سیاست خارجی در کلام در کلام مسئولین

۰۳ مهر ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۶ کد : ۵۷۷۱ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
سیاست خارجی در کلام  در کلام مسئولین

رهبر انقلاب، رییس جمهور، سخنگوی وزیر خارجه، رييس سازمان انرژى اتمى، نماينده ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، رییس مجلس و چند تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته گذشته صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

بهانه تاسيس رژيم صهيونيستى يک دروغ و فساد است

محمود احمدى‌نژاد در پیش خطبه های نماز جمعه تهران گفت: عزيزان من! بهانه تاسيس رژيم صهيونيستى يک دروغ و فساد است؛ يک دروغ متکى به يک ادعاى غيرقابل استناد و افسانه‌اى؛ اشغال سرزمين فلسطين هيچ ارتباطى به ماجراى هولوکاست ندارد.

وی ادامه داد: هم ادعا فاسد است، هم بهانه فاسد است، هم دست‌اندرکاران و حاميان فاسد هستند. همه‌شان جنايتکاران تاريخى هستند؛ کسانى هستند که 500 سال دنيا را به استعمار کشيده‌ و چپاول کرده‌اند، تازه اگر ادعاى آنها را بپذيريم بايد آنان را به دادگاه بسپاريم و مجازات کنيم. امروز هم بهانه فاسد است، هم راهکار که اشغال سرزمين ديگران است يک فساد بزرگ است و هم اقدام‌کنندگان خود ظالم و فاسد هستند. معلوم است از اجتماع چند فاسد و چند فساد چه چيزى بيرون مى‌آيد. رژيم و جنايت‌کارانى بيرون مى‌آيند که هر کارى اراده کنند انجام مى‌دهند. اين رژيم صهيونيستى به معناى حقيقى کلمه يک شجره خبيثه است؛ همه ريشه و ساقه و برگ و برش جنايت و ظلم و فساد عليه بشريت است.

غربی ها بايد فورا و بدون معطلى از اين فرصت استفاده کنند

على‌اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در مصاحبه با واشنگتن پست با اشاره به مذاکرات قریب الوقوع ایران و 1+5 گفت: اين يک پنجره‌ فرصت واقعى جديد است که به وسيله ملت ايران باز شده است.

وى افزود: غربی ها بايد فورا و بدون معطلى از اين فرصت استفاده کنند.

طرح جدید آمریکا برای فلسطین طرحی موذیانه است

علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: دفاع از مردم مظلوم فلسطین علاوه بر وظیفه دینی با منافع ملی ما نیز در ارتباط است و هرگز نباید از این موضوع دست بکشیم.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنانش طرح جدید امریکا برای فلسطین را طرحی مذبوحانه و موذیانه توصیف کرد و گفت: این طرح یک نوع فریبکاری سیاسی برای حل مشکل شکست سیاسی اسرائیل است، این طرح ظاهری بزک کرده اما باطنی موذیانه دارد.

لاریجانی گفت: این طرح هویت اسلامی مسجدالاقصی را از بین برده و تنها از آن به عنوان یک اثر باستانی می سازد.

غرب به علت وجود اسرائیل در منطقه با فعالیت های هسته ای مخالفت می کند

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه با اعلام اینکه غرب به دنبال ایجاد اسراییلی با دانشی بالاتر از مسلمانان است، تصریح کرد: ایران در صورت کسب توان کامل تولید انرژی هسته‌ای، 200تا 300دانش روز دنیا را به دست خواهد آورد که این مسئله با فلسفه برتری اسراییل منافات دارد.

وی افزود: غرب تنها به علت وجود اسرائیل در منطقه با فعالیت های هسته ای مخالفت می کند که این امر را می توان به منزله اقدام کشورهای غربی علیه منافع ملی ایران تلقی کرد.

آقاى اوباما کسى است که اگر اراده بکند می تواند

محمود احمدی نژاد در گفتگو با شبکه ان بی سی گفت: آقاى اوباما با شعار تغيير وارد عرصه مديريت شدند ما هم از اين شعار استقبال کرديم مردم امريکا هم استقبال کردند ما فکر مى کنيم هم دنيا و هم سياست هاى امريکا نيازمند تغييرات جدى و اساسى هستند و اعلام هم کرديم اگر تغييرات اساسى اتفاق بيفتد استقبال مى کنيم و کمک مى کنيم که اين اتفاق بيفتد من فکر مى کنم آقاى اوباما کسى است که اگر اراده بکند که تغييراتى را ايجاد بکند گر چه با مشکلات سنگينى مواجه خواهد بود، اما مى تواند بخشى از آن چيزى را که اعلام کرده محقق بکند. توى اين هشت نه ماهى که ايشان به عنوان رييس جمهور هستند ما شاهد تغييرات جزيى در ادبيات سياسى هستيم و بعضى کارهاى معمولى که در جاى خودش مهم است اما کارى نيست که در مناسبات جهانى تاثير تعيين کننده داشته باشد اميدواريم که ايشان به سمت تغييرات اساسى حرکت بکنند ما هم منتظريم.

