مردم کردستان عراق خواهان رابطه با اسرائيل هستند

۰۲ مهر ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۷ کد : ۵۷۷۸ اخبار اصلی
در نظرسنجى سازمان پوينت، ۸/۶۴ درصد مردم کردستان مصرند که دولت کردستان به صورت علنی و بدون هیچ پنهان‌کاری‌ای اعلام کند که خواهان رابطه با اسرائیل است. به اعتقاد آنها این کار می تواند به تشکیل کشور مستقل کردستان کمک شایانی کند.
مردم کردستان عراق خواهان رابطه با اسرائيل هستند

دیپلماسی ایرانی: بر اساس نظرسنجی سازمان پوینت که به طور اختصاصی صرفا به نظرسنجی و مطالعات استراتژیک اختصاص دارد، یک سوم مردم کردستان عراق معتقدند باید دولت کردستان با اسرائیل رابطه برقرار کند. چرا که بر این باورند که رابطه کردستان با اسرائیل می‌تواند در پیشبرد طرح کشور مستقل کردستان جهشی ناباورانه ایجاد کند. به اعتقاد مردم کرستان اسرائیل به کردها به دیده یک هم‌پیمان استراتژیک می‌نگرد.

در این نظرسنجی که در پنج شهر شمال عراق یعنی شهرهای اربیل، سلیمانیه، کرکوک، دهوک و موصل انجام شده و هزار نفر را شامل می‌شود، نزدیک به 8/64 درصد کردها معتقدند که رابطه با اسرائیل برای آنها مفید است و دولت و ملت کردستان باید به سمت بهبود روابط با اسرائیل حرکت کنند. آنها به تهیه کنندگان این تظرسنجی گفته‌اند که دولت اسرائیل در موقعیت سخت و سرنوشت‌سازی برای نقش‌آفرینی در خاورمیانه به سر می‌برد چرا که یک پیمان استراتژیک با ایالات متحده امریکا و بیشتر کشورهای اتحادیه اروپایی دارد که این هم‌پیمانی جایگاهش را در خاورمیانه سخت کرده است. از این رو ایجاد یک رابطه استراتژیک با کردستان می‌تواند جایگاه این رژیم در خاورمیانه را تقویت کند.

این نظرسنجی همچنین فاش می‌کند که اخیرا شمار بسیاری از فرهنگیان و حتی شماری از سیاستمداران کرد با اصرار زیاد از دولتمردان خود خواسته‌اند که ضرورت ایجاد رابطه با اسرائیل را دریابند و به سمت بهبودی رابطه با این رژیم گام بردارند. آنها از دولتمردان کردستان خواسته‌اند که در این راه هیچ مخفی کاری‌ نکند و بدون هیچ پنهان کاری‌ای اعلام کند که خواستار رابطه با اسرائیل است و حتی از مواضع منفی برخی کشورهای منطقه به خصوص دولت بغداد که در برابر آن ممکن است اتخاذ کنند، نهراسد.

این گزارش همچنین می‌افزاید رقم قابل توجهی از شرکت کنندگان یعنی در حدود 3/71 درصد از آنها به طور قاطع قطع رابطه با اسرائیل را رد می‌کنند و معتقدند که چنین حرکتی به هیچ عنوان به نفع کردها نیست. 4/60 درصد نیز تاکید می‌کنند که این نوع رابطه باید علنی و شفاف باشد و نباید هیچ پنهان‌کاری‌ای در آن وجود داشته باشد. بسیاری از کردها معتقدند که چنین رابطه‌ای اکنون میان دولت کردستان با اسرائیل به طور مخفیانه وجود دارد و مصرند که این رابطه باید علنی شود. 4/61 درصد از شرکت کنندگان در این نطرسنجی نیز گفته‌اند که سرآغاز این روابط باید با مبادلات فرهنگی و اقتصادی آغاز شود.  


( ۱ )

نظر شما :