اعتماد از دست رفته را به کشور برگردانیم

۲۶ تیر ۱۳۸۸ | ۲۳:۰۳ کد : ۵۱۷۰ اخبار اصلی
رئيس مجلس خبرگان رهبرى در سخنان مهمى در نماز جمعه تهران با بيان اينکه وضعيت به وجود آمده بعد از انتخابات را مى‌توان به عنوان بحران تلقى کرد براى برون‌رفت از آنچه که وى بحران ناميد، چندين پيشنهاد از جمله آزادى زندانيان سياسى و دلجويى از آسيب‌ديدگان، آزاد گذاشتن رسانه‌ها طبق قانون، حرکت صداوسيما براى مطرح شدن مباحث هر دو طرف و دلجويى از مراجع و علمايى که در اين جريانات دلگير شده‌اند، را ارائه کرد.
اعتماد از دست رفته را به کشور برگردانیم
رئيس مجلس خبرگان رهبرى در سخنان مهمى در نماز جمعه تهران با بيان اينکه وضعيت به وجود آمده بعد از انتخابات را مى‌توان به عنوان بحران تلقى کرد براى برون‌رفت از آنچه که وى بحران ناميد، چندين پيشنهاد از جمله آزادى زندانيان سياسى و دلجويى از آسيب‌ديدگان، آزاد گذاشتن رسانه‌ها طبق قانون، حرکت صداوسيما براى مطرح شدن مباحث هر دو طرف و دلجويى از مراجع و علمايى که در اين جريانات دلگير شده‌اند، را ارائه کرد. 

هاشمی رفسنجانی با اشاره به در پيش داشتن سالگرد اقامه‌ اولين نمازجمعه در تهران پس از انقلاب اسلامى نيز اظهار کرد: اين نمازجمعه بى‌شباهت به نمازجمعه‌ هفته‌هاى اول انقلاب به امامت آيت‌الله طالقانى نيست که جمع زيادى از مردم با همه سليقه‌ها در آن شرکت مى‌کردند. ان‌شاءالله بتوانيم از اين اجتماع براى حل مشکلات آينده کشور و ايجاد وحدت، همدلى، همراهى و حرکت در جهت اهداف انقلاب اسلامى که حرکت در جهت راهى است که پيامبر(ص) از طريق آسمان براى ما آوردند استفاده کنيم که اين نتيجه با صبر، تحمل و هوشيارى به دست خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری ها، آيت‌الله اکبر هاشمى رفسنجانى در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران با اشاره به کشتار مردم مسلمان چين گفت: در مقطع فعلى روزهاى سختى بر مسلمانان چين مى‌گذرد و انتظار مى‌رود دولت چين بتواند مظالمى که بر مسلمانان اين کشور مى‌رود واکنش نشان مى‌دهد. در اين هنگام عده‌اى از نمازگزاران شعار مرگ بر چين سر دادند که هاشمى رفسنجانى از آنها خواهش کرد، شعار ندهند. 

وى در ادامه بحث مربوط به مساله کشور چين گفت: دولت چين دولت عاقلى است و در جهت توسعه حرکت مى‌کند و مسائل به وجود آمده به نفع آنها نيست. در همه دنيا مسلمانان هويت دارند و اکنون همه آنها دلشان مرتبط با مسلمان‌هاى چين است که مورد ستم قرار مى‌گيرند. 
رئيس‌مجمع‌تشخيص مصلحت نظام خطاب به دولت چين گفت: دولت چين ملاحظه کند و منافع خود را در ارتباط با مسلمانان در نظر بگيرد. انشاءالله در آينده شاهد چنين مظالمى در هيچ کجايى از دنيا نباشد. 

