چاوز خواستار احترام جهان به انتخابات ايران شد

۰۱ تیر ۱۳۸۸ | ۱۹:۴۲ کد : ۴۹۷۵ اخبار اصلی
چاوز و احمدی‌نژاد که به بهانه‌های مختلف به یکدیگر پیام تبریک می‌فرستند، بعضی مواقع از حد دوستی‌های رایج نیز فراتر می‌روند تا اتحاد استراتژیک‌شان را به رخ دنیا بکشند.
چاوز خواستار احترام جهان به انتخابات ايران شد

هوگو چاوز اولین رییس جمهوری بود که بعد از اعلام نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری توسط وزارت کشور، به محمود احمدی نژاد تبریک گفت و او را رییس جمهور ایران خواند.

پس از او مقام هایی از جنبش حماس، گروه اخوان المسلمین، گروه حزب الله، امیر قطر، دبیرکل اتحادیه عرب، روسای جمهور ترکیه و افغانستان و عراق و چند مقام دیگر به محمود احمدی نژاد تبریک گفتند.

اما با شروع اعتراض های سایر نامزدهای ریاست جمهوری و تشکیک در شمارش آرای انتخابات، تعدادی از روسای کشورهای غربی و در صدر آنها امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و همچنین اتحادیه اروپا انتخابات ایران را زیرسوال بردند و به انحای مختلف مشروعیت آن را مورد تردید قرار دادند.

با بالا گرفتن دامنه اعتراض ها در ایران، فشار دولت های غربی به این کشور برای روشن کردن وضعیت آرا و توقف خشونت ها بالا گرفت و شخصیت هایی چون باراک اوباما، آنگلا مرکل و دیوید میلبیلند به طور شفاف نسبت به برگزاری انتخابات ایران انتقاد کردند.

در چنین شرایطی بار دیگر این هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا بود که یک تنه وارد میدان شد و فشارهای بین المللی علیه انتخابات ایران را نوعی تضعیف و دخالت خواند و از جهان خواست تا نسبت به معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جهمور ایران، احترام بگذارند.

او روز یکشنبه در بخشی از نطق هفتگی‌ اش که از رادیو و تلویزیون پخش می شد، گفت: پيروزى احمدى نژاد کاملا يک پيروزى بود. برخی می‌ خواهند با مخدوش نشان دادن پیروزی تمام‌ عیار احمدی ‌نژاد، دولت و انقلاب اسلامی ایران را تضعیف کنند. ولی من می دانم که آنها موفق نمی شوند.

هوگو چاوز گفت: جهان بايد به ايران و پيروزى احمدى نژاد در انتخابات رياست جمهورى احترام بگذارد.


نظر شما :