حادثه مرگبار عراق و سناریوها و ادعاهای مطرح شده

۰۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۴ کد : ۵۴۶۱ اخبار اصلی
بسیاری از تحلیلگران و دولتمردان عراقی کشورهای هسایه را در وقوع حادثه تروریستی روز چهارشنبه دخیل می‌دانند. آنها عوامل داخلی کشورهای همسایه و مباحث طائفه‌ای را دلیلی برای اثبات ادعای خود می‌آورند.
حادثه مرگبار  عراق و سناریوها و ادعاهای مطرح شده

انفجار روز چهارشنبه عراق یکی از مهیب‌ترین و شدیدترین اتفاقات تروریستی این کشور در دو سال اخیر بود. چنین اتفاقی از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون سابقه نداشته است.

این اتفاق تروریستی که متشکل از انفجار پیاپی و هم­زمان در مقابل مقرهای حکومتی در بغداد بود، دقیقا با زمانی مقارن شد که دولتمردان عراقی سخن از به دست گرفتن تمام پرونده‌های امنیتی کشور می‌راندند و دائما با غرور می‌گفتند که دوران خشونت و خونریزی در عراق به پایان رسیده و به قول آقای مالکی نخست‌وزیر عراق چشم تروریسم را از حدقه در آورده‌اند.

وقوع این حادثه تروریستی به اندازه‌ای ناگهانی و غیر مترقبه بود که جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق با ابراز ناگرانی شدید خود از عواقب وقوع چنین حوادثی گفت: «زنگ بازگشت ناامنی و تروریسم به کشور مجددا به صدا در آمد. ما باید بسیار مراقب باشیم»

طارق الهاشمی معاون رئیس جمهوری سنی عراق نیز با ابراز نگرانی شدید خود از این حادثه خونین تاکید کرد، ما باید بیش از پیش به فکر وحدت صفوف سیاسی خود باشیم و بدانیم که ناقوس مرگ تروریسم مذهب و طائفه نمی‌شناسد و همه ما را نشانه می‌گیرد.

حادثه روز چهارشنبه به قدری شوک‌آور بود که پارلمان عراق مجبور شد یک نشست فوق‌العاده تشکیل دهد و با حضور مالکی نخست‌وزیر، مشاور شورای امنیت ملی کشور، وزیر کشور، وزیر دفاع، وزیر اطلاعات و رئیس تامین امنیت بغداد به همراه نمایندگان مجلس به بررسی دلایل و چگونگی وقوع این اتفاق خونین بنشیند. نشستی که پشت درهای بسته انجام شد و خالد العطیه نائب رئیس مجلس عراق دستور داد به رغم مخالفت برخی نمایندگان از جمله نمایندگان جریان صدری و برخی خبرنگاران، جلسه بدون حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شود.

بی‌‌شک این اتفاق ضربه بدی به نوری مالکی نخست‌وزیر عراق که خود را برای انتخابات پیش روی کشور آماده می‌کند و معتقد است، پیشرفت امنیتی کمک شایانی در پیروزی مجدد فراکسیون وی در انتخابات آتی خواهد کرد، وارد آورد.

پس از این حادثه دولتمردان عراقی به دنبال کشف عاملان این حادثه خونین افتادند. مجلس اعلای اسلامی عراق و دفتر نخست‌وزیر بعثی‌های ضاله و تکفیریون وابسته به القاعده را عامل اصلی و طراح این حادثه خونین معرفی کردند.

در این میان برخی از اعضای دولت نیز انگشت اتهام را به کشورهای همسایه عراق از جمله عربستان نشانه رفتند. به مدت کوتاهی پس از آن شماری دیگر از دولتمردان عراقی انگشت اتهام خود را متوجه ایران نیز کردند. گرچه بنا به گفته وزارت کشور عراق مواد انفجاری مورد استفاده در این حوادث خونین از خود عراق و کارخانه‌های بومی مستقر در بغداد تهیه شده و این بار بر خلاف دفعات قبل دیگر ادعایی مبنی بر وجود بمب‌، خمپاره یا مین ساخت کشور خاصی به چشم نمی‌خورد.

جواد البولانی وزیر کشور عراق با شرکت در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «برخی منابع تروریستی از داخل و کشورهای همسایه عراق آنچه روز چهارشنبه رخ داد را رقم زدند. آنها می‌خواهند ملت و دولت عراق در تجربه فضای سیاسی جدید و دموکراسی خود شکست بخورند.»

کسانی که دولت عربستان را پشت این قضیه می‌دانند، دلیل می‌آورند که هفته گذشته مفتی اعظم عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای علیه شیعیان خواستار از سرگیری شیعه کشی در عراق شده بود و این حادثه به فاصله دو هفته پس از صدور این بیانیه به وقوع پیوسته است. مضافا بر آن دولت عربستان سعودی هیچ واکنشی نسبت به این فتوا از خود نشان نداده در حالی که در سراسر عراق در برابر این بیانیه موضع‌گیری شده بود. دولت عربستان تا کنون نیز در برابر اتهام‌هایی که به آن وارد می‌شود، سکوت اختیار کرده است.

اما در این میان کسانی نیز هستند که مدعیند دست ایران را در این جریان می‌توان دید. امریکایی‌های مستقر در عراق ادعا می‌کنند که ایران همچنان در عراق همکاری نمی‌کند و بسیاری از حوادث تروریستی را به طور غیر مستقیم پشتیبانی می‌کند. آنها برای اثبات ادعای خود همکاری برخی گروه‌های شبه نظامی نظیر عصابه اهل حق، جیش المهدی، حزب الله عراق و به ادعای آنها گروه‌های سنی شبه نظامی چون انصار الاسلام را با ایران مثال می‌آورند.

اما عده‌ای از کسانی که وجود ایران را در اتفاقات اخیر عراق دخیل می‌دانند، مدعیند که حوادث اخیر ایران ایجاب می‌کند که تهران در چنین حوادثی خود را داخل کند. به ویژه این که بحث مهاجرت برخی از مراجع دینی از ایران به نجف در اعتراض به تحولات اخیر این کشور مطرح است و دولت تهران از چنین اتفاقی به هیچ عنوان خشنود نیست. از این رو تلاش می‌کند با ناامن جلوه دادن عراق از احتمال وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کند. کسانی که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند تنها بر اساس حدس و گمان‌های خود چنین تحلیلی ارائه می‌دهد و هیچ دلیل محکم و مستندی ندارند.

به هر صورت این اتفاق حادثه خونباری بود که بی‌شک عواقب سنگینی در بر خواهد داشت و نیات شومی را توسط افرادی خاص تعقیب می‌کند. شاید گذشت زمان بهتر نشان دهد که چه عواملی پشت این حادثه خونین وجود داشته است.  


نظر شما :