وى همچنين با اشاره به مسائلى که در افغانستان، عراق و فلسطين مى‌گذرد و آنچه که هاشمى آن را خون‌ريزى در اين کشورها نام برد، اظهار اميدوارى کرد روند موجود در اين کشورها اصلاح شود. 
هاشمى رفسنجانى در بخش ديگرى از خطبه‌ دوم نماز جمعه به انتخابات رياست جمهورى اشاره کرد و با بيان اينکه انتخابات را خيلى خوب شروع کرديم و رقابت خوبى شکل گرفت و مقدمات هم به نحو مناسبى انجام شد، گفت: رقابتى که چهار نفر از افرادى که از نظر شوراى نگهبان صالح تشخيص داده شده بودند خوب انجام شد و مردم به آزادى در انتخابات اميدوار شدند. حضور بى‌سابقه‌اى هم از خود نشان دادند و در اين شرايط همه چيز آماده يک افتخار بزرگ براى کشور ما بود و اين افتخار را بايد به مردم داد که خوب آمدند و رکورد را در پاى صندوق‌ها شکسته شد. بايد از مردم تشکر کرد که آزادانه آمدند و در انتخابات شرکت کردند. 

وى ادامه داد: اى کاش همان شرايط ادامه پيدا مى‌کرد و مى‌توانستيم سربلندترين شرايط را در دنيا داشته باشيم ولى متاسفانه آنگونه که مى‌خواستيم نشد. 
رئيس مجلس خبرگان رهبرى در ادامه به اهداف انقلاب اسلامى اشاره کرد و گفت: حرف‌هايى که امروز مى‌شنويد از زبان کسى است که از پيش از شروع انقلاب لحظه‌به‌لحظه همراه انقلاب و امام بود و مى‌دانم که امام چه مى‌خواست امام در مبارزات خود بارها تاکيد مى‌کردند که مردم اصل هستند. دل مردم را با مبارزه آشنا کردند و به ما طلبه‌ها مى‌گفتند رسالت اين است که به منبر برويم و بگوئيم که در آن مقطع چه مى‌خواهيم اگر مردم با ما باشند همه چيز خواهيم داشت. 
وى با تاکيد بر اينکه هدف انقلاب همان راه پيغمبر بود، که معتقد بودند مردم بايد با اعتقاد خود پاى کار بيايند، ‌اظهار داشت: اين هنر بزرگ امام (ره) بود که موفق شدند مردم را به صحنه بياورند و در کمتر از 20 سال مردم آگاه شدند و انقلاب به پيروزى رسيد هر چند هزينه‌هايى داده شد و شهدايى هم تقديم انقلاب گرديد ولى سود زيادى هم به دست آورديم. 

هاشمى‌رفسنجانى با اشاره به سال‌هاى منتهى به پيروزى انقلاب گفت: در آن ايام همه خيابان‌ها پر از ازدحام مردمى بود که همراه امام بودند و توانستند کمر دولت بسيار مغرور رژيم پهلوى که از شرق و غرب کمک مى‌گرفت و به خاطر گران شدن نفت انبارش پر بود شکستند و مردم ابهت را از آنها گرفتند. 
وى در ادامه به پيروزى انقلاب در سال‌هاى بعد از آن اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب هم امام معتقد بودند اگر مردم مد نظر قرار نگيرند آن حکومت انجام نمى‌شود. 
هاشمى با ذکر روايتى که امام (ره) از کتاب منتسب به «سيدبن‌طاووس» در خصوص راى و نظر مردم در حکومت نقل کرد، اشاره کرد و گفت: در آن کتاب از قول على‌بن‌ابى‌طالب داريم که اين ولايت متعلق به مردم است و تاکيد شده است که اگر مردم شما را قبول کردند که متولى امر شويد آن زمان مسؤوليت را بپذيريد و به ولايت خود ادامه دهيد. 

