بازگشت عراق به شوارى همکارى خليج فارس پس از ۱۹ سال

۰۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۲:۵۳ کد : ۵۴۶۲ اخبار اصلی
عراق پس از ۱۹ سال به شوراى همکارى خليج فارس باز می گردد. به گفته مقامات عراقی این بازگشت فعلا به صورت تجاری و اقتصادی بوده و به زودی برای بازگشت کامل عراق به این اتحادیه تصمیم گیری خواهد شد.

پس از 19 سال عراق به شورای همکاری خلیج فارس بازگشت. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، جعفر رسول محمود الحمدانی در این باره گفت: «پس از مذاکراتی که بیش از یک سال با شورای همکاری خلیج ]فارس[ داشتیم و به اصرار خود اتحادیه که بسیار تمایل داشت که عراق به عضو تجاری این سازمان در آید، عراق مجددا به عضویت این شورا در می‌آید.»

حمدانی همچنین خبر از تشکیل جلسه فوق العاده شورای همکاری خلیج فارس برای بررسی روند انضمام مجدد عراق به این شورا در آینده نزدیک داد و گفت: «ظرف روزهای آینده جلسه فوق‌العاده شورا تشکیل خواهد شد که عراق در آن حضور فعالی خواهد داشت.»

گفتنی است بازگشت عراق به این شورا فعلا در حد تجاری و مشارکت‌های اقتصادی است و به زودی سر سر عضویت کاملش به این شورا تصمیم‌گیری خواهد شد.

شورای همکاری خلیج فارس در سال 1980 تقریبا هم‌زمان با آغاز جنگ ایران و عراق تشکیل شد. هدف از تشکیل آن در ابتدا ایجاد اتحادیه‌ای برای رویارویی با نفوذ ایران و انقلاب اسلامی در منطقه بود. اما با گذشت زمان و پایان جنگ ایران و عراق اهداف این شورا تغییر کرد و رقابت با ایران از اهداف و منشور آن خارج شد.

عراق در سال 1990 در پی حمله ارتش بعثی به کشور کویت از این شورا اخراج شد و پس از عقب‌نشینی از خاک کویت نیز هیچ وقت به این شورا بازنگشت. حتی پس از سقوط نیز به دلیل دشمنی‌ها و تعارض‌هایی که اعضای شورای همکاری خلیج فارس با نظام جدید عراق داشتند از این کشور برای بازگشت به این شورا دعوت به عمل نیامد. اکنون پس از 19 سال از عراق خواسته شده مجددا به این شورا باز گردد. خواسته‌ای که نقش ایالات متحده امریکا در ارائه آن بسیار پررنگ است.

شوراى کشورهاى عرب حوزه خليج فارس که به نام "شوراى همکارى دولت‌هاى عرب خليج فارس " شناخته شده است به دليل برخوردارى از جايگاه استراتژيک در خاورميانه و ثروت هاى عظيم طبيعى، جبهه‌اى مهم و با نفوذ در جهان عرب محسوب مى‌ شود که تصميماتش مى‌تواند بر روند جريانات مختلف در خاورميانه اثر‌گذار باشد.

به گفته مقامات اين شورا موضوع عضويت يمن در شوراى همکارى خليج فارس نیز مورد بحث و بررسى مقامات اين شورا قرار دارد و اين کشور اميدوار است تا سال 2016 به اين شورا بپيوندد.

اکنون در منشور این شورا مهمترين هدف از تاسيس شوراى همکارى خليج فارس اتحاد، هماهنگى و تقويت هر چه بيشتر روابط ميان شش کشور عضو اين شورا عنوان شده است.

موضوع تاسيس شورايى ميان کشورهاى حوزه خليج فارس از سال‌ها‌ى دور مدنظر مقامات منطقه بوده است به گونه اى که در نوامبر سال 1976 به اشاره شاه ايران، سلطان قابوس اجلاسى از وزراى خارجه 8 کشور براى ايجاد سيستم امنيتى جمعى در مسقط تشکيل داد که نتيجه اى در پى نداشت و علت آن نيز رقابت بين ايران و عراق و عربستان بود به گونه‌اى که طرح ايران براى تاسيس يک نيروى چند جانبه تحت يک فرماندهى منحصر، متعهد به تامين امنيت خارجى و داخلى امضا کنندگان با مخالفت عراق روبه‌رو شد.

نزديکى امور تاريخى، فرهنگى و اجتماعى کشورهاى عرب باعث شد تا شوراى همکارى خليج فارس با عضويت شش کشور حوزه خليج فارس تشکيل شود.

با تاسيس شوراى همکارى خليج فارس اين شورا تصميم گرفت که نقش به سزايى در منطقه خاورميانه يکى از مناطق پرتنش دنيا ايفا کند.

شوراى همکارى از ارگان هاى اصلى شوراى عالى، شوراى وزرا و دبيرکل تشکيل شده است. شوراى عالى بالاترين مرجع در شوراى همکارى است و شامل سران و رهبران دولت هاى عضو مى شود که رياست آن براساس حروف الفبا اسامى کشورهاى عربى عضو و به صورت گردشى است.

جلسات شوراى عالى که به طور منظم سالى بکبار و در محدوده جغرافيايى کشورهاى عضو برگزار مى شود و وظيفه تحقق اهداف شوراى همکارى، اصلاح منشور شورا، تصويب مقررات اجرائى داخلى شورا، تصويب بودجه شورا، انتصاب دبيرکل، تنظيم سياست هاى عالى تر شوراى همکارى و بررسى پيشنهادها، ‌گزارش‌ها، مطالعات و کارهاى مشترکى را که برای تصويب توسط شوراى وزيران به شوراى عالى تسليم شده باشد، دارد.

اين شورا همچنين وظيه دارد اصول لازم برای ارتباط با ساير دولت ها و سازمان‌هاى بين المللى را پايه‌ريزى کند.

شوراى وزيران شامل وزراى خارجه دولت هاى عضو شوراى همکارى با شوراى ديگر وزراى کابينه کشورهاى عضو است که اين شورا هر سه ماه يکبار تشکيل جلسه مى‌دهد. رياست شورا برعهده دولتى است که آخرين جلسه عادى شوراى عالى در آن کشور برگزار شده و نشست آن در صورتى معتبر است که دو سوم اعضا حضور داشته باشند. از وظايف مهم اين شورا طرح سياست‌ها، پيشنهادها و پروژه هايى که هدفشان توسعه همکارى و هماهنگى ميان دولت هاى عضو و همچنين تشويق، توسعه و هماهنگى بين دولت هاى عضو در همه زمينه‌ها است. تسليم پيشنهادهاى تاثير گذار در شوراى عالى به وزراى مربوطه، تشويق همکارى ميان بخش هاى خصوصى و توسعه همکارى موجود بين اتاق هاى بازرگانى و صنعتى کشورهاى عضو از ديگر وظايف مهم شوراى وزيران شوراى همکارى خليج فارس است.

اکنون شورای همکاری خلیج فارس در نظر دارد الگویی شبیه اتحادیه اروپا را تعقیب کرده و در نهایت اتحادیه‌ای مشابه اتحادیه اروپا در حاشیه خلیج فارس تشکیل دهد. این شورا اکنون طرح تعیین واحد پولی مشترک را در دستور کار دارد و پیش‌بینی می‌کند بتواند تا سال 2012 این طرح را به اجرا بگذارد.

 


نظر شما :