پچپچه‌های انتخاباتی (‌۷‌)

۱۴ تیر ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۳ کد : ۵۰۷۵ اخبار اصلی
طرح اخراج موسوی از سمت‌های رسمی، ممنوع‏التصویر شدن برخی هنرمندان حامی موسوی، دیدارهای خاتمی و هاشمی رفسنجانی با خانواده‌های بازداشت شدگان، انتقاد بهشتی از نمایندگان مجلس و... برخی خبرهای خواندنی انتخاباتی است.
پچپچه‌های انتخاباتی (‌۷‌)

طرح اخراج موسوی از سمت های رسمی

جهان: در جلسه چندی پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از موضوعات مورد بحث، حوادث قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری بوده است که به استناد آن عملکرد دو نامزد اصلاح طلب به خصوص مهندس موسوی با نارضایتی شدید اعضای این شورا مواجه می شود.

در این جلسه، دکتر ولایتی که سابقه فعالیت در زمان نخست وزیری میرحسین را نیز دارد با تحلیل شرایط فعلی کشور و لغزش های موسوی و نزدیکانش، سخنان و انتقادات تندی را علیه وی مطرح می کند.

بر اساس این گزارش، از حاشیه های داغ جلسه این شورا تاکید یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اخراج میرحسین از فرهنگستان هنر بوده است. به طوری که این پیشنهاد با نظر دیگری ضمیمه شده و بر پایه آن چند تن از اعضای عالی ترین شورای سیاست گذاری های فرهنگی کشور به صراحت بیان می دارند که میرحسین موسوی نباید جایی در این شورا داشته و باید از آن کنار گذاشته شود.

گفتنی است که در پاسخ به درخواست چند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که درخواست اخراج موسوی را از این شورا داشته اند یکی از اعضای بانفوذ این شورا بیان می دارد که میرحسین موسوی با اقداماتی که انجام داده خود به خود عزل شده است.

ممنوع‏التصویر شدن برخی هنرمندان حامی موسوی

خبر آنلاین: بنا به اخبار موثق رسیده برخی از چهره های سرشناس ادبی و هنری که در انتخابات اخیر از میرحسین موسوی حمایت کرده بودند ممنوع التصویر شدند.

در یک نمونه از این برخورد تهیه کننده یک برنامه تلویزیونی که قرار است به مناسبت میلاد مولای متقیان برنامه ای را تهیه کند اسامی تعدادی از میهمانان را به مدیران یکی از شبکه های سیما ارائه می کند که آنها اسامی ساعد باقری و عبدالجبار کاکایی و سیدجواد هاشمی را خط می زنند. دلیل این اقدام حمایت آنها از میرحسین موسوی اعلام شده است.

نامه همسر محمدرضا جلایی پور به حدادعادل

امروز: همسر محمدرضا جلایی پور که همسرش در پی حوادث اخیر بازداشت شده خطاب به حداد عادل نامه ای نوشت.

در بخشی از این نامه آمده است: ... به یاد دارم بعدها که برای المپیاد راهی تهران شده بودم، شرح داستان عدم ثبت نام محمدرضا جلایی پور در مدرسه شما میان بچه های دوره پیچیده بود. آن روزها البته روزهای متفاوتی بود. پدر محمدرضا در بند بود. علیرغم اینکه نمرات محمدرضا عالی بود از پذیرشش در مدرسه فرهنگ به دستور شما جلوگیری کرده بودند. چرا؟ دلیلش ساده است. چون فامیلی اش جلایی پور بود! ...بعدها که همسرش شدم برایم تعریف کرد که گذراندن سال آخر پیش دانشگاهی در این یا آن مدرسه برایش چندان تفاوتی نمی کرد. در مدرسه فتح اسم نویسی کرد و در کنکور سراسری سال بعد رتبه اول کنکور در رشته علوم انسانی شد. گرچه برای او توفیری نداشت کجا باشد اما فکر کنم پایان این قصه برای مدرسه شما سنگین تمام شد.

آن روزها گذشته است جناب حداد عادل! قصه کانون توحید و نگاه بهت زده شما و آن گفتگوی چند ثانیه ای هم گذشته است. حالا محمدرضای من در سلول انفرادی گرفتار حبس شده. راستش را بخواهید، این دست اتفاقات کمی تلفظ نامتان را برایم دشوار کرده است! 

از این هم بگذریم... دنیا خیلی کوچک است آقای حداد عادل! به کوچکی همان اتفاقی که در کانون توحید لندن افتاد.

مجلس به جای شکایت از موسوی طرح عدم کفایت رئیس جمهور را مطرح کند

نوروز: علیرضا بهشتی عضو ستاد انتخاباتی موسوی از طرح شکایت نمایندگان مجلس علیه میرحسین انتقاد کرد. وی گفت:  شنیدن خبر طرح شکایت برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آقای مهندس موسوی به عنوان عامل اصلی آنچه آشوب های خیابانی نامیده شده، در عین حال در کسانی که از طرز فکر و فرایند انتخاب پرسش برانگیز رهبران این گروه اطلاع دارند شگفتی بر نمی انگیزد، اما با توجه به جایگاهی که نهاد قانون گذاری در تاریخ ایران و به ویژه تجربة سی سالة انقلاب اسلامی داشته، تاسف انگیز است...

کیست که نداند که مسببان برخوردهای غیرانسانی با معترضان به نتایج انتخابات و ضرب و شتم مردم چه کسانی هستند؟ و کیست که نداند که اعتراض مسالمت آمیزی که در تمامی سخنان و بیانیه های آقای موسوی و دیگر شخصیت های معترض بر آن تأکید شده، حق مسلم شهروندان است که در قانون اساسی نیز بدان تصریح شده؟ مگر آنکه پاسخ طراحان شکایت این باشد که چون دستشان به مسببان اصلی نمی رسد، چاره ای جز مسبب تراشی نمی بینند.

ای کاش این نمایندگان به جای وارونه ساختن صورت مسأله، با تأسی به شهید آیت الله مدرس در پاسداشت حق و پایمردی در برابر ناحق، به خواست اکثریت موکلانشان احترام می گذاشتند و با طرح عدم کفایت ریاست جمهور، خاطرة شجاعت و درایت اخلافشان در مجلس اول را زنده می کردند.

موسوی حزب تاسیس می کند

اعتماد ملی: این روزنامه در تحلیلی درباره بیانیه نهم مهندس موسوی، به احتمال تاسیس حزب از سوی وی پرداخته است.

در این تحلیل آمده است: در انتخابات رياست‌جمهورى 88 نيز اگرچه چهره‌هاى مطرحى مانند ميرحسين موسوى، مهدى کروبى و محسن رضايى پا به ميدان گذاشتند اما اين افراد هرکدام جداگانه فعاليت‌هاى حزبى را در توشه خود داشتند و ضمن آن برخى از احزاب نيز تمايل نشان دادند که از آنها حمايت کنند. وقايع انتخابات و حوادث پس از آن، نقطه عطفى بود که باعث شد ميرحسين موسوى تصميم بگيرد، پاى مردمى که به او راى داده‌اند بايستد و از آراى آنان دفاع کند. به همين منظور او تلاش خود را معطوف به تشکيل يک حزب سياسى مى‌کند که از هم‌اکنون برخى مطالبات آن نيز مشخص است. حزب ميرحسين موسوى که هنوز نامى براى آن مشخص نشده است، تصميم دارد در اين مرحله «اجراى اصول معطل‌مانده قانون اساسى» را در دستور کار خود قرار دهد. اگرچه ميرحسين موسوى تاکنون فقط وعده تشکيل حزب سياسى – مردمى خود را داده و هيچ‌گونه توضيحى درباره اعضاى آن نداده اما مى‌توان حدس زد که چه کسانى مى‌توانند به اين حزب بپيوندند. موسوى در طول مناظره‌هاى تبليغاتى خود بارها از حلقه‌اى نام برد که اطراف او را گرفته و آنها نه‌تنها «پاک» هستند، بلکه افراد معتمدى هستند که هيچ‌گونه مشکل مالى – سياسى نداشته‌اند. محمدرضا حسينى‌بهشتى، عليرضا حسينى‌بهشتى، بيژن نامدارزنگنه، ابوالفضل فاتح، قربان بهزاديان‌نژاد، على عرب‌مازار از جمله کسانى هستند که در انتخابات رياست‌جمهورى دوره دهم گرد ميرحسين موسوى جمع شدند و حلقه اول ياران او را تشکيل دادند. با اين حال اگر حزب ميرحسين موسوى که احتمالا با نماد سبزرنگ فعاليت خواهد کرد، تشکيل شود، منحصر به اين افراد نخواهد ماند.

