گفته‌هاى بايدن و قول و قرارهاى امريکا و اسرائيل بر سر ايران

۱۷ تیر ۱۳۸۸ | ۱۶:۱۰ کد : ۵۰۸۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
به نوشته هاآرتص با توجه به تحولات اخیر در ایران، اسرائیل به امریکا هشدار داده که باید شکست سیاست گفت‌وگو با تهران را بپذیرد. اسرائیل خواستار یک طرح جایگزین در برابر ایران شده که بر اساس آن تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران اعمال شود.
گفته‌هاى بايدن و قول و قرارهاى امريکا و اسرائيل بر سر ايران

سخنان جو بایدن معاون رئیس جمهوری امریکا در گفت و گو با شکبه ای­بی­سی امریکا که گفته بود، ایالات متحده مانعی بر سر حمله اسرائیل به ایران قرار نمی دهد، جنجال گسترده­ای در سطح جهان ایجاد کرد. سخنانی که باعث سفر فرانک والتر اشتانمایر وزیر امور خارجه آلمان به اسرائیل شد و با سفر رئیس جمهوری امریکا به روسیه نیز هم زمان بود.

این مسئله از دریچه های مختلف قابل بررسی است. یک احتمال این است که امریکایی­ها احساس می­کنند پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و تحولات پس از آن دولت جمهوری اسلامی ایران ضعیف شده و خیال می­کنند بدین ترتیب می­توانند از آنچه در مورد ایران ادعا می­کنند و آن را خطر ایران می­نامند بکاهند و یکی از این گزینه­ها حمله نظامی ولو در حد حرف و جنگ دیپلماتیک است.

بایدن که این سخنان را به فاصله بسیار کوتاهی پس از بازگشت از عراق گفته بود همچنین مدعی شد، دولت ایالات متحده نمی‌تواند برای کشورهای مستقل تعیین تکلیف کند که آنها چه کاری بکنند یا نکنند. اسرائیل باید خود تصمیم بگیرد که در رابطه با ایران یا دیگر کشورهای جهان چه اقدامی مناسب است.

نخستین واکنش منفی در برابر اظهارات جو بایدن از خود امریکا و از واشنگتن شنیده شد. مایک مالن فرمانده ستاد ارتش امریکا نسبت به حمله احتمالی اسرائیل به ایران هشدار داد و با وجود این که خود با ایران هسته­ای مخالف است، در گفت و گو با شبکه سی بی اس گفت: «حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران به بی‌ثباتی منطقه می‌انجامد و می‌تواند پیامدهای ناخواسته‌ای در پی داشته باشد.»

بسیاری از رسانه­ها و تحلیلگران اظهارات بایدن را به چراغ سبز امریکا به اسرائیل برای حمله به ایران قلمداد کردند. اما وزارت امور خارجه امریکا روز دوشنبه 6 ژوئن این برداشت­ها را کاملا رد کرد و در یک موضعگیری جدید از سوی ایالات متحده اعلام کرد، تفسیرهایی که از سخنان جو بایدن، معاون رئیس جمهور امریکا انجام شده صحیح نیستند.

یان کلی سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا ضمن اعلام این موضع تاکید کرد، ایالات متحده نمی‌تواند به اسرائیل سیاست خاصی را دیکته کند. اما این سیاست امریکا به این معنا نیست که واشنگتن با حمله احتمالی اسرائیل به ایران موافقت کرده است.

پس از اظهارات بایدن، فرانک والتر اشتانمایر وزیر امور خارجه آلمان سریعا به اسرائیل سفر کرد و در آنجا نسبت به هر گونه حمله نظامی به ایران هشدار داد. وی در دیدار با آویگدور لیبرمن، همتای تندروی اسرائیلیش گفت: «حمله نظامی به ایران راهکاری بر حل مشکل نیست. اما کوشش برای پایان دادن به مسائل مرتبط با برنامه‌های اتمی ایران باید با جدیت پیش رود. ما از دولت سوریه نیز خواستیم تا در مناسبات دوستانه خود با ایران بازنگری کند.»

