ابهامات جديد پس از پيروزى ميشل عون

۱۶ مرداد ۱۳۸۶ | ۲۱:۳۴ کد : ۴۶۸ اخبار اصلی
بسیاری از تحلیلگران معتقدند که انتخابات منطقه متن به این دلیل که جناح پیروز در این انتخابات از شانس بیشتری برای بر عهده گرفتن مقام ریاست جمهوری لبنان برخوردار می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
ابهامات جديد پس از پيروزى ميشل عون

انتخابات میان دوره ای در لبنان برای کسب دو کرسی پارلمان برگزار شد و نتایج آن نشان می دهد که کامیل خوری، کاندیدای جنبش میهنی آزاد لبنان به رهبری میشل عون توانست بر امین جمیل، از رهبران مسیحی دولت فواد سنیوره و رییس جمهوری لبنان پیروز شود.

 

این در حالی است که کرسی دیگر در بیروت توسط محمد امین عیتانی،  نماینده جریان سیاسی آینده به رهبری سعدالدین حریری به پیروزی رسید.

 

کامیل خوری که در منطقه متن در شمال بیروت با امین جمیل به رقابت پرداخته بود توانست با کسب 39 هزار و 534 رای از امین جمیل پیشی بگیرد. به گزارش وزارت کشور لبنان درصد مشارکت مردم در این منطقه 5/46 درصد بوده است.

 

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که انتخابات منطقه متن به این دلیل که جناح پیروز در این انتخابات از شانس بیشتری برای بر عهده گرفتن مقام ریاست جمهوری لبنان برخوردار می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هر چند برخی دیگر نیز با بررسی آرا معتقدند که پیروزی جناح میشل عون در این انتخابات تنها اوضاع سیاسی لبنان را پیچیده تر می کند و کمکی برای ورود وی به کاخ بعیدا نیست.

 

کامیل خوری در حالی به مجلس لبنان راه یافت که اکثریت مسیحیان مارونی در منطقه متن به امین جمیل رای داده اند و کامیل خوری با حمایت ارمنی های این منطقه توانست راه پیدا کند. در بین ارمنی ها کمیل خوری 8400 رای و امین جمیل 1600 رای به دست آورد.

 

بنابراین با وجود آنکه کامیل خوری، کاندیدای جنبش میهنی آزاد لبنان پیروز این انتخابات است اما امین جمیل می تواند مدعی شود که از حمایت اکثریت مسیحیان مارونی برخوردار است.

بنا به قانون اساسی لبنان رییس جمهور باید از بین مسیحیان مارونی انتخاب شود.

 

بنابراین پیش بینی می شود که در انتخابات ریاست جمهوری لبنان که در ماه سپتامبر توسط مجلس برگزار می شود، مجلس با مشکلات جدیدی رو به رو خواهد شد.

 

تاکنون تنها میشل عون ژنرال سابق ارتش نامزدی خود را برای احراز پست ریاست جمهوری اعلام کرده است. میشل عون که به دلیل فعالیت های ضد سوری در اوایل دهه 90 میلادی به پاریس تبعید شده بود در سال 2005 پس از ترور رفیق حریری، به لبنان بازگشت و در میان چشمان متعجب ناظران به جمع گروه های حامی سوری در لبنان پیوست و به مخالفت با دولت فواد سینیوره پرداخت.

 

انتخابات میان دوره ای مجلس لبنان برای جایگیزینی دو نماینده این مجلس، پییر گیمایل و ولید ادو برگزار شد.

پییر گیمایل نماینده مسیحی بود که در ماه نوامبر ترور شد و ولید ادو مسلمانی بود که در ماه جوون در انفجار یک خودرو در بیروت جان خود را از دست داده بود.

هر دوی این نمایندگان با سوریه که به مدت 29 سال لبنان را کنترل می کرد مخالف بودند. آقای گیمایل همچنین یکی از وزای دولت بود.

 

حزب الله و جنبش امل انتخابات میان دوره ای مجلس را غیر قانونی خوانده بود و این انتخابات را تحریم کرده بود.

 

 

این در حالی است که فواد سینیوره، نخست وزیر لبنان صندوقهای رای را تنها راه ایجاد تغییر در لبنان دانست و قتل و اعمال تروریستی را تقبیه کرد.

 

وی که پس از انتخابات میان دوره ای مجلس لبنان در منطقه متن سخن می گفت از انتخابات روز یکشنبه به عنوان پیروزی دموکراسی یاد کرد.


نظر شما :