حمله اسر ائيل به ايران به مثابه اعلام جنگ به عراق است

۰۹ مهر ۱۳۸۸ | ۲۳:۲۴ کد : ۵۸۴۵ اخبار اصلی
نماينده ائتلاف کردها در عراق اعلام کرد، در صورتی که اسرائیل بخواهد تاسیسات هسته‌ای ایران را با استفاده از حریم هوایی عراق هدف قرار دهد به معنای اعلام جنگ با عراق است و ما برخورد می‌کنیم.
حمله اسر ائيل به ايران به مثابه اعلام جنگ به عراق است

دیپلماسی ایرانی: بحث احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران این روزها بحث داغ بسیاری از محافل سیاسی شده است. این احتمال زمانی قوت یافت که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به مسکو رفت و در آنجا با همتایان روسی‌اش درباره احتمال حمله نظامی به ایران سخن گفت. این سفر از آنجا که مخفیانه انجام شد و حتی بسیاری از سران اسرائیلی از آن بی‌خبر بودند بر حساسیت‌ها افزود.

پس از قوت گرفتن این احتمال موضع‌گیری‌ها علیه این نیت احتمالی اسرائیل افزایش یافت. حتی در خبرها آمده بود که برژینسکی مشاور نزدیک کاخ سفید به اسرائیل هشدار داده است، در صورتی که بخواهد به ایران حمله کند امریکا به شدت واکنش نشان خواهد داد و چون احتمالا از خاک عراق استفاده خواهد کرد، می‌تواند جنگنده‌های آن را در خاک عراق هدف قرار دهد.

در این میان موضع عراقی‌ها نیز در خور توجه است. چند روز پیش جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق در نیویورک در میان خبرنگاران حاضر شد و گفت: «تحریم علیه ایران جواب نمی‌دهد و ما با هر گونه برخورد قهرآمیز غرب با تهران مخالفیم.»

طالبانی حتی غرب را متهم کرد که تا کنون مذاکرات جدی با تهران انجام نداده و نتوانسته تهران را راضی نگه دارد.

در همین رابطه و در تازه‌ترین موضعگیری عراقی‌ها در برابر جنگ‌طلبی اسرائیل علیه ایران، محسن السعودون نماینده ائتلاف کردها در مجلس عراق درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران از طریق خاک عراق گفت: «اسرائیل نمی‌تواند از خاک عراق برای هدف قرار دادن نیروگاه‌های هسته‌ای ایران استفاده کند و اگر اسرائیل تصمیم گرفت دست به چنین کاری بزند این به معنای اعلام جنگ به عراق نیز هست و ما از این گونه کارها اجتناب می‌کنیم.»

وی همچنین گفت: «ما نظام جهانی داریم و بر تمام دنیا روابط جهانی حاکم است و نظارت سازمان ملل وجود دارد. غیر ممکن است اسرائیل بخواهد جنگنده‌هایش را از فضای عراق عبور دهد بدون این که موافقت بغداد را جلب کند. حال این حریم در کردستان باشد یا در هر جای دیگری از عراق، فرقی نمی‌کند. حریم هوایی عراق از شمال تا جنوبش متعلق به تمام عراقی‌ها است و هیچ کس نمی‌تواند نه در کردستان و نه در بغداد حقوق عراق را زیر پا بگذارد.»   


نظر شما :