فهرست صادرکنندگان بنزین به ایران به روز شود

۰۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۳:۳۹ کد : ۵۴۷۲ اخبار اصلی
دو سناتور آمریکایی خواستار به روز شدن فهرست شرکت هایی که به ایران بنزین صادر می کنند، شدند.
فهرست صادرکنندگان بنزین به ایران به روز شود
با نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل گروه 1+5 به تهران برای بازگشت به مذاکرات هسته ای که منجر به افزایش تهدیدات جهت اعمال تحریم بیشتر به خصوص در حوزه انرژی علیه ایران شده دو سناتور آمریکایی خواستار به روز شدن فهرست شرکت هایی که به ایران بنزین صادر می کنند، شد. به گزارش رویترز «جان کیل» و «جوزف لیبرمن» از دفتر پاسخگویی دولت این کشور خواستند تا فهرست شرکت هایی را که به ایران بنزین صادر می کنند، به روز کند. دو سناتور آمریکایی خواستار گسترش فهرستی شدند که در حال حاضر شامل 30 سرمایه گذار خارجی در حوزه انرژی ایران است.
این دو سناتور از دفتر پاسخگویی دولت خواستند تا «تمامی» نهادهایی که بنزین یا سایر فرآورده های نفت تصفیه شده را به ایران عرضه می کنند، وارد فهرست قبلی کنند که در سال 2007 میلادی تهیه شده است.
این قانونگذاران طی نامه ای به دفتر پاسخگویی دولت نوشتند: «این اطلاعات می تواند در شرایطی که کنگره احتمال افزایش محدودیت ها و تحریم صادرات بنزین به ایران را بررسی می کند، بسیار مفید واقع شود.»

این دو سناتور آمریکایی همچنین خواستار تهیه فهرستی از نهادهایی شدند که در حمل ونقل فرآورده های نفت تصفیه شده به ایران از جمله تهیه کشتی و تامین خدمات بیمه مشارکت دارند. بنا بر این گزارش، «کیل» و «لیبرمن» اعلام کرده اند «روابط تجاری» تامین کنندگان سوخت (برای ایران) با دولت آمریکا نیز باید مشخص شود.
طرح ایجاد محدودیت برای صدور بنزین به ایران از سوی واشنگتن به عنوان یک اهرم دیپلماتیک جهت وادارکردن تهران به تعلیق غنی سازی اورانیوم مدت ها است برای بررسی ابعاد مختلف آن روی میز قانونگذاران آمریکایی قرار گرفته است.

این طرح پس از ورود باراک اوباما به کاخ سفید نیز بیش از پیش مورد توجه است چرا که تلاش برای مهار واردات بنزین به ایران از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی اش در سال 2008 مطرح شده بود. اوباما در اکتبر 2008 و در جریان مبارزات انتخاباتی اش با اشاره به ایران ادعا کرده بود: «اگر ما بتوانیم مانع واردات بنزین و محصولات پالایش شده نفتی که به آن نیاز دارند، شویم، تحلیل خود از مقرون به صرفه بودن (این رفتار) را عوض خواهند کرد. این موضوع آنها را لای منگنه قرار خواهد داد.» بر پایه چراغ سبزی که اوباما در مورد تحریم صدور بنزین به ایران داده بود پس از روی کار آمدن وی، همواره طرحی در این باره در دستور کار کنگره یا سنای آمریکا قرار داشته است.

در همین حال اوایل اردیبهشت ماه گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را برای مسدودکردن جریان صادرات بنزین، ایران با هدف آنچه متقاعدکردن تهران به تعلیق غنی سازی اورانیوم خوانده شد، تهیه کردند. براساس این طرح که «قانون پیشبرد تلاش های دیپلماتیک در مورد ایران» نامگذاری شده بود در صورت تصویب نهادهایی که در عرضه، دلالی، بیمه یا تحویل بنزین به ایران نقش داشته باشند یا به ساختن پالایشگاه های تولید بنزین در ایران کمک کنند، تنبیه می شوند.

در بیانیه ای این قانونگذاران ادعا کردند ایران با وجود ذخیره عظیم نفتی و با وجود آنکه پنجمین صادر کننده نفت خام در جهان است، برای رفع 40 درصد نیازهای داخلی خود بنزین وارد می کند که بخش اعظم آن را پنج شرکت اروپایی و یک شرکت هندی تامین می کنند. به گفته این نمایندگان شرکت های سوئیسی ویتول و گلنکور، شرکت سوئیسی- هلندی ترافیگورا، شرکت فرانسوی توتال، شرکت بریتانیایی بی پی همچنین شرکت هندی ریلاینس در تامین بنزین ایران نقش دارند و به علاوه شرکت بیمه لویدز لندن نیز اکثر تانکرهای حامل بنزین به ایران را بیمه می کند.