اما واکنش ها به اظهارات بایدن در رسانه ها به ویژه رسانه های اسرائیلی فراتر از حد تصور بود. در این میان روزنامه اسرائیلی هیوم روز دوشنبه ۶ ژوئیه از زبان منابع نزدیک به دولت اسرائیل که نخواستند نامشان فاش شود، از قول‌ و قرارهای مخفیانه میان اسرائیل و امریکا در ارتباط با ایران خبر داد.

به نوشته روزنامه‌ هیوم اظهارات جو بایدن نشانه‌ آن است که واشنگتن به‌دلیل طفره رفتن تهران از مذاکره و ادامه‌ آزمایش‌های موشکی، تحمل خود را از دست داده است.

این در حالی است که اوباما رئیس جمهوری امریکا دائما بر سر مذاکره با ایران پافشاری می­کند و به گفته منابع نزدیک به کاخ سفید به رغم تحولات به وجود آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران وی همچنان بر انجام مذاکره با ایران مصر است. این تصمیم باراک اوباما با اظهارات بایدن معاونش تضادهای آشکاری را نشان می­دهد.

روزنامه‌ اسرائیلی هاآرتص نیز نوشته است، با توجه به تحولات اخیر در ایران، اسرائیل به امریکا هشدار داده که باید شکست سیاست گفت و گو با تهران را بپذیرد. به نوشته این روزنامه اسرائیل خواستار یک طرح جایگزین در برابر ایران شده که بر اساس آن تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران اعمال شود.

این در حالی است که رسانه های امریکا تا کنون واکنشی نسبت به اظهارات بایدن نکرده اند و تحلیلی نیز در برابر آن ارائه نداده اند. نکته جالب اظهارات بایدن در این است که وی جزء نخستین افرادی بود که پس از اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری دهم ایران گفته بود، باید واقعیت حضور احمدی نژاد در  راس دولت ایران را بپذیریم. گرچه وی آخرین فردی بود که در این زمینه اظهار نظر کرد. بایدن در امریکا به عنوان سیاستمداری شناخته می‌شود که اظهار نظرهایش لزوما ‌حساب‌شده و از پیش تنظیم‌شده نیست.

از سوی دیگر روزنامه‌ اسرائیلی اورشلیم پست در شماره روز دوشنبه ۶ ژوئیه خود خبر از آغاز دور جدیدی از تمرین­های نیروی هوایی اسرائیل پس از اظهارات جو بایدن داد. به نوشته این روزنامه، جنگنده‌های اسرائیلی در ماه‌های آینده تمرین‌های گسترده‌ای در خاک اروپا و ایالات متحده‌ اریکا خواهند داشت تا خود را برای عملیات احتمالی آتی آماده کنند؛ از جمله تمرین‌هایی در ایالت‌های نوادا و واشنگتن که هدف از آن آزمایش توان هوایی اسرائیل در مسافت های طولانی است.

روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز نیز روز یکشنبه ۵ ژوئیه خبر داد، اسرائیل از عربستان سعودی برای استفاده از حریم هوایی این کشور برای حمله به تاسیسات ایران قول مساعد گرفته است.

هفته گذشته برخی منابع خبری گزارش دادند، یک زیردریایی اسرائیلی هفته‌ گذشته با اجازه دولت مصر از کانال سوئز عبور کرده و در دریای سرخ در یک مانور دریایی – نظامی شرکت کرده است. این زیردریایی از نوع دلفین و ساخت آلمان است که توسط خود اسرائیل برای حمل و پرتاب سلاح اتمی تکمیل شده است.

البته اظهارات و فعالیت های اخیر امریکا و اسرائیل از نگاه دولتمردان ایران نیز دور نبوده است. روز یکشنبه 5 ژوئیه علاءالدین بروجردی نماینده و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به هر گونه حمله احتمالی از سوی اسرائیل به ایران هشدار داد و گفت: «غرب و اسرائیل خود می دانند در صورتی که بخواهند به ایران حمله کنند با چه واکنش کوبنده ای از ایران مواجه خواهند شد.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :