پچپچه‌ها/ احمدی نژاد اراده اوباما را ستود/ چیستان‌های احمدی نژاد در آغاز سال تحصيلی

۳۰ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۲:۱۸ کد : ۵۷۴۶ اخبار اصلی
در این بخش: احمدی نژاد اراده اوباما را ستود، روز قدس از نگاه روزنامه های عربی، احمدی نژاد جواب کار خیر کرزی را داد، چیستان های احمدی نژاد در آغاز سال تحصيلى جديد.
پچپچه‌ها/ احمدی نژاد اراده اوباما را ستود/ چیستان‌های احمدی نژاد در آغاز سال تحصيلی

احمدی نژاد اراده اوباما را ستود

اوباما و احمدی نژاد هر دو در استفاده از یک شعار وجه مشترک دارند و آن شعار "ما می توانیم" است. حالا احمدی نژاد در گفتگویی که با ان بی سی انجام داده، از اراده باراک اوباما برای تغییر به گونه ای ستایش آمیز سخن گفته است.

او گفته است: آقاى اوباما با شعار تغيير وارد عرصه مديريت شدند ما هم از اين شعار استقبال کرديم مردم آمريکا هم استقبال کردند ما فکر مى کنيم هم دنيا و هم سياست هاى آمريکا نيازمند تغييرات جدى و اساسى هستند و اعلام هم کرديم اگر تغييرات اساسى اتفاق بيفتد استقبال مى کنيم و کمک مى کنيم که اين اتفاق بيفتد. من فکر مى کنم آقاى اوباما کسى است که اگر اراده بکند که تغييراتى را ايجاد بکند گرچه با مشکلات سنگينى مواجه خواهد بود، اما مى تواند بخشى از آن چيزى را که اعلام کرده محقق بکند. توى اين هشت نه ماهى که ايشان به عنوان رييس جمهور هستند ما شاهد تغييرات جزيى در ادبيات سياسى هستيم و بعضى کارهاى معمولى که در جاى خودش مهم است اما کارى نيست که در مناسبات جهانى تاثير تعيين کننده داشته باشد اميدواريم که ايشان به سمت تغييرات اساسى حرکت بکنند ما هم منتظريم.

احمدی نژاد جواب کار خیر کرزی را داد

وقتی حامد کرزی در بحبوحه اعتراض ها و ابهام های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایران، پیام تبریکی برای محمود احمدی نژاد فرستاد خیلی از رسانه های ایران و افغانستان، این اقدام را عجولانه توصیف کردند و پیام کرزی را واجد پیامی دیگر خواندند. آنها معتقد بودند که کرزی در قبال تبریک مهمی که برای همتای ایرانی اش فرستاده، از او توقع دارد که در جریان انتخابات افغانستان، وی را مورد حمایت قرار داده و یا کاری مشابه او انجام دهد.

محمود احمدی نژاد نیز همان کاری را کرد که کرزی انتظار داشت. در حالی که اعتراض ها به نتیجه اعلام شده در انتخابات افغانستان ادامه دارد و نهادهای نظارتی بین المللی نیز به بررسی های خود در این زمینه ادامه می دهند، احمدی نژاد با ارسال پیام تبریک به کرزی، او را ريیس جمهور افغانستان دانست.

محمود احمدى نژاد پنج شنبه در گفتگويی تلفنى با حامد کرزى ضمن تبريک پيشاپيش عيد سعيد فطر پيروزى وی را در انتخابات رياست جمهورى افغانستان تبريک گفت.

چیستان های احمدی نژاد در آغاز سال تحصيلى جديد 

رییس دولت در آستانه سال جديد تحصيلى دو پرسش را خطاب به دانش آموزان و فرهنگيان مطرح کرد.   

پرسشی اولی که او از فرهنگیان داشته، این است: اگر قدرت تفکر، تعقل، انديشه ورزى در يک انسان زنده و شکوفا نشود چه طور مى تواند علم بياموزد و آن را در خدمت کمال خود قرار دهد؟

وی از فرهنگيان خواسته است تا رابطه اين دو مقوله را تعريف کنند.