وى با تاکيد بر اينکه مبناى حکومت پيغمبر هم بر محور اسلام و مردم بنا شده بود، به معرفى مهندس بازرگان از سوى امام به عنوان نخست‌وزير اشاره کرد و گفت: امام در معرفى مهندس بازرگان به عنوان نخست‌وزير و در حکمى که من آن را قرائت کردم تاکيد شده بود که دوران شوراى انقلاب کوتاه شود و قانون اساسى سريعاَ نوشته شود و معتقدم از لحاظ قانون اساسى همه چيز در کشور ما وابسته به راى مردم است. از رهبرى گرفته که با راى مردم به نمايندگان مجلس خبرگان انجام مى‌پذيرد تا انتخاب رئيس‌جمهور، نمايندگان مجلس، شوراها و افرادى که بعد از اينها سمت مى‌گيرند، همگى با اتکا به راى مردم است. 

رئيس‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت نظام تاکيد کرد: جمهورى اسلامى يک لفظ تشريفاتى نيست (اين سخنان، شعار مردم در حمايت از هاشمى را به همراه داشت) و جمهورى اسلامى يک واقعيت است که از ريشه در انديشه پيغمبر دارد و اين دو جمهوريت و اسلاميت هميشه بايد با هم باشند و اگر به يکى از اين دو آسيب برسد ما ديگر انقلاب را نخواهيم داشت. اگر اسلامى نباشد به بيراهه خواهيم رفت و اگر جمهورى نباشد حکومت به اهداف خود نمى‌رسد. 

وى با تاکيد دوباره به راى و نظر مردم در ساختار حکومت با ذکر مثالى از بيعت مردم با حضرت على گفت: اهميت راى و نظر مردم زمانى بيشتر براى ما عينيت دارد که حضرت على 19 سال خانه‌نشين بود و وقتى مردم به در خانه او آمدند و آن تراکم جمعيتى به وجود آمد، ايشان پذيرفتند که عهده‌دار حکومت شوند. 
هاشمى‌رفسنجانى با اشاره به انتخابات رياست جمهورى گفت: اگر مشکلات بعد از انتخابات پيش نمى‌آمد در 30 سالگى‌مان در جهت تحقق اصولى اساسى اسلام گام برمى‌داشتيم. 

وى در آسيب‌شناسى حوادث بعداز انتخابات و در علت چرايى مسائل به وجود آمده، گفت: برخى از اين مسائل به اواخر دوران تبليغات برمى‌گردد که فضاى ترديد بوجود آمد و افرادى پيدا شدند که ترديد پيدا کردند من معتقدم بذر اين ترديد در برخى مواقع با اعمال نادرست صداوسيما به وجود آمد. (اين سخنان نيز شعار مردم را به همراه داشت که آيت‌الله هاشمى بار ديگر نمازگزاران را به آرامش و شعاد ندادن دعوت کرد) و اين مردم مثل خوره به جان مردم افتاد و افرادى گفتند ماترديد داريم و معتقدم که براى رفع ترديدها بايد چاره‌اى انديشيده شود که اين کار در دراز مدت امکان‌پذير است. 

رئيس‌مجلس خبرگان رهبرى با بيان اينکه در مسائل اخير همه ضرر کرديم، با تاکيد بر وحدت و همدلى که وى آن را جزو الزامات کنونى کشور دانست، خاطر نشان کرد: دشمنان در صدد هستند که از برخى اختلافات سوء‌استفاده کنند و بعضى دستاوردهاى ما را از جمله انرژى هسته‌اى از ما بگيرند. 
وى با مخاطب قرار دادن همه گروه‌ها و جريانات سياسى و با بيان اينکه من هميشه فراجناحى حرف مى‌زنم و به هيچ طرفى نظر ندارم، گفت: ما بايد تلاش کنيم آثار بدى که در بعد از انتخابات به وجود آمد از بين برود و دشمنان را مايوس کنيم. 

