کوشنر: با سوريه بر سر ايران اختلاف نظر داريم

۲۲ تیر ۱۳۸۸ | ۱۹:۱۵ کد : ۵۱۳۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
کوشنر خبر از تماسش با منوچهر متکی داد و گفت: «من از وی خواستم که در آزادی رایس همکاری کند. من از او برای این که زمینه‌های دیدار سفیرمان در تهران با رایس را فراهم کرد، تشکر کردم. من متوجه شدم که مقام‌های ایرانی پنج اتهام را متوجه رایس کرده‌اند.»
کوشنر: با سوريه بر سر ايران اختلاف نظر داريم

برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه که از بیروت وارد دمشق شد، با شرکت در یک کنفرانس خبری به همراه همتای سوری اش خبر از اختلاف نظر با سوریه بر سر نوع تعامل با ایران داد.

وی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از رسیدن غرب به نقطه اشتراک با سوریه در مورد لبنان گفت: «ما به صورت بسیار خوبی با یکدیگر به توافق رسیدیم به ویژه بعد از انتخابات لبنان که در یک فضای بسیار خوب و ممتاز برگزار شد.»

وی در توضیح سخنانش گفت: «آنچه میان فرانسه و سوریه مشترک است، وجود این احساس مهم است که لبنانی‌ها خود باید حکومت خود را بسازند. ما باید همه مسائل را به خود لبنانی‌ها واگذار کنیم. به ویژه در خصوص جریان حزب الله که همکاری‌های بسیار خوبی با سعد حریری مامور تشکیل دولت لبنان داشته است. در لبنان یک فکر منطقی جدیدی به وجود آمده مبنی بر این که باید دولت در نزدیک‌ترین زمان ممکن تشکیل شود.»

در این میان وی به اختلاف نظر کشورش با سوریه بر سر ایران پرداخت و گفت: «بین سوریه و فرانسه اختلاف نظر بر سر ایران وجود دارد. ما بر سر چگونگی و کیفیت تعامل بر سر پرونده هسته‌ای ایران توافق کاملی با هم نداریم. اما برای فرانسه بسیار مفید است که به نظرات رئیس جمهوری سوریه بر سر این پرونده گوش دهد.»

او در این کنفرانس خبری درباره بحران سیاسی اخیر کشورش با ایران و دستگیر شدن یک تبعه فرانسوی در زندان گفت: «ما از سوری‌ها خواستیم که ما را در آزادی کلوتید رایس معلم دانشگاهی که در ابتدای ماه در ایران دستگیر شد، کمک کنند.»

کوشنر همچنین خبر از تماسش با منوچهر متکی همتای ایرانیش داد و گفت: «من از وی خواستم که در آزادی رایس همکاری کند. من از او برای این که زمینه‌های دیدار سفیرمان در تهران با رایس را فراهم کرد، تشکر کردم. من متوجه شدم که مقام‌های ایرانی پنج اتهام را متوجه رایس کرده‌اند.»

وليد معلم وزير امور خارجه سوريه نیر در این کنفرانس خبرى به نزدیکی روابط دمشق با واشنگتن اشاره کرد و گفت: «مذاکره و گفت‌وگو ميان رهبران امريکا و سوريه سهم بسزايى در تحقق امنيت و ثبات در منطقه خواهد داشت؛ از این رو سوريه از هر گونه سفر احتمالى باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا به دمشق استقبال مى‌کند. اگر آنچه در شبکه خبرى اسکاى‌نيوز از زبان اوباما اعلام شده صحيح باشد، امرى بسيار اميدوار کننده است. سفر اوباما به سوريه در صورتى که اتفاق بيفتد پيام واقعى تغيير را در شيوه عملکرد دولت امريکا در برخواهد داشت.»

وليد معلم سپس به بحث تحریم‌های امریکا علیه کشورش اشاره کرد و گفت: «تحريم‌ها عليه سوريه ظالمانه است و من اطمينان دارم که فرانسه به تلاش‌هاى خود براى پايان دادن به تحريم‌ها عمل خواهد کرد. اين تحريم‌ها به امنيت شهروندان سوريه و راحتى آنها در استفاده از هواپيمايى کشور آسيب مى‌رساند.»

وی درباره مواضع سوریه نسبت به روند صلح تاکید کرد، موضع‌گيرى سوريه در قبال روند صلح تغيير نکرده و ما معتقديم که بدون عقب نشينى کامل اسرائيل تا مرزهاى چهارم ژوئن 1967 صلح هرگز تحقق نخواهد يافت.

معلم همچنین بر لزوم مشخص شدن موضع‌گيرى دولت اسرائیل در برابر گفت و گو با سوریه و چگونگی روند صلح خاورمیانه تاکيد کرد و گفت: «سوريه هرگز در هيچ کنفرانس بين‌المللى که مقدمات آن به خوبى فراهم نشده باشد، شرکت نخواهد کرد. اسرائيل بايد بپذيرد که بايد بر اساس قطعنامه‌هاى شوراى امنيت و اصل عقب نشينى از اراضى عربى اشغالى سال 1967 در مقابل صلح تلاش کند. ما بايد هدف از برگزارى اين کنفرانس را بدانيم، چرا که شکست هر کنفرانس بين‌المللى در مورد پيشبرد روند صلح، بر ثبات منطقه تاثيرات خطرناکى مى‌گذارد.»

وليد معلم همچنين درباره مذاکرات کنونى در لبنان برای تشکيل دولت توافق ملى ابراز خرسندى کرد و گفت: «ما از تلاش رهبران لبنان در راستاى حفظ وحدت داخلى و نيز توافق آنها با واقعيت‌هاى تاريخى و جغرافيايى ميان سوريه و لبنان استقبال مى‌کنيم.»

وى در پاسخ به تغيير در نگرش برخى گروه‌هاى لبنانى در قبال سوريه گفت: «من بارها گفته‌ام که هر کس به سوى ما گام بردارد ما نيز به سوى او گام برمى‌داريم.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :