مليبند: دیگر کارمند ما در تهران امروز آزاد مى‌شود

۱۴ تیر ۱۳۸۸ | ۲۲:۱۷ کد : ۵۰۸۲ اخبار اصلی
علی رضا شیخ عطار سفیر ایران در آلمان گفته است که دو تن از کارمندان سفارت بریتانیا در تهران که هنوز در بازداشت به سر می‌برند به زودی آزاد خواهند شد.
مليبند: دیگر کارمند ما در تهران امروز آزاد مى‌شود

علی رضا شیخ عطار سفیر ایران در آلمان گفته است که دو تن از کارمندان سفارت بریتانیا در تهران که هنوز در بازداشت به سر می‌برند به زودی آزاد خواهند شد.

این نقل قولی است که روزنامه الشرق الاوسط به نقل از خبرگزاری ایرنا آورده است. شیخ عطار گفته است، 7 تن از 9 نفری که در روزهای گذشته بازداشت شده‌اند آزاد شده‌اند و مابقی نیز ظرف روزهای آینده آزاد خواهند شد.

وزارت اطلاعات ایران هفته گذشته 9 نفر از کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا را به اتهام دست داشتن در وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت کرد.

روز جمعه 12 خرداد احمد جنتی دبیر شورای نگهبان تاکید کرد، آن دسته از کارمندان بریتانیایی که در آشوب‌های اخیر دست داشته‌اند به دستگاه قضایی تحویل و محاکمه خواهند شد.

در همین رابطه روزنامه کویتی الوطن گزارش داد، دیوید میلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد، یکی از دو کارمند در بازداشت مانده سفارت بریتانیا در تهران روز یکشنبه 5 ژوئیه آزاد خواهد شد.

میلیند در گفت و گو با شبکه خبری بی‌بی‌سی وان گفت: «شب گذشته با سفیرمان در تهران صحبت کردم و او به نقل از معاون وزیر امور خارجه خبر خوبی را به من داد مبنی بر این که کارمند هشتم سفارت ما امروز آزاد می‌شود.»

وی همچنین گفت: «سندهای مربوطه امضا شده و بدون هیچ محاکمه یا توجیه اتهامی این کارمند ما آزاد خواهد شد. در این صورت یک نفر در بازداشت خواهد ماند و برای آزادی وی نیز تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.»

پیش از این اتحادیه اروپا جلسه‌ای تشکیل داده بود که بر اساس آن تصمیم داشت در اعتراض به بازداشت کارکنان سفارت بریتانیا در تهران تمام سفیران خود از تهران را فرا بخواند. ظاهرا رایزنی‌ها در این زمینه ناتمام مانده است. به گفته برخی منابع خبری آلمان و ایتالیا مخالف بسته شدن سفارت‌خانه‌هایشان در تهران هستند.

روز جمعه نیز کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از سخنان احمد جنتی در نماز جمعه سفیران ایران را احضار کردند و نگرانی خود را از رفتار تهران در برابر رفتارش با کارکنان سفارت بریتانیا بیان کردند.

در همین حال مجله اشپیگل در آخرین شماره خود به نقل از منابع نزدیکش در ایتالیا اعلام کرد، اتحادیه اروپا اکنون به فکر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به دلیل عدم تغییر دولت کنونی و نوع برخوردش با مخالفان است. بنا به این گزارش طرح جلوگیری از ورود نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران به 27 کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله این تحریم‌ها است. همچنین فرا خواندن تمام سفرای عضو اتحادیه اروپا از تهران نیز از دیگر برنامه‌های این اتحادیه است.   


نظر شما :