هاشمى در همين خصوص پينشهاداتى براى برون‌رفت از وضعيت فعلى که وى آن را بحران ناميد، ارائه کرد و در همين خصوص با بيان اينکه پيشنهاداتى با هم‌فکرى با نمايندگان مجلس خبرگان و اعضاى مجمع به ذهنم رسيده است، اظهار داشت: مساله مهم اين است که آن اعتمادى که از دست رفت به کشور برگردانيم و همه ما چه نظام، حکومت، دولت، مجلس، نيروهاى امنيتى و نظامى و مردم که جزو معترضان هستند بايد در چارچوب قانون حرکت کنند و همه قانع باشيم حتى کسانى که از برخى قوانين هم دل خوشى ندارند بايد تلاش کنند قوانين اصلاح شود. 
وى ادامه داد: بايد به گونه‌اى عمل کنيم که فضايى به وجود آورده شود که همه اطرافيان اين مساله حرف‌هاى خود را بدون دعوا و با منطق بزنند و رسانه‌ها به خصوص صداوسيما بايد در اين خصوص گام موثرى بردارد. 
رئيس مجمع تشخيص‌مصلحت‌نظام با يادآورى فرصتى که از سوى رهبر انقلاب به شوراى نگهبان براى بررسى شکايت کانديداهاى معترض داده شده بود، گفت: متاسفانه از فرصتى که به شوراى نگهبان داده شد که عقلا جمع شوند و در جهت اعتماد مردم حرکت کند، استفاده خوبى نشد. 

وى با بيان اينکه بايد براى آينده بر اساس وحدت و اتحاد و حفظ ارزش‌هايى که انقلاب آن را خلق کرده و بر اساس مجاهدت‌هاى مردم صورت گرفته تلاش کنيم، پيشنهاد کرد راه براى مناظره و مذاکره باز شود و گفت: شايد در مدت کوتاهى در اين خصوص به قناعت برسيم. 

هاشمى‌رفسنجانى يکى ديگر از پيشنهادات خود را منوط به آزادى زندانيان سياسى دانست و گفت: لازم است در اين شرايط افرادى که در زندان هستند آزاد شوند و نزد خانواده‌هاى خود بيايند و نگذاريم به خاطر زندانى شدن افراد دشمنان به ما بخندند و براى ما نقشه بکشند. ما بايد همديگر را تحمل کنيم. 

رئيس‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت‌نظام پيشنهاد بعدى خود را به دلجويى از آسيب‌ديدگان اخير مرتبط دانست و گفت: بايد از آسيب‌ديدگان حوادث اخير دلجويى کنيم و سراغ آنها رفت و با آنها ابراز همدرى کرد. 
وى در ادامه با اشاره به محدوديت‌هايى که براى رسانه‌هاى مستقل به وجود آمده، گفت: بايد با سعه‌صدر با رسانه‌ها برخورد کرد و آنها را محدود نکنيم. بايد آنها نيز در چارچوب قانون حرکت کنند و نظام هم به گونه‌اى رفتار نکند که حق قانونى آنها ناديده گرفته شود. بايد در اين خصوص فضاى آزاد براى آنها به وجود آورد. 
هاشمى‌رفسنجانى با بيان اينکه چرا بايد بگذاريم از راه‌هاى دور براى ما نسخه بپيچند به تجربه 30 ساله انقلاب اشاره کرد و گفت: علماى ما هميشه پشتيبان مردم و نظام بودند چرا بايد آنها اکنون برنجند و ما بايد در مقطع فعلى متکى بر آنها باشيم. 

خطيب‌امام‌جمعه موقت تهران در پايان با اظهاراميدوارى نسبت به بازگرداندن اعتماد به مردم گفت: اميدوارم راهى که در انقلاب شروع کرديم در آينده هم به خوبى ادامه دهيم و بتوانيم از وضعيت فعلى که مى‌توان نام آن را بحران گذاشت عبور کنيم و رقابت سالمى داشته باشيم. 
وى همچنين سالگرد شهادت امام موسى‌بن‌جعفر(ع) را تسليت گفت و اظهار داشت: امام موسى‌بن‌جعفر در تمام عمر خود دچار ستم‌هاى خاندان بنى‌عباس بودند و هميشه در فشار و سانسور قرار داشتند و در آخر هم در زندان‌ به شهادت رسيدند. ايشان ملقب به کاظم يعنى کسى که غم و اندوه خود را مى‌خورد و صابر يعنى کسى که مدام ستم مى‌بيند و صبر مى‌کند، بودند. 

