طراح نادم جنگ ویتنام درگذشت

۱۶ تیر ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۵۰۸۷ اخبار اصلی
رابرت مک نامارا که به معمار جنگ ویتنام شهره بود در ۹۳ سالگی درگذشت.
طراح نادم جنگ ویتنام درگذشت

مک نامارا در منزلش واقع در شمال غربى واشنگتن از دنیا رفت. خانواده وى هنوز علت دقیق مرگ او را اعلام نکرده اند.

وی طی دهه های گذشته در مناصب نظامی، صنعتى و اقتصادى - از جمله رياست بانک جهانى - حضور داشت.

مک نامارا که در دوران رياست جمهورى جان اف کندى و ليندون بينز جانسون وزير دفاع امريکا بود، يکى از تلخ ترين و بدفرجام ترین جنگ های امريکا را در جنوب شرقى آسيا طراحی و هدايت کرد. در جریان جنگ ويتنام بيش از ۵۸ هزار سرباز امريکايى کشته و بسیاری نیز زخمی و معلول شدند.

با این حال مک نامارا در سال 1995 در کتابی که خاطراتش را در آن نوشته بود، عنوان کرد که جنگ ويتنام  یک اشتباه هولناک بود. اعترافات او دستمایه ساخت فیلمی با عنوان "غبار جنگ" قرار گرفت و به یکی از پربیننده ترین فیلم های مستند زمان خود بدل شد.

فيلم "غبار جنگ" خاطرات سياستمدار کهنه کار دهه های ۶۰ و ۷۰ امريکا را روایت کرده و بیشترین تاثیر را در تغییر نگاه ها نسبت به مک نامارا داشته است. او عنوان کرد که با اين فيلم به نسل هاى آينده براى تصميم گيرى هاى درست تر کمک کرده است.

طی سال های اخیر از مک نامارا به عنوان وزير دفاع اسبق امريکا در زمان جنگ ویتنام که اشتباهات زيادى مرتکب شد یاد می شد ولی در عین حال او را پيرمردى می دانستند که با پشيمانى به گذشته اش نگاه مى کند و سعى دارد مردم را متوجه اشتباهات خودش بکند تا از آن درس بگيرند.

جنبش صلح در جهان، او را دشمن شماره یک استقرار صلح در جهان می دانست. برخی رسانه های بعد از مرگ او نوشتند که وی تا پایان عمر از تصمیات اشتباهی که در حمله به ویتنام گرفته بود رنج می‌برد و در پایان نیز گفت که این جنگ اشتباهی وحشتناک بود.

رابرت مک نامارا از منتقدان سرسخت جورج دبلیو بوش به خاطر اشغال عراق بود.


نظر شما :