پچپچه‎ها/ دست‌هایی در کارند تا توپولوف را تخریب کنند

۳۱ تیر ۱۳۸۸ | ۰۴:۴۴ کد : ۵۲۰۵ اخبار اصلی
دفاع مقامات ایرانی از هواپیمای توپولوف، صادرات سیب زمینی از همدان به قزاقستان و کمک های خیرخواهانه کمیته امداد به دیگر کشورها برای جلوگیری از مفاسد اجتماعی، موضوعاتی است که در این مجال به آنها پرداخته می شود.
پچپچه‎ها/ دست‌هایی در کارند تا توپولوف را تخریب کنند

دست هایی در کارند تا توپولوف را تخریب کنند

علاءالدین بروجردى رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس از توپولوف به عنوان یکی از ايمن‌ترين هواپيماهاى جهان نام برد.

وی البته مستنداتی برای این ادعا رو نکرد اما می توان یکی از علل این قضاوت را خطاهای انسانی مکرری دانست که از سوی خلبانان ایرانی توپولوف سر می زند. بروجردی علت اصلی سانحه اخیر را هم خطای انسانی ذکر کرد.

رييس کميسيون امنيت ملى که عضو کميسيون پيگيرى موضوع سانحه هوايى توپولوف (قزوین) نیز هست، گفته است: "بررسى اوليه سانحه سقوط توپولوف در قزوين نشان مى‌دهد که اين سانحه موضوعى مبهم و پيچيده است."

بروجردى با بيان اينکه پس از پيروزى انقلاب اسلامى هواپيماهاى توپولوف تنها چهار بار دچار سانحه شده اند، گفت: "علت اصلى اين سوانح هم، خطاى انسانى بوده است."

وی به يکى از خلبانان زنده ای که تجربه 10 هزار ساعت پرواز با توپولوف را در کارنامه خود دارد، اشاره کرد و از قول او - که هنوز نیز زنده است - گفت: "(خلبان) در اين جلسه به نمايندگان اعلام کرد که در اين مدت پرواز با توپولوف تنها در يک مورد با وضعيت اضطرارى روبرو شده است."

وى تاکيد کرد که در جلسه کمیسیون به مسئولان هواپيمايى کشورى توصیه شده است که با ارائه آمار و شواهد، دغدغه هاى مردم را در مورد استفاده از هواپيماهاى توپولوف را رفع کنند. ایشان گفته اند که "سوانح هوايى منحصر به هواپيماى خاصى نيست زيرا در دو ماه گذشته شاهد بروز حوادثى براى هواپيماهاى ايرباس هم بوده‌ايم."

تنها هواپيمايى که در خطوط ايران سود مى‌دهد، توپولوف است

محمودرضا سجادى سفیر ایران در کشور دوست و برادر روسیه به فارس گفته است: هواپيماى توپولوف 154 جزو ‌امن‌ترين هواپيماهاى دنياست. شما اگر در مسيرهاى داخلى روسيه، سوار توپولوف‌هاى 154 ‌شويد در خواهيد يافت که به هيچ وجه از لحاظ زيبايى و راحتى با ايرباس فرقى ندارند. متأسفانه توپولوف در ايران به بدترين وجه عرضه مى‌شود؛ موکت‌هاى کثيف، صندلى‌هاى نزديک به هم، قيمت آزاد بليت و... و نيز تصادفاتى که به اصل هواپيما ارتباطى نداشت، همه دست به دست هم دادند تا تصويرى ترسناک از اين هواپيما ارائه دهند. در حالى که توپولوف 154 جزو امن‌ترين هواپيماهاى دنياست. از لحاظ اقتصادى هم به صرفه است و تنها هواپيمايى که در خطوط ايران سود مى‌دهد، اين هواپيماست.

ظاهرا گیر دادن برخی رسانه ها به توپولوف که به انحراف افکار عمومی نسبت به این هواپیمای ارزشی روس منجر شده، کار را به جایی می رساند تا یک شورای عالی در یک تصمیم ملی، یک روز را به نام روز توپولوف نامگذاری کند.

سيب‌زمينى‌هاى همدان در راه قزاقستان

یکی از بحران های دست و پاگیری که در گیرودار حوادث اخیر خود را نشان داده، بحران وفور سیب زمینی و خطر از بین رفتن آنهاست.

همشهری در گزارشی نوشته است: افزايش تعرفه صادرات سيب‌زمينى در سال گذشته باعث شد بخش عمده‌اى از مهم ترين کالاى صادراتى استان همدان از صدور به بازارهاى هدف باز بماند و از بين برود.

در همین باره مجيد مختارى موسوى رئيس اتاق بازرگانى همدان عنوان کرده است که: سال گذشته مجبور شديم بخش قابل توجهى از سيب‌زمينى خود را به دليل افزايش تعرفه صادرات سيب‌زمينى دور بريزيم؛ اين در حالى است که رقباى ايران توانستند در همان زمان بازار عراق را از دست ايران بگيرند.

اگرچه مدتى بعد از افزايش تعرفه صادرات سيب‌زمينى اين اقدام جبران شد اما به گفته رئيس اتاق بازرگانى همدان آن زمان ديگر کار از کار گذشته بود و بازار سيب‌زمينى عراق از دست صادرکنندگان ايران از جمله همدان خارج شده بود.

وى با بيان اينکه تصميم گرفته‌ايم بازاريابى کالاهاى توليدى استانمان را با جديت پى‌گيرى کنيم، ادامه داد: اخيرا مطلع شديم برخى از کشورهاى آسياى ميانه از جمله قزاقستان از مدت‌ها قبل به دليل کيفيت بالاى سيب‌زمينى توليدى همدان به دنبال خريد اين کالا بودند.

مختاری سپس این نوید را داده است که به دنبال ابراز تمايل قزاق‌ها براى خريد سيب ‌زمينى، با مذاکرات صورت گرفته براى اولين بار سيب‌زمينى همدان علاوه بر عراق به قزاقستان هم صادر خواهد شد.

کمک کمیته امداد به دیگر کشورها برای ترویج ازدواج در آنجاست

خبرگزاری ایلنا به نقل از سرپرست کمیته امداد نوشته است: جهیزیه‌ دادن کمیته امداد به دختران دم‌بخت برخى از کشورها نه ‌تنها هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذارى براى کشور به‌ حساب مى‌آید زیرا با هدف انتقال فرهنگ‌ و الگوى جمهورى اسلامى به این کشورها انجام شده ‌و دیپلماسى رسمى ‌از آن سود مى‌برد.

سرپرست کمیته امداد امام خمینى در توضیح علت کمک این کمیته به مردم برخى از کشورها، این کار را نوعى سرمایه‌گذارى براى نظام جمهورى اسلامى دانسته و گفته است که این کمک‌ها برخى تهدیدات نسبت به جمهورى اسلامى را خنثى مى‌کند.

حسین انوارى افزود: کمیته امداد شکم گرسنگان این کشورها را سیر نمى کند بلکه با برپایى کلاس‌هاى آموزشى سعى در توانمندسازى دختران و پسران این کشورها و ایجاد اشتغال براى آنها دارد... هدف کمیته امداد جلوگیرى از ایجاد مفاسد اجتماعى در این کشورها و ترویج فرهنگ ازدواج است، به همین جهت بخشى از جهیزیه دختران آنها را تامین مى‌کنیم.


نظر شما :