اعتماد از دست رفته جامعه مجدداً به دست آورده شود

۰۹ تیر ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۳ کد : ۵۰۳۸ اخبار اصلی
گزارش علاءالدین بروجردی از دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با سید محمد خاتمی.
اعتماد از دست رفته جامعه مجدداً به دست آورده شود

 اعضای اصولگرای کميسيون امنيت ملی مجلس اصولگرای هشتم که در«کميته ديدارها» فعال هستند، پس از ميرحسين موسوی، مهدی کروبی، آيت الله هاشمی رفسنجانی و برخی مراجع عظام تقلید، يکشنبه شب به ديدار رئيس جمهور دوران اصلاحات رفتند تا از سيدمحمد خاتمی بشنوند که «در انتخابات دهم رياست جمهوری و در آغاز دهه چهارم انقلاب اتفاق عجيبی افتاد و همه در اين انتخابات شرکت کردند. لذا ما بايد اعتماد از دست رفته بخشی از جامعه را مجدداً به دست آوريم.» اين خبر از سوی رئيس کميسيون امنيت ملی مجلس به ايسنا اعلام شد و هنوز گزارش اين ديدار از سوی دفتر خاتمی منتشر نشده است.

به گفته علاءالدين بروجردی، هيات رئيسه کميسيون امنيت ملی و سياست خارجى مجلس و روسای کميته های سه گانه سياست خارجى، امنيت و دفاعى، بعد از ظهر روز يکشنبه با حجت الاسلام سيدمحمد خاتمی ديدار و در زمينه انتخابات رياست جمهوری دهم و حوادث پس از آن بحث و گفت وگو کردند تا از وی بخواهند نقش مسوولانه خويش را در تحولات جاری ايفا کرده و به حل و فصل مشکلات موجود کمک کند.

اين چهره اصولگرا که در جريان انتخابات رياست جمهوری نهم در ستاد علی لاريجانی فعاليت می کرد و عموماً مواضعی «ميانه» اتخاذ می­کند، بدون اشاره به اينکه چرا به مهندس موسوی و مهدی کروبی اجازه حضور در يک برنامه تلويزيونی زنده يا برپایی يک تجمع مسالمت آميز داده نمی­شود تا اعتراض خود به روند انتخابات را تشريح کنند، در ملاقات با خاتمی گفته­ ای کاش، حرکت زيبا و جوانمردانه آقای ناطق نوری در انتخابات دوم خرداد 76 در 22 خرداد 88 تکرار می شد، چرا که اين قاعده هر انتخابات است که همه بايد به آن تن دهند. به گفته وی در ملاقات انجام شده، هيات رئيسه و روسای کميته های سه گانه حاضر در جلسه ديدگاه های خود را نسبت به تحولات پس از انتخابات اظهار داشتند و از خسارات هنگفتی که در داخل و عرصه بين المللی وارد شده، ابراز نگرانی و تاسف کردند.

بروجردی خاطرنشان کرد؛ آقای خاتمی در اين ملاقات ضمن تشکر از تلاش های کميسيون اظهار کرد؛ من خود را فرزند انقلاب و امام مى دانم و رهبری را دوست دارم. بنابراين نسبت به اين جايگاه متعصب هستم و بايد هم از اسلاميت و هم جمهوريت نظام دفاع کنيم و نسبت به آن حساس باشيم.

بروجردی به نقل از خاتمی تصريح کرد؛ در حال حاضر همه بايد تلاش کنيم تا مشکلات موجود حل شده و جامعه به سوی آرامش حرکت کند. آن طور که گفته شده خاتمی در ادامه اين ديدار ضمن مخالفت با هر گونه تنش و تشنج در جامعه، راهکار خود را برای رسيدن کانديداها به حقوق خود بيان کرده است؛ «ما امروز نيازمند اتحاد و انسجام هستيم و عقلاى قوم بايد به اين امر مهم کمک کنند».

وی به نقل از خاتمی يادآور شد؛ ما امروز بايد اصولگرایی و اصلاح طلبی را مجدداً تعريف کنيم و قطعاً به نظرات مشترک فراوانی در چارچوب جمهوری اسلامی ايران خواهيم رسيد. بروجردی عنوان کرد؛ خاتمی در پايان آمادگی خود را برای کمک به حل مشکلات موجود اعلام کرد. اما بروجردی تنها فردی نبود که اين «نقل قول» را از جلسه عصر يکشنبه با خاتمی، از رئيس جمهور دوران اصلاحات نقل کرد بلکه ابراهيمی ديگر عضو کميسيون نيز توصيف خود را داشت؛ «خاتمی در اين ديدار بسيار مثبت صحبت کرد و اظهارات بسياری درباره اهميت حفظ نظام، پاسداری از قانون اساسی و علاقه مندی به رهبری بيان کردابراهيمی در گفت و گو با ايلنا با تاکيد بر اينکه بايد ارتباط با خاتمی حفظ شود، گفت؛ آقای خاتمی در اين ديدار تاکيد داشت بايد اصولگرایی و اصلاح طلبی از نو تعريف شود و محور تلاش همه حفظ نظام باشد. وى در پاسخ به اينکه آيا راهکار مشخصی در اين ديدار ارائه شد، گفت؛ نظر خاتمی بر اين بود که عقلای قوم با حفظ ارتباط فی مابين، مشکلات را بررسی و حل کنند که نظر بسيار خوبی است.

وی افزود؛ در ادامه ديدارها، امروز در قم با آيت الله مکارم شيرازی و مقتدایی ديدار خواهيم داشت. ديدار با رئيس جمهور هم در دستور کار قرار دارد و اعتقاد داريم با جامعه روحانيت مبارز هم بايد ديدار کنيم. ابراهيمی در پاسخ به اينکه جمع بندی ديدارها و گزارش نهایی چه زمانی منتشر می شود، گفت؛ مشخص نيست. بايد ديدارها ادامه يابد و کامل شود. وى در پاسخ به اينکه ممکن است شورای نگهبان به زودی درباره انتخابات اعلام نظر کند و اگر ديدارها همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است با فلسفه وجودی ديدارها که برای حل مشکل انتخابات صورت گرفته باشد، منافات داشته باشد يا نتيجه اعلام شده بعد از اعلام نظر شورای نگهبان فاقد کارایی لازم باشد، گفت؛ چنين اعتقادی ندارم و اين ديدارها يک سياست کلان و هدف مهم تر يعنی حفظ وحدت ملی را دنبال می کند و صرفاً وابسته به اعلام نظر شورای نگهبان است و حتی اگر امروز و فردا هم اين شورا اعلام نظر کند، اعضای کميسيون برای حصول يک روند تفاهم آميز در ميان عقلای قوم، به ديدارهای خود ادامه می دهند.

در همين حال بنا بود ديدار هيات رئيسه کميسيون امنيت ملی مجلس هشتم با آيت الله مکارم شيرازى ساعت پنج عصر روز گذشته انجام شود. همچنين برخی اخبار حاکی از آن بود که احتمال ديدار هيات رئيسه کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی بعد از ديدار با آيت الله مکارم شيرازی با چند نفر ديگر از مراجع عظام وجود دارد. گفته شده کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی همچنين طى ارسال نامه يى به آيت الله هاشمی شاهرودی رئيس قوه قضائيه درخواست ملاقات کرده اند.

منبع: روزنامه اعتماد


نظر شما :