نورى مالکى در پاريس

۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۲۳:۴۳ کد : ۴۵۵۱ اخبار اصلی
نورى مالکى، نخست وزير عراق در پاريس افزايش خشونت‌هاى اخير در کشورش و تاثير منفى آ‌ن بر آينده‌ عراق را کم اهميت دانست و گفت: «آنچه اخيرا در عراق رخ داده هرگز بر روند آرامش و ثبات در عراق تاثير نمى‌گذارد.»
نورى مالکى در پاريس

نورى مالکى نخست وزیر عراق در جريان سفرش به پاريس با نيکولا سارکوزى، رئيس جمهوری اين کشور و نيز وزير امور خارجه‌ فرانسه ديدار کرد.

نورى مالکى، نخست وزير عراق در پاريس افزايش خشونت‌هاى اخير در کشورش و تاثير منفى آ‌ن بر آينده‌ عراق را کم اهميت دانست و گفت: «آنچه اخيرا در عراق رخ داده هرگز بر روند آرامش و ثبات در عراق تاثير نمى‌گذارد.»

وى در کنفرانس خبرى در آکادمى ديپلماسى بين‌المللى در فرانسه گفت: «عاملان حملات و انفجارها همان گروه‌هاى تحت پيگرد هستند که دست به عمليات محدودى مى‌زنند.»

مالکی تاکید کرد، فضاى امنيتى عراق براى سرمايه‌گذارى از سوى شرکت‌هاى بين‌المللى آماده است و من از شرکت‌هاى فرانسوى مى‌خواهم در بخش نفت عراق سرمايه‌گذارى کنند. اوضاع در مقايسه با دو سال گذشته بسيار تفاوت کرده و القاعده و گروه‌هاى وابسته به آن بسيار محدود عمل مى‌کنند.

نخست‌وزير عراق درباره‌ روابط کشورش با کشورهاى همجوار نظير ايران، عربستان، ترکيه و ديگر کشورهاى عربى گفت: «نظام سابق عراق موجب تنش و تيرگى روابط با کشورهاى عربى و ديگر کشورهاى همجوار شده بود و براى بهبود اين وضعيت ما نيازمند تلاش و ايجاد اعتمادسازى و نيز نيازمند زمان بيشتر هستيم. آنچه که تاکنون محقق شده اين است که ما توانسته‌ايم پل اعتماد را با کشورهايى که نگران نقش عراق و عملکرد آن همانند نظام سابق ديکتاتورى عراق هستند، ايجاد کنيم. موفقيت‌ها و تحولاتى که محقق شده نشان مى‌دهد که عراق مى‌تواند حاکميت کامل خود را حفظ کند. کشورهاى عربى نيز روابط خود را با عراق از سرگرفته‌اند؛ ما مشکلات موروثى نظام سابق را حل کرده و در راستاى ايجاد آ‌شتى ملى و حل مشکلات از طريق مذاکرات تلاش مى‌کنيم.  

مالکی متعهد شد، هرگز اجازه نمى‌دهيم گروه‌هاى تروريستى از عراق به عنوان پايگاهى براى هدف قرار دادن کشورهاى همجوار استفاده کنند.

وى در عين حال گفت: «عراق از حريم هوايى خود و نيز کشورهايى که سعى در نابودى شبه‌نظاميان در عراق دارند، حمايت خواهد کرد.»

مالکى درباره‌ امضاى توافق­نامه‌هاى امنيتى عراق و کشورهاى اروپايى نظير توافقنامه‌ بغداد و واشنگتن نیز ابراز عقیده کرد، صحبت‌ها درباره‌ تصميم کشورم درباره امضاى توافق­نامه‌هاى امنيتى دقيق نيست، اما ما با همه‌ کشورها روابطى دوجانبه داشته و همکارى خود را حفظ خواهيم کرد و در حال حاضر در حال بررسى احياى روابط با کشورهاى ا‌مريکا، فرانسه، بریتانیا و ژاپن هستيم. سفر من به روسيه، بریتانیا و فرانسه دليلى بر تمايل عراق برای ايجاد روابط با تمام کشورهاست؛ ما نتايج سفرمان در بریتانیا را موفقيت‌آميز مى‌دانيم و در فرانسه نيز موفق خواهيم شد.

نخست وزير عراق تاکيد کرد، اکنون شرايط امنيتى براى سرمايه‌گذارى شرکت‌ها در عراق به خصوص در بخش‌هاى نفتى بسيار مناسب است.

وى ابراز اميدوارى کرد که فرانسه تحريم‌هاى بين‌المللى خود را از عراق که مربوط به نظام صدام است، بردارد.

مالکى گفت: «عراق تهديدى براى صلح جهانى نيست؛ ما خواهان حمايت از صلح جهانى هستيم و مى‌خواهيم جامعه‌ جهانى ما را در پايان دادن به اين تحريم‌ها يارى کند.»

رئيس‌جمهوری فرانسه نيز در ديدار با مالکى در کاخ اليزه قول داد که به عراق در زمينه‌ پايان دادن به تحريم‌ها عليه اين کشور که ناشى از جنگ کويت است، يارى کند.

منابع کاخ اليزه نيز اعلام کردند، به زودى فرانسوا فيون، نخست وزير فرانسه، برنار کوشنر، وزير امور خارجه و کريستين لوگار، وزير دارايى اين کشور به بغداد سفر خواهند کرد اما هنوز زمان اين سفر مشخص نشده است.

اين مقام‌ها گفتند، سارکوزى در اين ديدار تاکيد کرده است که عراق ديگر تهديدى منطقه‌اى و جهانى نيست و به نقش اساسى خود در منطقه و به ويژه در زمينه‌ ايجاد ثبات منطقه‌اى بازگشته است.

مالکى نيز ديدار خود با سارکوزى را ديدارى دوستانه و مثبت ارزيابى کرد و گفت: «سارکوزى آماده حمايت از عراق در پايان دادن به تحريم‌ها عليه اين کشور است.»

وزير امور خارجه‌ فرانسه نيز در ديدار با نورى مالکى عنوان داشت، تاجران فرانسوى تمايل زيادى به همکارى با عراق دارند و صدها شرکت و تاجر سرمايه‌گذارى در عراق را بررسى مى‌کنند.

مالکى نيز اظهار داشت، تحقق امنيت و ثبات فضا را براى فعاليت شرکت‌هاى فرانسوى فراهم کرده و ما مى‌خواهيم همکارى‌هاى سياسى، اقتصادى و نظامى خود را با فرانسه گسترش دهيم.

نخست‌وزير عراق در اين ديدار همچنين توافق بر سر گشودن کنسولگرى فرانسه را نيز در بصره بررسى کرد.


نظر شما :