انتقاد از مواضع باراک اوباما در قبال تحولات ايران

۰۲ تیر ۱۳۸۸ | ۰۱:۲۴ کد : ۴۹۷۹ اخبار اصلی
روز یکشنبه ۲۱ ژوئن باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده امریکا از انتشار بیانیه‌ای در ارتباط با تظاهرات گسترده مخالفان دولت در ایران و برخوردهای صورت گرفته در این کشور خودداری کرد.
انتقاد از مواضع باراک اوباما در قبال تحولات ايران

روز یکشنبه ۲۱ ژوئن باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده امریکا از انتشار بیانیه‌ای در ارتباط با تظاهرات گسترده مخالفان دولت  در ایران و برخوردهای صورت گرفته در این کشور خودداری کرد. وی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس (CBS) که روز دوشنبه 22 ژوئن پخش شد، گفت: «نباید بهانه به دست رهبران جمهوری اسلامی داد تا غرب را مسئول بحران کنونی بخوانند.»

اگرچه تا کنون رئیس‌ جمهوری امریکا از برخی موارد که به ادعای خود نقض حقوق بشر در ایران است، انتقاد کرده اما در عین حال کوشیده است که تمامی گزینه‌هایی که در ارتباط با جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی وجود دارد، حفظ کند و خود را به عنوان سکان­دار عرصه سیاسی ایالات متحده به گونه ای نشان دهد که نمی خواهد در امور داخلی ایران دخالت کند.

موضع خویشتن‌دارانه اوباما سبب شده است که مخالفان سیاسی از حزب جمهوریخواه در داخل امریکا بیش از پیش او را زیر فشار قرار دهند و او را به بزدلی و اهمال‌کاری متهم کنند.

سناتور لیندسی گراهم از حزب جمهوریخواه، روز یکشنبه در مورد موضع و عملکرد اوباما تصریح کرد که رئیس‌ ‌جمهوری امریکا باید راهنما و رهبر جهانی آزاد باشد. وی گفت: «اوباما ترسو‌تر و منفعل‌تر از آنی است که من تصورش را می‌کردم.»

سناتور چاک گراسلی که او نیز در صف جمهوریخواهان قرار دارد نیز هشدار داد که ادامه خوشتنداری و ملاحظه‌کاری کاخ سفید در قبال جمهوری اسلامی باعث تضعیف یکپارچگی و قاطعیت جنبش اپوزیسین در ایران خواهد شد.

وی در این رابطه گفت: «اگر این تصور در ذهن مردم ایران تجلی کند که ما واقعا به مسائل آنها نمی‌پردازیم، از خود خواهند پرسید که آیا ما واقعا به اصولمان باور داریم و پایبند هستیم؟»

برخلاف ایالات متحده امریکا، رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نیز اسرائیل موضع تندتر و انتقادآمیزی در قبال بحران کنونی و اتفاقات جاری در ایران اتخاذ کرده‌اند. نیکولا سارکوزی رئیس ‌جمهوری فرانسه شیوه برخورد با هواداران مخالف دولت را نابخشودنی خواند و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز خواهان شمارش دوباره آرا شد و گفت: «آلمان در کنار مردم ایران ایستاده است.»

در این میان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز به پشتیبانی از مردم معترض برخاسته و در گفت‌وگویی که در شماره روز دوشنبه (۲۳ ژوئن) نشریه‌ آلمانی بیلد منتشر شده، مدعی شد، تظاهرات و اعتراض‌ها نشان می‌دهد که بخشی از مردم ایران به‌شدت طالب و تشنه آزادی هستند.

وی در این گفت‌وگو تصریح کرد که تغییر قدرت در ایران ممکن است، تاثیری مثبت بر مناسبات جمهوری اسلامی و اسرائیل بگذارد و روی کار آمدن حکومتی دیگر در ایران به برقراری روابطی صلح‌آمیز بیانجامد.

این در حالی است که تمام جریان­های سیاسی و تمام نامزدهای ریاست جمهوری در ایران تاکید کرده­اند، هیچ راه صلحی با اسرائیل وجود ندارد و در برابر آن رژیم همان راهی را که در 30 سال گذشته طی شده، ادامه خواهند داد. 

برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه نیز بار ديگر تاکيد کرد، فرانسه خواستار روشن شدن موضوع نتيجه انتخابات رياست جمهورى ايران که منجر به اعتراض هاى گسترده ایرانی‌ها شده، است.


نظر شما :