هر شهر چهار صندوق رای یادگاری نگاه می دارند

ایرنا: (به دنبال انتشار تصویر چند صندوق رای که در محل یک کتابخانه رها شده بود) فرماندار شیراز گفت: صندوق‌های موجود در مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی شیراز به دوره‌های مختلف انتخابات گذشته از جمله مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا مربوط است و هیچ ارتباطی به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

ابراهیم عزیزی افزود: بر اساس دستورالعمل وزارت کشور، پس از اعلام نتایج و گذشت مدت زمانی مشخص و نیز بعد از امحای آرای دریافت شده، سه صندوق و محتویات آنها پلمپ و به عنوان سند ملی به مرکز اسناد ملی منتقل می‌شود.

هاشمی: وقایع پس از انتخابات ذائقه ها را تلخ کرد

ایسنا: آيت‌الله هاشمى رفسنجانى روز شنبه در ديدار جمعى از خانواده‌هاى بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات گفت: مردم سراسر کشور بسيار خوب و حماسى در صحنه انتخابات حاضر شدند ولى متاسفانه وقايع پس از آن و مشکلاتى که براى برخى به وجود آمده، ذائقه‌ها را تلخ کرد و فکر نمى‌کنم هيچ وجدان بيدارى از وضع به وجود آمده راضى باشد.

وی با ابراز تاسف از اوضاع پيش آمده در جريان انتخابات و پس از آن گفت: اميدوارم با درايت و حسن مديريت مسائل، در روزهاى آينده شاهد بهتر شدن اوضاع، حل مشکلات و کاهش آلام خانواده‌هاى چشم‌ انتظار باشيم.

خاتمی: دیگر نمی‌توانیم کسی را به حضور در صحنه دعوت کنیم

باران: سیدمحمد خاتمی یازدهم تیرماه در دیدار با خانواده های بازداشت شدگان اخیر تاکید کرد: این توهین به شعور و بلوغ سیاسی مردمی است که با رأی خود برای تغییر ساز و کارهای غلط به عرصه آمدند، نه برای تغییر نظام و اعتراضشان هم به این بود که سرنوشت رأیشان چه شده است؟

رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگ ها و تمدن ها ادامه داد: تلاش ما در تمام این مدت دعوت مردم به حضور در صحنه انتخابات بود و احساسمان این بود که ما هم جزئی از نظامیم؛ البته با تعریفی که از نظام داشتیم و هنوز هم اعتقاد داریم هر خودسری نباید به نام نظام انجام شود. تعریف ما از نظام جمهوری اسلامی نظامی است که مردم در آن محور و مدارند و بزرگترین سرمایه آن اعتماد مردم است و وظیفه خطیر حاکمیت صیانت از آراء‌ مردم است.

خاتمی با بیان اینکه «در سفرهای مختلفی که در جریان انتخابات داشتم مردم از من می‌پرسیدند تضمین شما برای صیانت از آراء ما چیست؟» اظهار داشت: بخش قابل توجهی از مردم به دعوت ما به صحنه آمدند اما با این نتیجه و این برخوردها مطمئن باشید دیگر نه ما می‌توانیم با اطمینان کسی را به حضور در صحنه دعوت کنیم و نه دیگر کسی حرف ما را خواهد پذیرفت.

دیدار لاریجانی و احمدی نژاد

ایلنا: لاريجانى در ديدار با احمدى‌نژاد پيروزى وى را تبريک گفت.
على لاريجانى رئيس مجلس شوراى اسلامى با حضور در دفتر رييس‌جمهور پيروزى مجدد احمدى‌نژاد در انتخابات دهمين دوره رياست جمهورى را تبريک گفت.


نظر شما :