رسانه‌های خارجی و شرایط حساس ایران

۲۹ تیر ۱۳۸۸ | ۲۲:۵۴ کد : ۵۱۸۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: محمد خوش چهره
بازتاب گسترده سخنان مقامات ایران در جهان نشانه وجود شرایط ویژه و خاص در کشور است. شرایط فعلی کشور به گونه‌ای است که اظهارنظر مسئولین ما به سرعت و گستردگی مورد توجه قرار می‌گیرد. گفتاری از محمد خوش چهره، نماینده مجلس هشتم شورای اسلامی و یکی از چهره‌های شاخص جناح اصول‌گرا
رسانه‌های خارجی و شرایط حساس ایران

در روزهای پس از برگزاری انتخابات دهم سخنان چهره‌های سیاسی کشور با پوشش گسترده خبری در میان رسانه‌های مختلف جهان روبرو بود. یکی از حساس‌ترین این سخنان، اظهارات آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران در روز بیست و ششم تیر ماه بود که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.

گفتاری از محمد خوش چهره، نماینده مجلس هشتم شورای اسلامی و یکی از چهره‌های شاخص جناح اصول‌گرا:

موضع‌گیری‌هایی که اکنون در سطح مسئولان و زمامداران نظام می‌شود جاذبه زیادی دارد. به همان دلیلی که فرمایشات مقام رهبری نیز انعکاس گسترده ای در جهان داشت، در شرایط کنونی هم اگر هر فردی از نظام یا از میان شخصیت‌های برجسته کشور، سخنانی را بیان کند به طور قطع برای کشورهای جهان و حتی مخاطبان داخل کشور جایگاه بالایی را در زمینه کسب خبر دارد.

بازتاب گسترده سخنان مقامات ایران در جهان نشانه وجود شرایط ویژه و خاص در کشور است. شرایط فعلی کشور به گونه‌ای است که اظهارنظر مسئولین ما به سرعت و گستردگی مورد توجه قرار می‌گیرد، بنابراین پیش از هر عامل دیگری که در بررسی علل بازتاب گسترده وقایع ایران و اظهارات مقامات کشور مورد توجه است باید به شرایط ویژه کشور توجه داشت و از این مسئله غافل نشد.

بزرگان نظام در مقاطع مختلف اظهارات و سخنان مختلفی داشته‌اند، آقای هاشمی رفسنجانی سی سال است که در نماز جمعه تهران به عنوان خطیب حاضر می‌شود اما اگر اکنون شاهدیم که سخنان ایشان در نماز جمعه اخیر تهران با بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان مواجه شد بیشتر از این‌که به شخص بازگردد به شرایط جامعه و اوضاع داخلی مربوط می‌شود.

توجه به تاثیر شرایط داخلی کشور در انعکاس اخبار ایران در جهان نکته‌ای حساس برای هر تحلیل‌گر و تصمیم‌گیری است.

تاثیری غیر قابل انکار
در ارتباط با تاثیر اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی بر روند تصمیم‌گیری کشورهای خارجی در مورد وقایع اخیر ایران باید گفت که قطعا به دلیل اهمیت شرایط موجود در ایران بسیاری از کشورهای خارجی تعاملات خود با ایران را بر اساس شرایط محیطی، زمانی و مکانی که ممکن است در این کشور رخ دهد تنظیم می‌کنند.

در روابط بین‌الملل پیگیری دقیق و سریع تحولات در دیگر کشورها اصلی پذیرفته شده است. کشورهای خارجی بر اساس این اصل به دقت، سرعت تحولات، تغییرات و شریط محیط داخلی ایران را دنبال می‌کنند و پس از آن با توجه به نتایج حاصله به بازسازی یا بازتعریف روابط و تعاملات خود با ایران می‌پردازند. بنابراین به طور قطع تحولات ایران و به ویژه اظهارنظرهایی که در داخل کشور در ارتباط با این تحولات بیان می‌شود در شرایط خاصی مانند وضعیت کنونی برای تنظیم روابط دیگر کشورها با ایران اهمیت دارد.

محمد خوش چهره

نویسنده خبر


نظر شما :