فرهنگیان باید درباره پرسش دوم احمدی نژاد تامل بیشتری بکنند؛ چرا که این سوال جنبه تشریحی دارد: هم اکنون 700 هزار معلم در سراسر کشور هستند که اگر هر کدام سه خط در اين باره بنويسند من در اين رشته دانشمند مى شوم.

احمدی نژاد سوال مربوط به فرهنگیان را برای دانش آموزان هم تکرار کرده و پرسیده است: رابطه علم با رشد، کمال و پيشرفت انسان چيست؟ آيا مى توان بدون علم به مراتب کمال انسانى دست يافت؟

و موضوع دومی که برای انشای سال جدید دانش آموزان طرح کرده، این است: پيامبران از چه طريقى راه کمال را در برابر انسان ها قرار دادند؟ و رابطه علم و انسانيت چه طور است؟

دانش آموزان می توانند با تدبر و تفکر در این موضوعات کلی، از هرگونه مطالعه غیر درسی و به خصوص خواندن کتب علوم انسانی بی نیاز شوند.

روز قدس از نگاه روزنامه های عربی

روزنامه النهار چاپ لبنان روز یکشنبه 20- 9- 2008 در مقاله ای به قلم احمد عیاش، حمله به محمد خاتمی رئيس جمهور سابق ايران در مراسم راهپيمايی روز جهانی قدس و به زمین انداختن عمامه او توسط برخی از طرفداران دولت ایران را به عنوان از بین رفتن مشروعیت نظام در ایران دانست.

به گزارش خبرگزاری هرانا، نويسنده با اشاره به سفر سال 2003 محمد خاتمی به لبنان، وی را قهرمان گفتگوی تمدن ها برشمرد و افزود: "آيا درست است کسانی که شش سال پيش در لبنان از خاتمی استقبال کردند اکنون وی را فراموش کرده باشند."

احمد عیاش سپس با انتقاد از موضع سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در این باره می افزايد: "سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان در مراسم روز قدس درجنوب لبنان از طريق ويدئو سخنرانی می کرد از آنچه چند ساعت قبل در تهران اتفاق افتاده بود اطلاع داشت اما نه تنها اشاره ای به این موضوع نکرد بلکه گفت مردم همه شهرهای ايران امروز به خيابان آمدند تا حمايت خود را از قدس فلسطين لبنان و غزه اعلام کنند ، ولی وی در سخنان خود آنچه را عناصر نظام بر سر اصلاح طلبان می آورند ناديده گرفت وحتی به شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران که درتهران سر داده شد، اشاره ای نکرد."

این نویسنده عرب لبنانی با ستایش از محمد خاتمى و همفکران وی آنان را شجاع خواند و نوشت: "آنان اميد را در دلها زنده می کنند ... عمامه امام موسی صدر در 31 اوت سال 1978 در ليبی به زمین انداخته شد اما اگر وی نيز حرف هايی همانند آنچه که اين روزها آزادمردان ايران می زنند عمامه وی را نیز ديروز در تهران به زمین می انداختند."

این نویسنده لبنانی در پایان مقاله خود روز 18 سپتامبر را که مراسم روز قدس در آن برگزار شد روز تهران نامید و تاکید کرد: "این روز اميد به آينده را بار ديگر در اين منطقه زنده کرد."

تعداد دیگری از روزنامه ها و خبرگزاری های عربی هم حوادث روز قدس را پوشش دادند. الشرق الاوسط با درج عکس حمله به سیدمحمد خاتمی در جریان راهپیمایی روز قدس، عبارت "لا غزة ولا لبنان.. نستشهد فقط من أجل إيران" را تیتر زده و روز قدس متفاوت امسال تهران را زیر ذره بین برده است.


نظر شما :