به گزارش ایلنا، وى با اشاره به در پيش بودن سالگرد اولين نماز جمعه تهران به امامت آيت‌الله سيد محمود طالقانى گفت: نماز جمعه امروز بى‌شباهت با نماز جمعه هفته‌هاى اول انقلاب نيست که در آن زمان آيت‌الله طالقانى نماز جمعه را اقامه کردند و حجم زيادى از سلايق مختلف مردم در آن شرکت کردند و انشاءالله از اجتماعات امروز براى حل مشکلات و نيز ايجاد همدلى و هميارى و حرکت در جهت اهداف انقلاب اسلامى که همان حرکت در جهت راهى است که پيامبر اکرم از طريق آسمان براى ما آورده‌اند، حرکت کنيم و انشاءالله اين مهم از طريق هوشيارى به دست آيد. 

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان محورهايى که وى در نمازجمعه امروز تهران بيان خواهد کرد،‌ گفت: دشمنان اسلام امروز در صدد هستند حقانيت اسلام را زير سوال ببرند ولى موفق نخواهند شد و به همين دليل ما بايد اصول اساسى اسلام را توضيح و تبيين کنيم. 
هاشمى‌رفسنجانى يکى ديگر از محورهايى که در نماز جمعه امروز از سوى او مورد بحث قرار مى‌گيرد در مورد اهداف انقلاب اسلامى عنوان کرد و گفت: اميدواريم با همان ابهت، محبت و همدلى که در اوايل انقلاب آغاز کرديم و پيروز شديم در آينده نيز بر همين اساس حرکت کنيم. 
 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران به ذکر تاريخ اسلام در ايام تشکيل حکومت اسلامى در مدينه پرداخت و به چگونگى شکل‌گيرى نخستين حکومت اسلامى در تاريخ اشاره کرد. 
به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله اکبر هاشمى‌رفسنجانى تشکيل يک حکومت اسلامى در آن برهه از تاريخ رااز ويژگى‌هاى شخص پيامبر دانست و افزود: ايشان در عصر جاهليت مکتبى را پايه‌گذارى کردند که هنوز قوى‌ترين مکتب انسانى در جهان است تا ابد نيز به اداره تمامى جهان خواهد پرداخت. 
وى دوره 13 ساله حضور پيامبر در مکه را به دوران سازندگى کادر پيامبر و ياران ايشان تشبيه کرد و افزود: در آن دوران زمينه حکومتى و اجتماعى وسيعى وجود نداشت. از اين رو پيامبر به تعليم افکار الهى به مردم مى‌پرداختند. 

هاشمى ساخت مسجد قبا و سپس مسجدالنبى در مدينه را نخستين پايگاه‌هاى ارتباط پيامبر با مردم دانسته و افزود: پيامبر در اين پايگاه حکومتى خود از مردمى که گروه‌گروه به ديدارشان مى‌آمدند استقبال مى‌کرد. مردم در اين ديدارها شروط‌شان را به پيامبر مى‌گفتند و پيامبر نيز مطالباتشان را به مردم مى‌گفتند تا افکار اصيل اسلام در اين بيعت‌ها به مردم منتقل شود. 
رئيس مجلس خبرگان به دو نکته در تشکيل حکومت اسلامى تاکيد کرد و افزود: نخستين نکته «خداوند» و ديگرى «مردم» است. واسطه ميان آنها انسانى از جنس مردم است و آن کسى نيست جز پيامبر که پيام خدا را به مردم مى‌رساند. 

