مانور نظامی امریکا و اسرائیل و تمهیداتی برای جایگزینی سپر دفاع موشکی

۳۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۴:۰۶ کد : ۵۷۵۱ اخبار اصلی
مانور نظامی مشترک امریکا و اسرائیل که گفته می‌شود یکی از بزرگترین مانورهای نظامی واشنگتن و تلاویو در یک دهه اخیر خواهد بود، هشداری به صلح جهانی و امنیت منطقه تلقی می‌شود. همچنین هشداری مستقیم به تهران در آستانه آغاز مذاکرات کشورهای 1+5 خواهد بود.
مانور نظامی امریکا و اسرائیل و تمهیداتی برای جایگزینی سپر دفاع موشکی

دیپلماسی ایرانی: قرار است به زودی مانور نظامی مشترکی میان نیروهای هوایی اسرائیل و نیروهای دریایی ایالات متحده امریکا برگزار شود.

به گزارش روزنامه‌ الشرق الاوسط، هدف از این رزمایش سنجیدن توان نظامی اسرائیل و امریکا برای مقابله با حملات موشکی احتمالی از سوی ایران، سوریه، لبنان و نوار غزه علیه اسرائیل اعلام شده است.

این رزمایش در چارچوب طرح‌های جدید پدافند موشکی باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا صورت می‌گیرد. بر اساس این طرح‌ به جای استقرار سپر دفاع موشکی در شرق و مرکز اروپا، ناو‌های جنگی حامل سیستم‌های پدافند موشکی این وظیفه را برعهده می‌گیرند و به سوی منطقه گسیل می‌شوند.

به همین منظور ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل راهی ایالات متحده خواهد شد تا با همتای امریکایی خود رابرت گیتس ملاقات کند. اسرائیل احتمال می‌دهد در صورت حمله‌ نظامی به تأسیسات اتمی ایران با حملات تلافی‌جویانه‌ موشکی ایران رو به رو خواهد شد.

بر اساس ارزیابی رهبری نظامی اسرائیل در صورتی که تلاش‌های دیپلماسی بین‌المللی در مورد مهار برنامه اتمی ایران به موفقیت منجر نشود سناریوی رویارویی نظامی منتفی نخواهد بود.

این در حالی است که کرملین اعلام کرده، تلاویو به مسکو اطمینان داده که قصد حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران را ندارد.

دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه معتقد است که اسرائیل طرحی برای ضربه نظامی به جمهوری اسلامی ندارد. مدودف روز یکشنبه ۲۰ سپتامبر در مصاحبه با شبکه‌ خبری سی ان ان در این زمینه گفت: «شیمون پرز در سفری که در ماه اوت به روسیه داشته تضمین داده است که برنامه‌ای برای حمله به ایران نداشته باشد.»

مدودف به نقل از پرز مدعی شد که اسرائیل کشوری صلح‌جو است و طرحی برای حمله‌ نظامی به ایران ندارد.

مدودف همچنین بار دیگر تاکید کرد، حمله‌ نظامی به ایران بدترین چیزی است که می‌تواند رخ دهد.

وی در این باره گفت: «چنین چیزی واقعا فاجعه‌ای انسانی خواهد بود. شمار عظیمی از آوارگان را به دنبال خواهد داشت و آنگاه حس انتقام‌گیری ایران دیگر فقط متوجه اسرائیل نخواهد بود بلکه دیگر کشورها را نیز شامل خواهد شد.»

اسرائیل و غرب مدعی‌اند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است. این در حالی است که ایران به شدت این اتهام را رد می‌کند و بارها اعلام کرده هدفش از رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای تنها استفاده از صلح‌آمیز از این فناوری است.

بدین ترتیب مانور نظامی مشترک امریکا و اسرائیل که گفته می‌شود یکی از بزرگترین مانورهای نظامی واشنگتن و تلاویو در یک دهه اخیر خواهد بود، هشداری به صلح جهانی و امنیت منطقه تلقی می‌شود. همچنین هشداری مستقیم به تهران در آستانه آغاز مذاکرات کشورهای 1+5 با ایران بر سر پرونده هسته‌ای خواهد بود.

از سویی در صورتی که ایالات متحده امریکا بخواهد ناوهای جنگی خود را به جای سپر دفاع موشکی روانه آب‌های منطقه خاورمیانه کند، این نشان می‌دهد که واشنگتن رویکرد نظامی خود را نه تنها تعدیل نکرده بلکه سیستمی خشن‌تر و تهدیدآمیزتر را جایگزین سیستم سپر دفاع موشکی در خاک اروپا کرده است. این بدان معنا است که تهدید نظامی از اروپا به خاورمیانه منتقل شده و این بحران و تنش را در خاورمیانه بیش از پیش افزایش خواهد داد.


نظر شما :