تأثیر خبر دومین سایت غنی‌سازی بر نشست 1+5

۰۵ مهر ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۱ کد : ۵۸۰۱ اخبار اصلی
یادداشتی از علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی.
تأثیر خبر دومین سایت غنی‌سازی بر نشست 1+5

اقدام جمهوری اسلامی ایران در اعلام خبر راه‌اندازی دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم کاملاً منطبق بر مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عهدنامه NPT است برطبق ماده 4 معاهده NPT کشورهای عضو از حق برابری هسته‌ای برخوردارند و می‌توانند در چارچوب مقررات آژانس و اهداف صلح‌آمیز فعالیت کنند . کشورهای دارنده دانش هسته‌ای هم موظفند که دانش خود را در اختیار آنها قرار دهند و به آنها در دستیابی به دانش و فناوری هسته‌ای کمک کنند.

در مقررات آژانس اذعان شده که غنی‌سازی اورانیوم جزو این حقوق است و کشورهای عضو موظفند که شش ماه قبل از تزریق گاز موضوع را به آژانس بین‌المللی اطلاع دهند.

جمهوری اسلامی ایران هم با هدف اعتمادسازی و شفاف‌سازی هر چه بیشتر و به منظور آگاه کردن آژانس از روند فعالیت‌های هسته‌ای جدید، ساخت و راه‌اندازی دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم را به جای 6 ماه، 18 ماه قبل ازشروع فعالیت به آژانس اطلاع داد و آژانس هم ازاین اقدام ایران تشکر و قدردانی کرد.

بنابراین فعالیت‌های هسته‌ای ایران همانطور که بارها اعلام شده است کاملاً منطبق بر مقررات آژانس بوده است ولی کشورهای 1+5 بدون توجه به این مسائل و بدون توجه به مقررات آژانس فضاسازی‌های غیر اصولی و غیرمنطقی را در مقابل اعلام این خبر انجام دادند.

آمریکا و کشورهای حامی آن چون انگلیس و فرانسه اگر انتظار دارند ایران درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای خود به آنها گزارش دهند، باید بدانند که این جزو وظایف کشورهای عضو تعریف نشده است. کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها در مقابل آژانس مسئول هستند و باید گزارش روند فعالیت‌هایشان را تنها به آژانس اطلاع دهند.

جمهوری اسلامی ایران هم تاکنون به این مقررات پایبند بوده است و آژانس را در جریان کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران قرار داده است.

بنابراین فضاسازی‌هایی که با طراحی و فشار صهیونیست‌ها صورت گرفته است، کاملاً مردود است. از آمریکا، انگلیس و فرانسه و سایر اعضای گروه 1+5 انتظار می‌رود اولاً از مقررات آژانس مطلع باشند و سپس موضع‌گیری کنند، ثانیاً به آن پایبند باشند چرا که جمهوری اسلامی هیچگاه فراتر از مقررات آژانس عمل نکرده است.

البته ما تجربه اینگونه واکنش‌ها و دروغ‌پردازی‌ها و جوسازی‌ها را از سوی این کشورها داریم، از این لحاظ برای اینکه فعالیت‌های هسته‌ای مورد سوءاستفاده آنها قرار نگیرد، تاکنون در چارچوب مقررات آژانس عمل کرده‌ایم. بنابراین باتوجه به اینکه در آستانه مذاکره ایران با گروه 1+5 هستیم، اعلام این خبر را از دو جنبه می‌توان بررسی کرد. اگر ملاک را قضاوت آژانس و نظارت کارشناس آن بدانیم، همانطور که آژانس اقدام ایران را در راستای شفاف‌سازی و اعتماد سازی دانست و تشکر کرد پس باید تأثیر مثبتی در روند مذاکرات بگذارد اما اگر اسرائیل و عواملشان بخواهند از این مسئله سوءاستفاده کنند، باید منتظر تأثیرات منفی این خبر بر روند مذاکرات ایران با گروه 1+5 باشیم.

به هر حال گروه 1+5 هم باید بداند که مذاکرات باید مبتنی بر مقررات بین‌المللی آژانس باشد نه بر اساس فضاسازی‌ها و جوسازی‌های چند کشور نظیر آمریکا و انگلیس. از البرادعی و همین‌طور آقای امانو مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم انتظار می‌رود براساس نظرات کارشناسانه و فنی‌ و به دور از فشارهای سیاسی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کنند.

منبع: روزنامه خبر


نظر شما :