وى با تاکيد بر اينکه سر و کار پيامبر در تشکيل حکومت اسلامى با زور و قدرت نبود، ادامه داد: ايشان با مردم وفادار خود کشور را اداره مى‌کرد و دشمن را سر جاى خود مى‌نشاند. مهم‌ترين کار پيامبر ايجاد وحدت و الفت بود. 
هاشمى‌رفسنجانى با تاکيد بر اينکه هدف از بيان اين خطبه تاکيد بر موضوع اداره حکومت با حفظ وحدت والفت است، ادامه داد: پيامبر با پيمان‌هايى که با قبايل مختلف و اديان ديگر بستند، وحدت مثال‌زدنى‌اى را در مدينه ايجاد کردند. دومين گام ايشان که اقدامى عميق بود، مساله اخوت اسلامى و پيمان برادرى ميان مسلمانان اعم از قبايل مختلف و مهاجرين و انصار بود که مدينه را به شهرى متحد و نيرومند تبديل کرد. 

به گفته وى همين اتحاد بود که سبب شد مدينه از شهر کوچک به امپراطورى‌هاى بزرگ ايران و روم و حبشه طعنه بزنند. در آن دوران حکومت‌ها بر اساس زور و فشار و تحميل قدرت به وجود آمده بودند اما پيامبر مبانى جامعه مدنى خود را بر احکام الهى به تربيت مردم بر اساس آن قرار داده بودند. 
هاشمى رفسنجانى با اشاره به آياتى از کلام‌الله مجيد که اخطار مى‌کند انسان‌ها با احساس بى‌نيازى، اهل طغيان مى‌شوند، خاطر نشان کرد: خداوند اخطار مى‌کند که انسان‌ها بايد در مقابل خود داورى عادلانه خدا را ببينند که در زمين و آسمان در مقابل آنها قرار خواهد گرفت. 

رئيس‌مجمع تشخيص مصلحت نظام در تشريح آخرين حرکت پيامبر در ساعات پايانى عمرشان يادآور شد: ايشان به زحمت در منبر نشستند و گفتند اگر وعده‌اى به مردم داده‌ام و به آن عمل نکرده‌ام به من بگوييد تا خلف وعده نکرده باشم اگر طلبى هم است بگوئيد تا بپردازم تا مطالباتم به آخرت نرسد. 
وى که با بغض اين سخنان پيامبر را در راستاى خداحافظى ايشان از امت خود معرفى مى‌کرد، گفت: اين شخصيت با اين شيوه، چنين بنيادى را در ادامه حکومت گذاشت که امروز يک ميليارد و 600 ميليون انسان عاشق اين دين هستند. 

هاشمى‌رفسنجانى ايجاد وحدت در بنيان‌گذارى حکومت اسلامى را مورد تاکيد قرار داد و با اشاره به آياتى در سوره‌هاى آل‌عمران و انفعال تاکيد کرد: اگر خداوند نعمت وحدت را به مردم عطا نمى‌کرد، آنها در لبه گودال جهنم بودند و اين خدا بود که آنها را نجات داد و سرمايه الفت را براى ايجاد اتحاد براى مردم در اختيار پيامبر قرار داد. 
وى افزود: پيامبر جامعه متحدى ساخت و در سايه اين اتحاد، پيروزى‌هاى بزرگى را کسب کرد اما درروزهاى آخر عمر خود احساس کرد که اين سرمايه در حال از بين رفتن است و امتش از يکديگر جدا مى‌شود. 
وى با اشاره به حادثه غدير و معرفى وصى پيامبر، يادآور شد که زمينه‌هاى تفرقه در ماه محرم و صفر ميان امت پيامبر ديده شد که برگرفته از هوا و هوس‌هايى بود که امت در مقابل هم قرار مى‌داد. 

رئيس مجلس خبرگان از گفت‌وگوى پيامبر و حضرت على سخن گفت که رسول اکرم با اشک از ابرهاى فتنه سخن گفته و ابراز نگرانى کرده بودند. 
هاشمى رفسنجانى در پايان خطبه‌هاى اول خود تاکيد کرد که ايجاد وحدت پايه و اساس الگوى حکومت‌دارى و امت‌سازى و اداره ملت در حکومت اسلامى است. 
گفتنى است در پايان مراسم شعارهايى در حمايت از هاشمى‌رفسنجانى از سوى حاضرين سر داده مى‌شد. 

نظر شما :