ایران همکاری کند، استقبال می‌کنیم

۰۵ مهر ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۴ کد : ۵۷۹۸ اخبار اصلی
این نرمش غرب در برابر اقدامات جدید ایران نه تنها نمی‌تواند دائمی یا بلند مدت باشد بلکه صرفا در مقابل اظهار همکاری تهران برای فراهم سازی بسترهای نظارتی آژانس از این تاسیسات ابراز شده است...
ایران همکاری کند، استقبال می‌کنیم

امریکا از این خبر که ایران قصد دارد به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از مرکز غنی سازی جدیدش را بدهد استقبال کرده و خواهان همکاری کامل ایران با آژانس شده است.

یک روز بعد از اظهار شگفتی و ابراز نگرانی کشورهای غربی و به خصوص اسرائیل از خبر ساخت تاسیسات جدید غنی سازی در ایران که به دنبال لحن تند و جدی کشورهای عضو دائم شورای امنیت در مورد فرصت‌های از دست رفته در برابر فعالیت‌های این کشور منتشر و ذهن غرب را به خود مشغول کرد، شاهدیم که لحن نگران کشورهای غربی در این ارتباط تا حدودی تلطیف شده و اقدام تهران برای برنامه ریزی بازدید آژانس از تاسیسات جدید مورد استقبال قرار گرفت.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مقابل واکنش‌های گسترده کشورهای اروپایی، امریکا و اسرائیل اظهار کرد که تهران برای بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برنامه‌ریزی کرده و زمان این بازدیدها را اطلاع خواهد داد، در عین حال به عقیده وی مقامات تهران از برآشفتگی غرب به دلیل انتشار خبر تاسیسات جدید غنی سازی ایران دچار حیرت شده‌اند همان طور که محمود احمدی نژاد هم اقدام ایران در اطلاع پیش از موعد ساخت این تاسیسات را مستحق تشویق از سوی جامعه بین المللی می‌داند.

صالحی همچنین تاکید دارد که ایران در مورد نوع سانترفیوژهای جدید خود نیز اطلاع رسانی خواهد کرد، به نظر می‌رسد که تهران امید دارد با این اقدامات شفاف کننده و اعتماد ساز، فضای مذاکرات آتی و نوع نگرش اروپا و امریکا نسبت به فعالیت‌ها و برنامه‌هایش را تغییر دهد.

در همین راستا دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا هم بر پا برجا بودن راهکار دیپلماتیک در برابر تهران تاکید کرد و گفت: "هیچ انسان عاقلی، بدون نگرانی واقعی درصدد حمله به ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور نخواهد بود." او کشورش را در یافتن راه حلی دیپلماتیک برای این برنامه صد درصد متعهد دانست.

باید توجه داشت که این نرمش غرب در برابر اقدامات جدید ایران نه تنها نمی‌تواند دائمی یا بلند مدت باشد بلکه صرفا در مقابل اظهار همکاری تهران برای فراهم سازی بسترهای نظارتی آژانس از این تاسیسات ابراز شده است و می‌تواند با هر تغییر سیاست از سوی تهران به شکل اول یعنی اظهار نگرانی و زمینه‌سازی برای افزایش فشارها و پیش بینی گزینه‌های تهدید کننده باز گردد.

این در حالی است که اسرائیل با انعکاس خبر تاسیسات جدید غنی سازی در ایران فرصت را برای تاکید بر حقیقت ادعاهایش در مورد خطر بالقوه ایران در منطقه و پیشرفت این کشور در مسیر دست یابی به تکنولوژی ساخت سلاح‌های هسته‌ای مغتنم شمرده و برنامه‌های ایران برای همکاری بیشتر با آژانس در این باره، تاثیری بر مواضع تند این کشور نداشته است.

وزیر خارجه اسرائیل علاوه بر این که هدف ساخت این تاسیسات را صرفا بهره بردای نظامی می‌داند، در ارتباط با واکنش کشورهای غربی نسبت به اقدامات جدید ایران معتقد است: "هیچ کس نمی‌خواهد واقعیت را بپذیرد و مثل همیشه همه سعی می‌کنند این رژیم خشمگین را آرام کنند."

حال در چنین شرایطی که غرب سعی دارد با کوچکترین چراغ سبز ایران برای همکاری، باور کارآمدی دیپلماسی در پیچیدگی‌های هسته‌ای ایران را در خود حفظ کند و تل آویو بر موج تهدید آفرینی ایران دامن می‌زند باید دید مذاکرات اول اکتبر چه دست آوردهایی خواهد داشت و تهران چگونه از این فرصت برای کاهش فشارها بهره خواهد گرفت.

اهمیت اعلام همکاری ایران برای توسعه بازرسی‌ها و باز کردن درهای تاسیسات جدید بروی بازرسان پیش از آغاز مذاکرات در این است که فضای مذاکره با تکیه بر تمایل ایران به همکاری شکل می‌گیرد اما نمی‌توان نگرانی نهادینه شده برخی اعضای گروه 1+5 از ابعاد آن‌چه که آنها فریب‌کاری ایران می‌نامند را در طول مذاکرات و نتیجه آن نایده گرفت. 


نظر شما :