آيا سپر دفاع موشکى امريکا مى‌تواند به آذربايجان برود؟

۰۵ مهر ۱۳۸۸ | ۲۱:۴۴ کد : ۵۸۰۷ اخبار اصلی
پس از انصراف امریکا از استقرار سپر دفاع موشکی در شرق و مرکز اروپا و هم‌زمان انصراف روسیه از استقرار سپری مشابه در مرزهای خود با اروپا در منطقه کالینگراد، امریکایی‌ها در تلاشند این سامانه‌ها را در نقاطی شرقی‌تر از اروپا مستقر کنند.
آيا سپر دفاع موشکى امريکا مى‌تواند به آذربايجان برود؟

دیپلماسی ایرانی: پس از انصراف امریکا از استقرار سپر دفاع موشکی در شرق و مرکز اروپا و هم‌زمان انصراف روسیه از استقرار سپری مشابه در مرزهای خود با اروپا در منطقه کالینگراد، امریکایی‌ها در تلاشند این سامانه‌ها را در نقاطی شرقی‌تر از اروپا مستقر کنند.

به گفته منابع خبری اکنون کارشناسان روسی و امریکایی مشغول بررسی مکان پیشنهادی روسیه در آذربایجان موسوم به قبله هستند.این پایگاه به ایران نزدیکتر است و روسیه که آن را در اجاره دارد به امریکا استفاده مشترک را پیشنهاد داده است. پایگاه راداری قبله در۱۸۰ کیلومتری باکو واقع است و قادر است پرتاپ موشک‌های قاره‌پیما را در بخش عمده‌ای از آسیا و اقیانوس هند ردگیری ‌کند و مناطق وسیعی را حتی خارج از مرزهای ایران رصد کند.

براساس توافقنامه سال ۲۰۰۲ میلادی میان روسِیه و آذربایجان این پایگاه برای مدت ۱۰ سال در اجاره‌‌ روس‌ها قرارگرفته است. بنابراین مشارکت هر دولت یا کشور ثالثی نیاز به موافقت باکو دارد. با توجه به روابط حسنه جمهوری آذربایجان با ایالات متحده امریکا، کارشناسان معتقدند که مقامات باکو از مشارکت امریکا در بهره‌برداری از پایگاه قبله استقبال خواهند کرد.

از طرفی به نظر می‌رسد چشم‌پوشی امریکا از استقرار سپر دفاع موشکی در شرق اروپا، واشنگتن و مسکو را به یکدیگر نزدیک کرده است. این نزدیکی پس از اعلام ساخت دومین مرکز غنی سازی اورانیوم در ایران بیشتر نمایان شد. به گونه‌ای که روسیه رفته رفته زمزمه موافقتش با غرب بر سر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را سر داده است.

در همین رابطه فیلیپ کویل دستیار رئیس سابق پنتاگون و مشاور مرکز اطلاعات دفاعی در واشنگتن در مصاحبه با خبرگزاری ترند نیوزجمهوری آذربایجان، گفته است: «مسئله‌ استفاده مشترک امریکا و روسیه از پایگاه رادارهوایی قبله آذربایجان هنوز مطرح است و ممکن است امریکا روسیه به زودی در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند. شاید هم استفاده مشترک از پایگاه رادار هوایی قبله آذربایجان و آرماویرد روسیه ممکن شود.»

در این میان برخی نیز به مثمر ثمر بودن از استفاده از این رادار شک و شبهه وارد ساخته‌اند. براساس نتایج مطالعات مقدماتی کارشناسان ناتو که پیش از این انجام گرفته بود، پایگاه راداری قبله به دلیل نزدیکی زیاد به عوامل تهدیدات احتمالی نمی‌تواند به اندازه کافی مؤثر شود.

برخی از کارشناسان نیز بر سر استفاده مشترک امریکا و روسیه از پایگاه قبله تردید دارند. به اعتقاد آنها پوتین با پیشنهادی که درباره‌ استفاده مشترک پایگاه قبله به امریکا داد، هدفش این بود که دلیلی عنوان کند تا اوباما از برنامه‌ دفاع موشکی در اروپا صرف ‌نظر کند. پوتین با این تاکتیک می‌خواست ثابت کند، جایگزینی برای سیستم دفاع موشکی اروپا وجود دارد.

برخی کارشناسان نیز به فرسوده بودن پایگاه قبله اشاره کرده‌اند و می‌گویند، پایگاه راداری قبله در آذربایجان متحرک نیست و شعاع خاصی را پوشش می‌دهد. همچنین از لحاظ تکنیکی نیز فرسود و کهنه است.


نظر شما :