ايران براساس عقيده اسلامى توليد سلاح هسته‌اى را ممنوع مى‌داند

آیت الله خامنه ای ادعاى تلاش ايران براى توليد سلاح هسته‌اى را يکى ديگر از تهمت‌هاى دروغ و ناروا بر ضد نظام اسلامى برشمردند و افزودند: جمهورى اسلامى ايران براساس عقيده اسلامى و به صورت مبنايى توليد سلاح هسته‌اى و استفاده از آن را ممنوع مى‌داند و بر اين عقيده خود ايستاده است و اين مطلب را مسئولان امريکايى نيز مى‌دانند ولى در عين حال اين تهمت را در چارچوب سياست ايران‌هراسى تکرار مى‌کنند.

ايران از هر اقدامى که موجب خلع سلاح کشتار جمعى شود استقبال مى‌کند

حسن قشقاوى درباره موضع کشورمان پيرامون عقب‌نشينى امريکا از سامانه موشکى در شرق اروپا گفت: ايران از هرگونه اقدامات که موجب کاهش رقابت‌هاى تسليحاتى کلاسيک استقبال کرده و ما اميدواريم که قدرت‌هاى بزرگ براى جلوگيرى از آسيب‌رسانى به صلح و امنيت جهان و به دور از سياست‌هاى توسعه‌طلبى و سلطه‌گرايانه، سازوکارهاى جدى و واقعى را با نظام‌هاى موثر و شفاف نظارتى، طراحى و اجرا کنند.

سازمان ملل يکى از مهم‌ترين تريبون‌هاى جهانى است

علاءالدين بروجردى گفت: سازمان ملل يکى از مهم‌ترين تريبون‌هاى جهانى براى سخن گفتن با ساير ملل و دولت‌هاست و با توجه به حضور سران و نمايندگان کشورها، مجمع عمومى سازمان ملل به عنوان مهم‌ترين سازمان بين‌المللى، از نقش ويژه‌اى برخوردار است و به همين دليل هم اخبار آن بازتاب گسترده جهانى دارد.

رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با اشاره به سفر احمدی نژاد به نيويورک افزود: بنابراين مجمع عمومى سازمان ملل فرصت خوبى براى تبيين مواضع جمهورى اسلامى در زمينه‌هاى مختلف سياست خارجى است، به ويژه پس از ظلمى که به ملت ما و نظام جمهورى اسلامى ايران پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری وارد شد.

قفل خاورمیانه بدون ایفای نقش ایران همچنان بسته می ماند

یک نماینده مجلس با بیان اینکه قفل خاورمیانه بدون ایفای نقش و حضور ایران همچنان بسته خواهد ماند، یاد آور شد: حتی سیاست های تغییر رویکرد امریکا و شعار تغییر اوباما رئیس جمهور امریکا بدون حضور مثبت ایران به خصوص در منطقه معنایی ندارد و شکل نخواهد گرفت.

حشمت الله فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: باید واقعیات موجود و نقش ایران در منطقه برجسته شود و حاشیه ها را تعدیل کرده و مانع از آن شویم. سفر احمدی نژاد به نیویورک و سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی برای محقق ساختن این امر است.

هيچ قدرتى جرات تجاوز به ایران را نخواهد داشت

احمدی نژاد با تاکيد بر اينکه «دفاع مقدس ايران را بيمه کرد» افزود: هيچ قدرتى جرات نخواهد کرد در ذهن خود انديشه تجاوز به سرزمين و منافع ملت بزرگ ايران را بپروراند. لازم است تاکيد کنم هر دستى در هر نقطه‌اى از دنيا بخواهد عليه ملت ايران ماشه‌اى بچکاند قبل از اين اقدام توسط فرزندان ملت رشيد ايران از بازو قطع خواهد شد.

ما از تحریم ها استقبال نمی کنیم

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران اولین کشور جهان اسلام است که ماهواره به فضا پرتاب کرد، تکنولوژی کلونی حیوانات را انجام داد و در بحث انتشار و صدور کتاب نیز نقش بسزایی داشته است به طوری که احسان اوغلو می گفت "ایران بهشت کتاب است" اما ما دومین کشور جهان اسلام بعد از ترکیه هستیم که به تولید علم پرداخته ایم که به زودی آن را هم جبران خواهیم کرد لذا تحریم ها موثر هست اما دو جنبه سلبی و ایجابی دارد ضمن اینکه ما از تحریم ها استقبال نمی کنیم.

افرادى که کشته شدند از ديدگاه ها و سلایق مختلف بودند

احمدی نژاد در گفتگو با اسوشیتدپرس دولت های غربی را عامل و مقصر در حوادث اخیر ایران برشمرد و گفت: برخى دولت هاى خارجى هم در آن تحولات نقش داشتند و براى اطلاع شما مى گويم افرادى که کشته شدند از ديدگاه ها و سلایق مختلف بودند. برخى از سياستمداران امريکايى با مواضع غلط، عده اى را ترغيب به اغتشاش مى کنند و آنها را مقصر مى دانم. آنها خيلى کار بدى کردند اما ما کارى مى کنيم که از اين به بعد نتوانند دست به چنين کارهايى بزنند.


نظر شما :