در صورت تصویب و اجرای تحریم مواد نفتی پالایش شده ایران در کنگره آمریکا، این شرکت ها دسترسی به بازار آمریکا را از دست می دهند مگر آنکه از فروش بنزین و گازوئیل به ایران خودداری کنند. نمایندگان کنگره آمریکا در حالی به تهیه این طرح اقدام کردند که همزمان تعدادی از سناتورهای آمریکایی نیز پیش نویس طرح مشابهی را برای ممانعت از صادرات بنزین به ایران تهیه کردند. سنای آمریکا با همان هدفی که کنگره مدنظر داشت یعنی متقاعد کردن ایران به تعلیق غنی سازی اورانیوم این طرح را تهیه کرد.
برای تبدیل یک طرح به قانون، هر دو مجلس کنگره باید به آن رای بدهد تا با امضای رئیس جمهوری به قانون تبدیل شود.
با این حال و با وجود پیگیری همزمان قانونگذاران آمریکا برای تحریم صادرات بنزین به ایران که ضریب احتمال تصویب آن را افزایش داده بود هاورد برمان رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان به عنوان یکی از تدوینگران اصلی پیش نویس تحریم ایران اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد قانونگذاران آمریکا قصد ندارند در «آینده نزدیک» طرح تحریم یاد شده را که به اختصار «ایرپسا» نام دارد در روند قانونگذاری کنگره پیش ببرند. وی تاکید دارد به طور کامل از استراتژی کاخ سفید برای مذاکره مستقیم با ایران حمایت می کند.

آمریکا به همراه پنج عضو دیگر گروه 1+5 یعنی بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان برای بازگشت ایران به مسیر جدید مذاکرات هسته ای ضرب الاجل تازه ای در نظر گرفته اند که بر مبنای آن تهران تا پیش از برگزاری نشست گروه 20 در اواخر شهریور فرصت دارد برای آغاز مذاکرات اعلام آمادگی کند. قرار شده است در طول این زمان و در جریان مذاکرات احتمالی ایران با غرب تحریم های جدیدی اعمال نشود و تحریم های فعلی نیز به حالت تعلیق درآید. با این وجود در حالی که حدود یک ماه به برگزاری نشست گروه 20 سن پترزبورگ (24 و 25 سپتامبر برابر با دوم و سوم مهرماه) باقی مانده است تهران هنوز پاسخی برای اعلام آمادگی جهت حضور در مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 نداده است. پیش از این منوچهر متکی وزیر امور خارجه اعلام کرده بود ایران در حال تهیه بسته پیشنهادی است که می تواند مبنای مذاکرات قرار گیرد. این در حالی است که کشورهای غربی چندان امیدی به بازگشت ایران به مذاکرات هسته ای ندارند. در همین حال آنگلامرکل صدراعظم آلمان در مصاحبه با روزنامه فرانکفورترآلگماینه تسایتونگ با اشاره به عدم پیشرفت جدی در مذاکرات هسته ای با ایران گفت: آلمان و شرکایش باید در ماه سپتامبر درباره تمهیدات جدید علیه ایران تصمیم گیری کنند. مرکل مدعی شده بود: «اگر پیشرفتی حاصل نشود، باید با تحریم های بیشتر واکنش نشان دهیم. کاملاً مشخص است که نمی توانیم به ایران که رئیس جمهورش مدام موجودیت اسرائیل را زیر سوال می برد، اجازه دهیم سلاح هسته ای داشته باشد.» او درباره تحریم های جدید موردنظر آلمان گفت: «تحریم های اقتصادی که بخش انرژی ایران را هدف گرفته در دستور کار قرار دارد ولی باید منتظر گفت وگوها بمانیم.»
با وجود افزایش تهدیدات غرب به ایجاد محدودیت برای ورود بنزین به ایران، تهران به تازگی اعلام کرد 70 روز ذخیره بنزین دارد.

وزارت نفت ایران اعلام کرده است در انبارهای خود حدود یک میلیارد و 400 میلیون لیتر ذخیره استراتژیک بنزین دارد. این میزان، 250 میلیون لیتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
مصرف روزانه بنزین در ایران حدود 67 میلیون لیتر در روز است اما پالایشگاه های داخلی هر روز 44 تا 45 میلیون لیتر از این میزان را تهیه می کنند بنابراین برای تامین سوخت روزانه در ایران باید بیش از 20 میلیون لیتر بنزین وارد شود. به این ترتیب میزان یک میلیارد و 400 میلیون لیتر ذخیره بنزین که در صورت فعال بودن تمام ظرفیت پالایشگاه ها تامین می شود، تنها کفاف 70 روز مصرف داخلی را خواهد داد.

نظر شما :