در یک اقدام ناگهانى سوريه سفر عباس به دمشق را لغو کرد

۱۴ مهر ۱۳۸۸ | ۱۲:۵۹ کد : ۵۸۹۱ اخبار اصلی
دولت سوریه در اعتراض به اقدام حکومت خودگردان فلسطینی برای پس گرفتن اعتراض خود از سازمان ملل بر سر انجام جنایت های جنگی اسرائیل در جنگ اخیر این رژیم در غزه و تلاش برای به تعویق انداختین رای گیری بر سر گزارش ریچارد گلدستون سفر محمود عباس به دمشق را لغو کرد.
در یک اقدام ناگهانى سوريه سفر عباس به دمشق را لغو کرد

دیپلماسی ایرانی: پس از تعویق زمان رای‌گیری برای گزارش ریچارد گلدستون نماینده سازمان ملل و سرپرست پرونده بررسی جنایات غزه و عقب‌نشینی حکومت خودگردان فلسطینی از شکایت خود از اسرائیل، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در اعتراض به این کوتاهی حکومت خودگردان سفر محمود عباس رئیس این حکومت به دمشق را لغو کرد.

دمشق با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد، دولت در روز سفر عباس مشغولیت‌های اداری دارد و نمی‌تواند میزبان محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی باشد. بنا بود عباس عصر دوشنبه وارد دمشق پایتخت سوریه شود.  

روزنامه سوری الوطن گزارش داد، گفته می‌شود حکومت خودگردان تقاضا کرده بوده که رای‌گیری بر سر گزارش ریچارد گلدستون به تعویق بیفتد. در پی این اقدام دولت سوریه نیز در اعتراض سفر عباس را به دمشق لغو کرد.

پیش از این رهبران تشکیلات خودگردان فلسطینی دست به تلاش‌های گسترده‌ای زدند تا شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را وادار به صدور قطعنامه‌ای در محکومیت اسرائیل کنند. اما روز پنجشنبه اول اکتبر اعلام شد که رهبری فلسطین در آستانه تشکیل نشست شورای حقوق بشر تلاش‌های خود را متوقف ساخته است.

روزنامه‌های اسرائیلی گزارش دادند که مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطینی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که برای بررسی در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد تهیه کرده بودند، پس گرفتند. گرچه یک سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطینی این گزارش را تکذیب کرد.

گفته می‌شود دولت امریکا برای پس گرفتن قطعنامه بر رهبری حکومت خودگردان فلسطین فشار آورده است. دولت امریکا معتقد است که تصویب قطعنامه‌ای علیه اسرائیل می‌تواند از سرگیری مذاکرات صلح میان اسرائيل و فلسطین را دشوار کند.

یک روز پیش از تشکیل نشست فصلی شورای حقوق بشر سازمان ملل بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائيل هشدار داد که تصویب قطعنامه‌ای در این شورا ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به روند صلح خاورمیانه وارد خواهد ساخت.


نظر شما :