ایران پرتلاطم

۲۰ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۱۶ کد : ۴۸۷۴ کتابخانه
این کتاب را یکی از وزرا و نمایندگان اسبق پارلمان انگلیس نوشته است که سال ها روی ایران و خاورمیانه مطالعه کرده و بارها به این کشور سفر کرده است.
ایران پرتلاطم

 ایران پرتلاطم

سر الدون گریفیث

ترجمه فرید جواهرکلام

350 صفحه

نشر آبی

"بروس لین گن" کاردار سفارت امریکا در ایران به هنگام ماجرای گروگان گیری در پیشگفتار کتاب نوشته است: "برای بیشتر امریکایی ها ایران و حکومتش به نسبت بسیاری زیادی غیرقابل درک است. در درجه اول به نظر می رسد ایران جایی است که دیپلمات های امریکایی را به گروگان گرفتند، جایی که ملاها با استبداد فرمانروایی می کنند، سازمان هایی مانند حزب الله دارد و در عین حال اکنون تصمیم گرفته است سلاح اتمی هم به چنگ آورد. با تمام این احوال در حال حاضر یک نفر انگلیسی که در امریکا زندگی می کند کتابی نگاشته و در خلال آن با شرح یک سلسله مشاهدات و پژوهش های شخصی می گوید خیر، ایران چیزی بیش از اینهاست؛ سرزمینی است با مردمی از نظر فرهنگی غنی و در عین حال هدفمند که عمیقا به تاریخ گذشته خود افتخار می کنند، در عین حال موقعیت استراتژیک قابل توجهی دارد که برای سراسر منطقه و منافع امریکایی ها بسیار مهم است..."

سر الدون گریفیث - نویسنده کتاب - ایران را پیش از انقلاب می شناخته است. او به عنوان نماینده پارلمان انگلستان و در عین حال یک وزیر انگلیسی در خلال سالیان دراز شاهد تغییرات ایجاد شده در ایران بوده و سفرهایی هم به آن سرزمین انجام داده است. وی اکنون در کالیفرنیای جنوبی در کانون بزرگ ایرانیان امریکایی زندگی می کند و هنوز هم شیفته فرهنگ ایرانی است. او یکی از فعالان شورای جهانی امریکاست که وظیفه اش معرفی صحیح تری از خاورمیانه و ایران امروز به امریکاست.

گریفیث در یادداشتی پیش از ورود به مباحث اصلی کتاب " ایران پرتلاطم" نوشته است: این کتاب فنی و علمی نیست. در حقیقت روایتی است از نویسنده ای که تجربیات خود را از برخورد و معاشرت با ایران مداران کسب کرده است. کسانی که در نیم قرن گذشته در شکل گیری ایران نقشی داشته اند، ایرانی که من از دوران کودکی عاشق آن شدم.

نویسنده این کتاب را با فصلی تحت عنوان "کشف ایران در دوران تحصیلی" شروع کرده است. سپس موضوعاتی چون ایرانی ها و انگلیسی ها، دکتر مصدق، پای آمریکاییان به ایران باز می شود، رویاها و تخیلات شاه، سفیر فوق العاده، عشق ورزیدن به ایرلان، ضیافت در تخت جمشید، رادار و تریلر، جمعه سیاه و... مرور می شود و در ادامه به فصل هایی چون خاموشی اصلاح طلبی، محمود احمدی نژاد، نامه رییس جمهور ایران، طغیان هسته ای، زمان مذاکره و... می رسد.

گریفیث در جایی دیگر از دیباچه کتاب می نویسد: امریکا باید ایران را در جایی که اکنون در منظر خود قرار داده از آن خارج کند و خارج از جعبه آن را بنگرد. این راه نزدیک شدن به ایران است. اکنون دیگر خاورمیانه آن خاورمیانه سابق نیست، خاورمیانه جدیدی در حال طلوع است، سرزمینی با احساسات مذهبی، سرشار از نفت که اینترنت به درون آن رسیده و تروریسم در آن راه یافته است.


( ۲ )

نظر شما :