متاسفيم که سارکوزى رئيس‌جمهور فرانسه است

۰۴ مهر ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۲ کد : ۵۷۹۳ اخبار اصلی
گزیده ای از گفت و گوی محمود احمدی نژاد با لری کینگ.
متاسفيم که سارکوزى رئيس‌جمهور فرانسه است

رييس‌جمهورى در‌گفت‌و‌گويى با لرى کينگ مجرى شبکه تلويزيونى سى‌ان‌ان آمريکا و در واکنش به اظهارات سه مقام غربى درباره برنامه هسته‌اى ايران گفت:همه فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران تحت نظارت آژانس بين المللى انرژى اتمى است و ما بايد به آژانس خبر بدهيم نه به سران سه کشور.

به گزارش ايلنا‌،‌محمود احمدى‌‌نژاد در اين گفت‌وگو که بامداد شنبه (‌عصر جمعه به وقت نيويورک‌) انجام شد؛‌گفت: من نمى‌دانم آقاى باراک اوباما به چه چيزى اشکال گرفته است؟ اعضاى آژانس تابع يک سرى قوانين و مقررات هستند و بايد شش ماه قبل از تزريق به تاسيسات هسته‌اى خود‌, آژانس را مطلع کنند که ما 18 ماه قبل به اطلاع رسانده‌ايم.

رئيس‌جمهورى اظهارداشت:کسى که بيش از تعهداتش عمل مى کند بايد تشويق شود و آقاى اوباما اشتباه کرده و اين مغاير با صحبت‌هايش در روز اول مجمع عمومى سازمان ملل بود که گفته بود نبايد کشورها را بدون قضاوت متهم کرد.

احمدى نژاد در ادامه تاکيد کرد : اظهارات نيکلا سارکوزى رئيس جمهورى فرانسه و گوردون براون نخست وزير انگليس فاقد ارزش است و براى ما اهميتى ندارد. اگر آنان عرضه دارند مشکل خود را حل کنند ، آنها چه کاره هستند‌.‌ما عضو آژانس هستيم نه تابع آنها.

رئيس جمهورى گفت: آنان هنوز در خيالات استعمارگرى هستند براى ما مهم نيست که چه چيزى مى گويند اما صحبت‌هاى اوباما مهم است و انتظار نداشتيم کمتر از 48 ساعت تعهداتشان را نقض کنند ايشان تعهد کرده بود،تغييرات ايجاد کنند.

وى اظهارداشت: اوباما مى‌خواهد حيثيت آمريکا را احيا کند،اما اين سخنان اخير او کاملا غيرمنطقى بود.

مجرى سى‌ان‌ان پرسيد اگر اينها عليه شما متحد شوند چه عکس العملى نشان مى‌دهيد.
احمدى نژاد جواب داد: کسى يادش نمى‌رود که چطور تونى‌بلر،بوش را به اقدام عليه ايران ترغيب مى‌کرد،ولى چه اتفاقى افتاد,‌‌اتفاقى نيافتد .

وى افزود: در بحث تحريم هم بايد گفت که هرکس ايران را تحريم کند خودش تحريم خواهد شد و از سوى ديگر چطور مى‌شود هم شعار تجارت آزاد داد و هم تحريم .

رييس‌جمهورى تصريح کرد: ايران کشور بزرگ و قدرتمند است و کسى نمى‌تواند آن را تحريم کند،سخنان سارکوزى فاقد ارزش است و متاسفيم رييس‌جمهورى فرانسه است.

احمدى نژاد در جواب اين سوال که آيا از حمله احتمالى اسرائيل به تاسيسات خود نگران نيستيد،گفت که ايران يک کشور بزرگ است و رژيم صهيونيستى کوچکتر از آن است که بتواند به حريم ايران تجاوز کند.

وى تاکيد کرد: ممکن است اسرائيل بخواهد حمله کند،اما پاسخ ما پشيمان کننده خواهد بود و ما مطمئن هستيم که اين اشتباه را مرتکب نخواهد شد.

رئيس‌جمهورى در پاسخ به پرسش‌هاى مجرى سى‌ان‌ان درباره حوادث پس از انتخابات ايران اظهارداشت:بيشتر کسانى که دچار حادثه شدند از طرفداران دولت بودند و نه مخالفان آن و البته برخى انگليسى‌ها و آمريکايى‌ها هم دخالت کردند و اشتباه کردند.

وى در جواب سوالى راجع به فرايند قانونى محاکمه متهمان آشوب‌هاى اخير گفت : همه متهمان وکيل داشتند و به اشتباهات خود اعتراف کردند و در خود آمريکا آيا مى‌دانيد 3 ميليون و 600 هزار نفر زندانى هستند .

احمدى نژاد افزود:در کشور ما دستگاه قضايى مستقل است و هر‌کس از قانون تخلف کند دستگاه قضايى با او برخورد مى‌کند . مگر در کشور شما رئيس جمهورى مى تواند به دستگاه قضايى دستور بدهد.

وى در جواب اين سوال که آيا موسوى هم دستگير خواهد شد گفت اين مربوط به قوه قضاييه است،قاضى مستقل است و در قانون اساسى ايران همه در برابر قانون برابر هستند.

مجرى سى‌ان‌ان گفت که نخست وزير اسرائيل از شما بخاطر انکار هولوکاست انتقاد کرد و من خودم يهودى هستم و هيتلر يهوديان را کشته است که احمدى نژاد پاسخ داد ،من معلم هستم و چند تا سوال مطرح کردم .هولوکاست در کجا اتفاق افتاده , توسط چه کسانى روى داده است.

از احمدى‌نژاد سوال شد آيا انکار مى‌کنيد 6 ميليون يهودى توسط آلمانى ها کشته شده‌اند ؟ که رييس جمهورى مجددا گفت: من معلم هستم من روزنامه نگارى نمى‌کنم، من سوال مى‌کنم ديگران پاسخ دهند ،گناه مردم فلسطين چيست که بايد هزينه کارهاى ديگران را آنها بپردازند چه ارتباطى با فلسطين دارد.

وى ادامه داد: در جنگ دوم جهانى 60 ميليون انسان کشته شدند و همه آنها انسان بودند حال چرا سياستمداران به آن توجه کردند چه ارتباطى ميان اين واقعه و شرايط موجود است و من مى‌بينم که از يک موضوع تاريخى براى نسل کشى مردم فلسطين استفاده کرده‌اند.


وى در جواب سوالى درباره وضعيت آمريکايى‌هايى که به طور غيرقانونى وارد ايران شده‌اند‌,‌گفت: طبق قانون به وضعيت آنها رسيدگى مى شود و من خوشحال نيستم که آنها در زندان هستند.

منبع: ایلنا

 


نظر شما :