امارات غنى‌سازى در خاک خود را ممنوع کرد

۱۴ مهر ۱۳۸۸ | ۱۳:۱۳ کد : ۵۸۸۶ اخبار اصلی
امارات متحده عربی با تصویب قانون جدیدی هر گونه استفاده مجدد از تفاله‌های هسته‌ای یا راه‌اندازی مرکز غنی سازی اورانیوم در خاک این کشور را ممنوع اعلام کرد.
امارات غنى‌سازى در خاک خود را ممنوع کرد

دیپلماسی ایرانی: امارات متحده عربی با تصویب قانون جدیدی هر گونه استفاده مجدد از تفاله‌های هسته‌ای یا راه‌اندازی مرکز غنی سازی اورانیوم در خاک این کشور را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، شیخ خلیفه بن زاید امیر امارات با صدور این دستور استفاده از انرژی هسته‌ای را صرفا برای مقاصد صلح‌آمیز مجاز دانست و هر گونه استفاده‌ای غیر از آن را ممنوع اعلام کرد.

به نظر می‌رسد لحن موجود در بیانیه این دستور این قانون برای جلب نظر مساعد سازمان انرژی اتمی صادر شده و از این سازمان خواسته شده با صدور این دستور از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای امارات حمایت شود. امیر امارات هدف از صدور این بیانیه را تحقق یافتن امنیت، امنیت هسته‌ای و امنیت انرژی و همچنین ایمن سازی کشور از اشعه‌های احتمالی ساخت این گونه مراکز عنوان کرد.

در بیانیه‌ صادر شده از سوی دفتر امیر امارات بر حفظ امنیت کارکنان فعال در بخش هسته‌ای نیز تاکید شده است.

در بیانیه امیر امارات همچنین بر محاکمه کسانی که از قوانین مرتبط با این دستور سرپیچی کنند به اشد مجازات تاکید شده و آمده است که هر گونه تجارت، داد و ستد یا استخدام مواد هسته‌ای در خارج از مرزهای امارات ممنوع است و با متخلفین به شدت برخورد خواهد شد.

امارات متحده عربی در سال گذشته میلادی قراردادی را با فرانسه به امضا رساند که بر اساس آن این کشور برای امارات متحده عربی رآکتور هسته‌ای برای تولید برق احداث می‌کند.

کشورهای عربی به دلایل مختلف از هسته‌ای شدن ایران در وضعیت فعلی واهمه دارند و معتقدند ایران هسته‌ای باعث تقویت جایگاه ایران در منطقه شده و این می‌تواند از وزنه و جایگاه کشورهای عربی بکاهد.


نظر شما :