ترک قدرت با اعمال قدرت

۲۱ تیر ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۲ کد : ۵۱۲۷ اخبار اصلی
معمولا حاکمانی که قدرتشان مادام العمر به نظر می آید، سرنوشتی عجیب تر از سایر سیاستمداران پیدا می کنند.
ترک قدرت با اعمال قدرت

حسنی مبارک رییس جمهور مصر از جمله سیاستمدارانی است که به اندازه یک نسل حکومت کرده است. قاعده نظام های سیاسی معاصر بر این است که چنین مردانی را دولتمرد خطاب نکنیم و از لفظ قدرتمند یا حاکم برایشان استفاده کنیم.

این روزها اخباری که برخی رسانه های عربی منتشر می کنند و چندان بیراه هم به نظر نمی رسد، حکایت از آن دارد که خستگی و کهولت بر حسنی مبارک غالب شده و او قصد کناره گیری از قدرت را دارد. البته با این توضیح که کناره گیری او چندان هم مخالف با روحیات قدرت مداری اش نیست؛ چرا که سودای انتقال قدرت به جمال مبارک – پسرش – را در ذهن می پرورد.

طی روزهای گذشته این گمانه مطرح شده است که رييس جمهور مصر تصمیم به انحلال زودهنگام پارلمان اين کشور گرفته و می خواهد ترک قدرت بگوید. همچنین اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که وى به دنبال اين است که انتخابات رياست جمهورى سال 2011 را در سال جارى يا سال 2010 برگزار کند.

این گمانه ها را رسانه‌هاى عربستانی پس از سفر مبارک به کشورشان مطرح کرده و گفته اند که وی در ديدار با پادشاه عربستان، اعلام کرده که پيش از پايان پنجمين دوره رياست جمهورى‌اش قصد بازنشستگى دارد.

دليل این امر کهولت و خستگی جسمانى و ناراحتى های روحی ناشی از مرگ نوه 12 ساله‌ مبارک عنوان شده است. با این حال و با وجود خستگی و احساس نیاز به بازنشستگی از سوی او، مبارک قصد ترک اعمال قدرت را ندارد و او بر آن است تا قدرت را به پسرش جمال واگذار کند.

اگرچه موانع متعددی بر سر این انتقال موروثی در حکومت مصر وجود دارد ولی می توان درصدی را برای تحقق این اقدام درنظر گرفت. جمال يک بازرگان ثروتمند و عضو ارشد حزب حاکم است و این به معنی دارا بودن بخشی از مولفه های قدرت (ثروت و نفوذ سیاسی) است.

با این حال مخالفان انتقال قدرت از حسنی به جمال هم کم نیستند. باید منتظر ماند و در وهله دید که رییس جمهور پدر تا چه اندازه بر این موضوع مصر است و در وهله دوم چگونه زمینه های این انتقال را فراهم می آورد و موانع را به کنار می زند؟

حسنی مبارک متولد چهارم می ۱۹۲۸ است که از ۱۴ اکتبر ۱۹۸۱ تا کنون بر صندلی ریاست جمهوری مصر تکیه زده است. او پس از ترور انور سادات در اکتبر ۱۹۸۱ به قدرت رسید.


نظر شما :