی‌کند که یکی از این دلایل هم تاریخ جنگ جهانی دوم است، اما از سوی دیگر ژاپنی‌ها تحت چتر حمایتی امریکا قرار دارند.

با توجه به آنچه رئیس موساد می‌گوید اسرائیل نمی‌تواند شرایط غنی سازی اورانیوم ایران در روسیه را بپذیرد.

وی روز دوشنبه اعلام کرد که اسرائیل مشکلاتی برای پذیرفتن این شرایط دارد.

ایران پذیرفته است تا درهای تاسیسات هسته‌ای خود را به روی آژانس باز کند تا در این ارتباط با شفافیت عمل کرده باشد. چنین تصمیمی مورد تمجید فراوان دولت اوباما قرار گرفته است که به شدت به دنبال یک راه حل دیپلماتیک می‌گردد. به ویژه اینکه در حال حاضر مشکلات عدیده‌ای از جمله کره شمالی، عراق و افغانستان را پیش رو دارد.

اما در اسرائیل این ایده وجود دارد که با وجود تمام این شرایط این احتمال همچنان وجود دارد که ایران بخواهد سلاح‌های هسته‌ای تولید و آنها را توسعه دهد.

اکنون در اسرائیل از یک سو عده‌ای حضور دارند که در هفته‌های اخیر لحن سخنان خود را کمی آرام‌تر کرده‌اند. ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرده است که ایران تهدیدی برای اسرائیل نیست اما این کاملا به شرایط کنونی و حرکت‌های دیپلماتیک اوباما بستگی دارد.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر این باور است که او به این دلیل انتخاب شده است تا از هسته‌ای شدن ایران جلوگیری کند. اگر توافق با روسیه به نتیجه برسد، دلایل او به خاطر دولت باید تغییر کند.


نظر شما :