هیچ نشانه‌ای برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ندیدم

۱۳ تیر ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۴ کد : ۵۰۶۶ اخبار اصلی
یوکیا آمانو روز جمعه در مورد این اتهام که ایران در پی دستیابی به سلاح اتمی است به خبرگزاری رویتر گفت: من در مدارک رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره این موضوع چیزی ندیده‌ام.
هیچ نشانه‌ای برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ندیدم

وکیا آمانو، نماینده ژاپن در آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز جمعه رسما توسط شورای حکام آژانس به عنوان مدیرکل بعدی این سازمان برگزیده شد.

آمانو در صورت تائید نهایی توسط همه کشورهای عضو آژانس، در ماه نوامبر ۲۰۰۹ رسما جایگزین محمد البرادعی، مدیرکل فعلی این سازمان خواهد شد. محمد البرادعی در ماه نوامبر بازنشسته خواهد شد.

یوکیا آمانو روز جمعه در مورد این اتهام که ایران در پی دستیابی به سلاح اتمی است به خبرگزاری رویتر گفت: من در مدارک رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره این موضوع چیزی ندیده‌ام.

یوکیا آمانو که یک دیپلمات ۶۲ ساله ژاپنی است، تاکید دارد که به عنوان شهروند ژاپن نهایت تلاش خود را انجام خواهد داد که از گسترش سلاح‌های اتمی در دنیا پیشگیری کند. تحصیلات خود را در رشته دامپزشکی به پایان رسانده است.

او با رای 146 عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز جمعه به این سمت انتخاب شده است.

آمانو حمایت شدید کشورهای غربی را به همراه داشت. اما انتخاب او در این سمت کشورهای در حال توسعه را نگران کرده است. چرا که این احتمال وجود دارد که سیاست‌های منع توسعه سلاح‌های هسته‌ای مانع از دسترسی آنها به هرگونه انرژی هسته‌ای شود.

ژاپن تنها کشوری است که تا کنون علیه آن از سلاح هسته‌ای استفاده شده است.

ادامه تنش‌ها بر سر برنامه اتمی ایران و دشواری‌های آژانس برای تحقیق درباره برنامه اتمی سوریه و کره شمالی از جمله مشکلات پیش روی آمانو است.

او در پاسخ به این سوال که در برابر کشورهایی مانند سوریه یا ایران روشی ملایم خواهد داشت یا سختگیرانه، به رویترز گفته است: من یک مدیرکل نرم یا سخت گیر نخواهم بود.

محمد کاظم انبارلویی، کارشناس مسائل سیاسی و از نویسندگان روزنامه رسالت انتخاب مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: انتخاب آمانوی 63 ساله به عنوان مدیرکل جدید آژانس با توجه به دیدگاه‌های مشخص ژاپن نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همسویی این کشور با مواضع کلان آمریکا دراین خصوص، تردیدی باقی نمی‌گذارد که این فرد، شخص مورد نظر آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای پیگیری اهداف آنها دراین مجموعه بین‌المللی است.

وی افزود: البته طبعا ما فکر نمی‌کنیم که با انتخاب چنین فردی به عنوان مدیرکل جدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تغییری در مواضع این نهاد در خصوص مسئله هسته‌ای ایران ایجاد می‌شود چرا که مدیرکل سابق یعنی محمد البرادعی نیز با توجه به نفوذ غیرمنطقی چند کشور خاص، همواره مواضعی متناسب با رویکردهای کلان این چند کشور اتخاذ کرده و فشار این قدرت ها بر او کاملا ملموس بود.

این کارشناس مسائل سیاسی صدور بیانیه‌های دو پهلو از سوی محمد البرادعی درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: مرور کلی گزارشات متعدد البرادعی درباره مسئله هسته‌ای ایران، این نکته که مدیرکل چنین نهادی به گونه‌ای ویژه درباره مسئله‌ای خاص، تحت فشاری بی‌امان قرار داشته را برای هر فردی آشکار می‌سازد و طبعا با توجه به تداوم روال ناعادلانه فعلی حاکم بر مجامع بین‌المللی باید انتظار تداوم این روند در دوران ریاست آمانو بر آژانس را نیز داشته باشیم.

انبارلویی ادامه داد: به اعتقاد من دوگانه انگاری حاکم بر مسئله هسته‌ای ایران که میراث دوران مدیریت البرادعی بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده، به روندی در این مجموعه بین‌المللی تبدیل شده که همچنان ادامه خواهد داشت، ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران نیز این بار به واسطه پشتوانه مردمی مستحکم، بدون اعتنا به گزارشات دوپهلو سیاست پایداری خود در این چارچوب را قوی‌تر از گذشته ادامه خواهد داد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با استقبال از حضور یوکیا آمانو گفت که من تبریکات خود را برای دبیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال می‌کنم. او همچنین از محمد البرادعی که 12 سال این سمت را برعهده داشت تشکر کرد. خانم کلینتون اعلام کرد که آمریکا آماده است با آقای آمانو همکاری داشته باشد تا با توجه به افزایش چالش‌های قرن 21 این سازمان بتواند به درستی کار خود را انجام دهد.

آمانو نیز روز جمعه اعلام کرد که دبیر کل آژانس شخص مستقلی است و من به استقلال این سمت از هر گروه و منطقه‌ای ادامه خواهم داد.

آمانو در ادامه اعلام کرد که امیدوار است که گفت‌وگوی گروه 5+1 آغاز شود چراکه تنها گفت‌وگو است که می‌تواند راه‌حلی برای این مسئله باشد. در راستای این گفت‌وگوها امیدوارم که آژانس بتواند نقش مهمی در رسیدگی به این مسئله داشته باشد.


نظر شما :