پچپچه‌ها/ کامیون میلیارد دلاری ایرانی/ دیوارکشی در مرز ایران و افغانستان

۱۰ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۴۴ کد : ۵۲۶۹ اخبار اصلی
رسانه‌ای شدن کشف یک کامیون ایرانی حامل پول و طلا در ترکیه و بحث حصارکشی به طول 700 کیلومتر در مرز ایران و افغانستان، دو موضوعی است که این روزها می‌تواند توجهات را به خود معطوف کند.
پچپچه‌ها/ کامیون میلیارد دلاری ایرانی/ دیوارکشی در مرز ایران و افغانستان

کامیون 18.5 میلیارد دلاری ایران در ترکیه چه می کند؟

پس از آنکه ماجرای تصاحب 18.5 میلیارد دلار پول ایران توسط دولت ترکیه به صورت یک فیلم خبری روی شبکه یوتیوب قرار گرفت، گمانه های متعددی در فضای اینترنت درباره ماهیت ماجرا مطرح شده که هیچ کدام را نمی توان قطعی دانست.

به موجب اطلاعاتی که به زبان ترکی استانبولی در این فیلم انتشار یافته، 20 تن طلا و 7.5میلیارد دلار که جمعا 18.5 میلیارد دلار است، در بازرسی گمرکی آنکارا کشف شده است. این ثروت با یک کامیون از مسیر شرق ترکیه و هم مرز با ایران به گمرک آنکارا وارد شده و گویا پس از کشف محموله، رانندگان کامیون گریخته اند.

در یکی از شایع ترین خبرهای مربوط به این رویداد آمده است که مدارک کشف شده از طرف گمرک ترکیه نشان می دهد که صاحب محموله فردی است بنام "اسماعیل ص". گمرک ترکیه پس از کشف محموله کامیون به ارسال کننده محموله در ایران اطلاع داده که جهت دریافت محموله ارسالی خود به ترکیه مراجعت کند اما فرد مذکور یک وکیل ترک را مامور دریافت 20 تن طلا و7.5 میلیارد دلار کرده است.

گفته می شود این واقعه مربوط به ماه گذشته است اما اکنون جزئیات آن فاش شده است. نخستین خبری که در این ارتباط انتشار یافت، جمله ای بود که رجب طیب اردوغان به صورت طنز در آخرین کنگره سالانه حزب خود بیان کرد. او گفت: "در شرایط بحران اقتصادی موجود از غیب مبلغ 18.5میلیارد دلار به دست دولت رسیده است..."

آن زمان، رسانه های ترکیه این جمله نخست وزیر را جدی تلقی نکردند ولی اکنون با انتشار جزئیاتی که در آن فیلم خبری فاش شده، طنز اردوغان به یک واقعیت رازآمیز تبدیل شده است.

اینکه این پول ثروت شخصی است یا منتسب به دولت، با چه هدفی در کامیون جاسازی شده و از ایران خارج شده بوده، کامیون به کدام مقصد می رفته که در گمرک ترکیه متوقف شده، بار آن باید تحویل چه کسانی می شده و... سوال هایی است که از دل این ماجرا به وجود آمده است.

ایران تمام مرز افغانستان را دیوار بتونی می کشد؟

صحبت های جانشین دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ايران در مشهد به سوژه ای انتقادی در برخی رسانه های افغان تبدیل شده است.

این مقام انتظامی ایران، از تصمیم دولت مبنی بر بتون کشی و سیم خاردارکشی به طول 700 کیلومتر (به اندازه مرز ایران و افغانستان) خبر داده است.

طاهری جانشين دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ايران روز پنجشنبه در همایشی گفته است: همجواری با افغانستان که بزرگ ترین کشور تولید کننده مواد مخدرجهان محسوب می شود باعث شده است تا ایران کشورى پیشگام در مبارزه با مواد مخدر در سطح جهان شود.

وی افزوده است که ایران در تصمیم تازه خود برای مقابله با قاچاق مواد مخدر قصد دارد 700 کیلومتر مرز خود را با افغانستان به وسیله دیوار بتونی و سیم خاردار مسدود کند.

طاهری در حالی که از اجرای این طرح تا پایان سال جاری خبر داده، خود اذعان کرده است که مطمئنا قاچاقچیان در برابر این اقدامات، دست به یافتن راه های جدید برای جابجایی مواد مخدر خواهند زد و دولت ایران نیز مصمم است تا با تغییر شیوه ها، متحول شده و بازدهی کار مبارزه با مواد مخدر را افزایش دهد.

اجرای این پروژه بطور حتم ده ها میلیون دلار هزینه خواهد داشت ولی باید دید با توجه به اظهارنظر همان مقام مسئول درباره تغییر شیوه های قاچاقچیان، آیا دیوارهای بتونی و سیم خارداری می توان مانعی دائمی یا حتی موقت در مقابل سوداگران باشد؟ در حالی که امکانات و تجهیزات قاچاقچیان، گاه ارتش و سایر قوای نظامی را هم ناکارآمد جلوه می دهد، معلوم نیست این پروژه تازه که با صرف هزینه ای گزاف ایجاد خواهد شد، چه سودی عاید ایران خواهد کرد؟

برخی منتقدین این طرح در رسانه های افغان نوشته اند که جمهوری اسلامی ایران می تواند هزینه ایجاد این دیواره 700 کیلومتری را در استان های غربی افغانستان سرمایه گذاری کند تا هم سودی به ایران برسد و هم افغان های رد مرز شده را در پروژه هایی مشغول به کار کند.


نظر شما :